Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 90 suckade och dog

  1. #1

    Saab 90 suckade och dog

    Hej!

    Nu verkar det som om min Saab 90 från -87 har tagit semester. När jag stängde av motorn igår hostade den till för att sedan avsluta med en suck. Efter detta har den inte gått igång igen. Har försökt att rullstarta den, vilket genererar små livstecken, men den dör direkt efteråt och kommer inte upp i några varv. Startmotorn går som den ska och det är gott om kräm i batteriet. Jag är själv ganska okunnig på området, men det kanske finns någon här som har en idé om var felet kan ligga?

    /Hampus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Saab 90 suckade och dog

    bränslepumpen eller rent av slut på bensin?

  3. #3

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Bensin är det gott om, men något med bränsletillförseln kanske inte är helt osannolikt.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Välkommen hit! Startar den till på startgas?
    /Johan

  5. #5

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Tack tack! Har tyvärr inte tillgång till startgas just nu men det kan vara värt ett försök. Om detta skulle fungera, var kan felet då ligga? Och om det inte fungerar, vad blir nästa steg i felsökningen? Bränslepump/filter?

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Om den startar till på startgas så ligger felet någon stans på bränslesidan (tex bränslepumpen/förgasare/...), startar den inte till på startgas så ligger felet någon stans på tändningssidan (tändstift/kablar/fördelare/rotor/....).
    /Johan

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Fukt i fördelaren brukar vara vanligt på H-motorerna.
    Ta loss locket och torka/blås ur.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Det finns en magnetventil som stänger av bränsletillförseln när man stänger av motorn så att inte motorn ska glödtända. Det kan vara nåt med den.

    F.ö. fick rubriken mig att sätta i vrångstrupen...

  9. #9

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Då både bilen och jag för tillfället befinner oss i Nordnorge 150 mil hemifrån kände jag mig tvungen att leta upp en lokal bilverkstad för att få klarhet i var problemet ligger.
    Domen blev på ren norska att "motorn har gått åt helvete".
    Tydligen handlar det om brända ventiler och förstört topplock. Jag tackar för er hjälp och beklagar att bilen under morgondagen kommer skrotas då det blir allt för dyrt att både reparera eller få den hem igen.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Citat Ursprungligen postat av hampuslundgren
    Då både bilen och jag för tillfället befinner oss i Nordnorge 150 mil hemifrån kände jag mig tvungen att leta upp en lokal bilverkstad för att få klarhet i var problemet ligger.
    Domen blev på ren norska att "motorn har gått åt helvete".
    Tydligen handlar det om brända ventiler och förstört topplock. Jag tackar för er hjälp och beklagar att bilen under morgondagen kommer skrotas då det blir allt för dyrt att både reparera eller få den hem igen.
    Va?? Haha för att den hostade till och sen inte startade nå mer... haha ja än har man inte slutat att bli förvånad!!
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  11. #11

    Re: Saab 90 suckade och dog

    Ja det verkar konstigt. Kör med en engineflush och oljebyte. Kolla också igenom förgasare, tändning. Köper inte riktigt domen som dom gav....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •