Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Check Engine 95 1,9Tid -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16

    Check Engine 95 1,9Tid -08

    Hej!
    Köpte i lördags en Saab 95 1,9 TiD 2008. På hemväg så tändes CE-lampan efter tankning. Bilen går som den ska, drog ca 0,6 de ca 12-14 milen som kördes hem. Farthållare fungerade utmärkt och den varvade över 3000 utan problem. Efter samtal med säljaren så nämnde han nåt om att den stått i två månader och inte körts just nåt och att det kanske kunde inverka. Själv är jag helt okunnig i denna elektroniska bilvärld. Bilen blev servad 23/3 i år och har sen dess gått ca 80 mil enligt serviceboken och mätaren. Ska försöka hinna in och få den felsökt idag för att få koder. Den står dock på laddning sen igår.
    Är det nån som har en susning? Tacksam för alla svar!

    MVH!
    //Kalle

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Hej!

    Att bilen stått i två månader bör rimligtvis INTE ha nå't med lamptändingen att göra.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Att bilen stått i två månader bör rimligtvis INTE ha nå't med lamptändingen att göra.

    Nä, det felkodade för EGR'n, men det gav inga konstiga värden och det gick bra att släcka lampan varefter den ännu inte tänts. Vad är oddsen på att den snart tänds igen? Jag fick rådet att åka ut blåsa ur bilen ordentligt och det var ju ett roligt råd. Jag pressade på rätt hårt i en 5-6 mil och som sagt, so far so good....

    Nu ska jag ut och leta backsensorer!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Citat Ursprungligen postat av umbro
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Att bilen stått i två månader bör rimligtvis INTE ha nå't med lamptändingen att göra.

    Nä, det felkodade för EGR'n, men det gav inga konstiga värden och det gick bra att släcka lampan varefter den ännu inte tänts. Vad är oddsen på att den snart tänds igen? Jag fick rådet att åka ut blåsa ur bilen ordentligt och det var ju ett roligt råd. Jag pressade på rätt hårt i en 5-6 mil och som sagt, so far so good....

    Nu ska jag ut och leta backsensorer!
    A) Risken att lampan tänds igen är i det närmaste garanterad.

    B) Rådet att blåsa ur den ordentligt är näst intill obegripligt och finner inget stöd i den beprövade vetenskapen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    A) Risken att lampan tänds igen är i det närmaste garanterad.

    B) Rådet att blåsa ur den ordentligt är näst intill obegripligt och finner inget stöd i den beprövade vetenskapen.
    Hej och tack för input!
    Aj då! För både svar A och B ovan. Tur att jag höll mig inom körkortsgränserna då och inte toppade.
    Misstänkte att antagligen lampan kommer att tändas så småningom efter att har läst Bosse Bildoktorns svar...
    www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/ ... 2727646.ab

    Kan man tvinga fram en regenerering på nåt enkelt vis?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Tackar Dr Boost för att du är vaken! Har nu flyttat in till den gamla tråden...


    Har just kört ca 90 mil med min nyinköpta 95 1,9 diesel tillverkad i oktober/november 2007.
    3 mil efter jag köpt den(privat) tändes CE-lampan. Föregående ägaren hade såklart ingen aaaaning. Det enda som hände dock var att lampan tändes, allt annat funkade som vanligt. Normal förbrukning, bra drag, fungerande farthållare och ac och så vidare. Alltså inget limp home läge. Jag har kollat runt lite på forumet och läst jättemycket intressant. Felsökning utfördes på lokalverkstad och nedan visas mitt resultat på lappen från verkstan:

    ECU 11 Styrenhet motor
    Standard EOBD
    MIL tänd
    DTC 1

    Felkoder
    Permanenta felkoder (Mode 03)
    Styrenhet DTC Beskrivning
    11 P0400 Avgasrecirkulationsflöde ”A”

    Intermittenta felkoder (Mode 07)
    Styrenhet DTC Beskrivning
    11 P0400 Avgasrecirkulationsflöde ”A”

    Verkstan släckte koderna och efter ca 70 mil tändes lampfan igen. Inga övriga symptom.

    Jag har försökt kolla alla slangar efter bästa förmåga men inte sett nåt knas.
    Det är troligt att bilen varit strömlös någon gång strax innan jag köpte den samt att den enbart gått korta sträckor mellan mars och juni. Dieselvärmaren är defenitivt inte använd under den tiden men det har väl knappast med saken att göra.
    gazer3312 la upp lite koder i nåt av inläggen där han nämnde att det ska vara fler siffror i felkoderna. Jag måste alltså få nya koder, eller?

    Nu till mina frågor. Kan jag köra 100 mil innan jag åtgärdar detta? Har tre turer till Stockholm kvar som behöver göras till måndag.

    Är det nån idé att mickla själv?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Check Engine 95 1,9Tid -08

    Vart bor du? Jag har en op-com som man kan se felkoderna med.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Västerås, jag kan ju allt åka söder om pölen hem i morgon... Kan det funka? Ytterst vänligt av dig att erbjuda hjälp!

  9. #9

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Hej.

    Skulle kunna vara detta felet enligt länken nedan.
    viewtopic.php?f=3&t=303875

    EGR ventilen har en konstruktion som stänger inne den fukt som bildas av temperaturskillnaden mellan avgaser och omgivande temperatur. Är själv övertygad om att ventilen skulle hålla längre om den hade ett hål i sin kapsling som ventilerar ut fukt som bildats. Följde anvisningen i tråden nedan och felet är som bortblåst. Har kört sen i början av året utan att felet återkommit.

    mvh
    loca

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Citat Ursprungligen postat av umbro
    Västerås, jag kan ju allt åka söder om pölen hem i morgon... Kan det funka? Ytterst vänligt av dig att erbjuda hjälp!
    Javisst, brukar vara hemma vid 17, pma om du kommer och vilken tid ca så får du adress.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Har bokat en likadan läsare, ska bli kul att mickla med då den anländer!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16

    Re: Check Engine 95 1,9Tid -08

    Jaha!
    Släckte lampan i strängnäs igår kväll. Jag kom nästan 20 mil innan den tändes igen. Har just plockat loss egr'n som var full med sot och gjorde ren med 5-56 och trasa.

    Min fråga denna gång är, ska lampan slockna av sig själv om felet är fixat eller måste man släcka den manuellt?

Liknande ämnen

  1. Check Engine 9-5 -98
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 20:36
  2. check engine
    Av pesonen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 12:40
  3. Check engine?
    Av bargis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 06:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •