Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur få dit avhoppat WG-stag OG9-5 B2x5E

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    10

    Hur få dit avhoppat WG-stag OG9-5 B2x5E

    Hej!

    Har en turbo som inte gör sitt jobb. Den laddar inte på som den borde. Den sitter på/i en 9-5 2,3t -03. Har tittat runt lite under huven, och sett att det verkar som om en koppling mellan två länkarmar har lossnat. På turbon sitter det en rund liten manick, och ut från den går den lång arm (åt höger när man står framför bilen och tittar ner i motorrummet). I änden på den är det hål (som på min då är tomt). Tittar man lite längre ner (mot marken) sitter den en arm där men en tapp som borde kunna passa in i det tomma hålet. Jag försökte vrida på den armen för att få den i läge så man kunde pilla in tappen i hålet. Gick inte. Hur brutal ska man vara? Den lilla armen är svårrubbad. Finns det någon bild här på forumet som visar hur det borde se ut? Och, den lilla armens tapp har en försänkning i vilken jag gissar det ska sitta en låsring, kan det stämma?

    Tacksam för snabbt svar då det snart (hoppas jag) bär iväg på semester..!

    /Martin

    P.S. Har inte hunnit plugga på vad alla grejjer är... men jag jobbar på det :-) D.S

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844

    Re: Turbo-bekymmer

    antar att det är wg stången som har delat sig och hoppat isär vilket verkar väldigt logiskt med tanke på problemet du har. den skall inte tryckas på utan man skruvar på precis som vilken bult som helst. viktigt är att justera in den i rätt läge så du får rätt grund laddtryck annars kommer bilen ladda för mycket i värsta fall och kan t o m få skenande laddtryck. alt att den blir för slapp och då kommer den ladda för lite

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    10

    Re: Turbo-bekymmer

    Hej och tack för svar!

    När jag tittar på WG-stångens hål i högeränden på stången så kan vi säga att det hålet är klockan 12, med utgångspunkt från centrum på den lilla armen som ska sitta fastlänkad på WG-stången. Problemet är då att den lilla armens tapp som ska in i WG-stångens hål är ca klockan 5. Då skulle jag vilka "vrida" den lilla armen med- eller motsols för att få den att passa till WG-stången. Dom har ju suttit ihop någon gång (rent av tidigare idag...), så inställningen borde väl vara rätt? Det borde väl bara vara att få ihop WG-stången med den lilla armen?

    /Martin

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    888

    Re: Turbo-bekymmer

    Det händer ibland att låsningen till armen går sönder vilket gör att stången hoppar av. wastegateklaffen brukar då trilla ner och kan ibland vara väldigt svår att få tillbaka utan att lossa ner katalysatorn. Du kan testa att underifrån försiktigt knacka med en liten hammare på den och har man då tur så kan den hoppa tillbaka. Den skall alltså snurras åt vänster sett bakifrån. Försök att hålla den lite i spänn med fingrarna samtidigt som du försiktigt tar hammaren och knackar. Armen skall upp så långt så att man med lätthet kan trä på stången igen. Går inte detta så är det bara att lossa ner katalysatorn så att du kan komma åt tallriken på wastegaten på insidan.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    10

    Re: Turbo-bekymmer

    Så, för att vara på den säkra sidan. Om min arm pekar kl 5 framifrån ska den vridas medsols till 12 (fortfarande sett framifrån)?

    Och det är inget spår för en låsring, utan det är alltså en skruv som har trillat bort som jag ska "låsa" fast armen vid stången med?

    /Martin

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844

    Re: Turbo-bekymmer

    trodde först att det var gängningen till armen som hade lossa på något konstigt sätt men det verkar som att det är låsningen. du har inte möjligen att ta ett kort att lägga upp så är vi 100 på att allt blir rätt så det inte blir några missförstånd

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    10

    Re: Turbo-bekymmer

    Som man ser på den här bilden:
    http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... a367de.jpg

    pekar armen neråt, snett åt förarsidan på bilden.

    Som jag förstår det ska armen vridas neråt, och vidare mot passagerarsidan för att sedan hamna rakt upp. Stämmer det?

    /M

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844

    Re: Turbo-bekymmer

    Citat Ursprungligen postat av marwi
    Som man ser på den här bilden:
    http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... a367de.jpg

    pekar armen neråt, snett åt förarsidan på bilden.

    Som jag förstår det ska armen vridas neråt, och vidare mot passagerarsidan för att sedan hamna rakt upp. Stämmer det?

    /M

    den skall neråt du känner när det tar stopp i avgashuset på turbon så sitter det en tätning eller bricka eller vad ´man nu skall kalla det. den skall vara i stängt läge nu, så vrid ner den och krocka på armen igen.

    sen så ser du ett spår där låsningen skall sitta clipset som saknas på bilden misstänker jag är borta så det blir till att köpa ett nytt om du inte har nått urniversal liggandes.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Turbo-bekymmer

    Den armen ska löpa väldigt lätt. Går den trögt har du turboproblem.
    Sen sitter det ett clips artikel;
    Article : Spårryttare
    PartNo : 9185497
    Usage : TURBO, NLS-USE 30567751
    Order Quantity : 1

    Info från EPC. Från -04 sitter det en låspinne då de har ett hål genom tappen.
    Peta armen i rätt läge och tryck dit WG-stången o dit med clipset så funkar allt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    10

    Re: Turbo-bekymmer

    Felet avhjälpt!!

    Nu går Bettan som vanligt igen. Skönt. Inga som helst problem att mecka loss katalysatorn och pilla allt till rätta. Det svåra var att få dit låsbrickan... Självklart fjongade den iväg någostans. Troligtvis till samma ställe som alla ensamma strumpor. Drog tillbaka till Saab för att köpa nummer två. "Nae, det har vi ingen, du köpte ju den sista!" Gött. Murphy i ett nötskal. Som tur var hade dom en gammal turbo liggandes med låsbricka som jag kunde få. Tack till dom! Och tack till alla här som hjälp till med bra ideer!

    /Martin

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844

    Re: Turbo-bekymmer

    varför du plockade bort katalysatorn är en gåta för mig men skönt att det löste sig.


    trevlig semester

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 709
    Medlem#
    3346

    Re: Hur få dit avhoppat WG-stag på 9-5 -03?

    På min gamla 9000 var det ett hål i stången, var bara att trycka in en låspinne när den gamla låsbrikan hade rostat bort.
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Hur få dit avhoppat WG-stag på 9-5 -03?

    GT17 t.o.m 04 har visst bara ett spår, medans Mitsu har hål för låspinne. Om ja minns rätt gällande årtalen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Felsöka vit rök med begränsade verktyg OG9-5 B2x5E
    Av snelhest i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2019-06-01, 21:37
  2. Sätta en TD04 långnos på en B2x5E -06 vad behövs?
    Av toorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-11, 18:23
  3. [LÖST] Byta turbo i förebyggande syfte? B2x5E Garrett
    Av Tobl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2018-02-26, 02:11
  4. Vad är detta för stag ?
    Av fabbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 18:26
  5. stag bak tar i fälg =(
    Av albertsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •