Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köra bil i USA, internationellt körkort?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677

    Köra bil i USA, internationellt körkort?

    Ska till USA i augusti och ska under resans gång köra bil. Enligt motormännen finns inget officiellt krav på internationellt körkort men väl ett inofficiellt krav. Någon som hyrt bil i USA de senaste åren som vet hur det ligger till? Nu är det visserligen ingen jätteutgift att få ett utfärdat innan avresa men snål som man är så slipper jag ju gärna om man inte måste.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    281

    Re: Köra bil i USA, internationellt körkort?

    Var där -08 o hyrde bil o åkte runt men det var då inga problem med bara ett vanligt svenskt körkort. Så tuta o kör bara

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    581

    Re: Köra bil i USA, internationellt körkort?

    sist jag var "överdärborta" var förra året. Och då blev jag tom stannad av farbror blå. Han hade då aldrig sett ett svenskt körkort och frågade lite ditten och datten men mer var det inte om det. Men polisen där borta verkar vara lite av åsikten min stad mina regler gäller så inget är säkert vad som sker. Men artigare poliser än de jag träffat i usa får man nog leta efter speciellt i svedala.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    308

    Re: Köra bil i USA, internationellt körkort?

    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    Men polisen där borta verkar vara lite av åsikten min stad mina regler gäller så inget är säkert vad som sker.
    Det är väl just så, åtminstone om man byter ut stad mot stat, lagar & regler kan skilja sig rätt mycket mellan staterna.

    /U

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    157

    Re: Köra bil i USA, internationellt körkort?

    Hej!
    Jag var i USA(Californien, Nevada och Arizona) i september-oktober förra året och hade hyrbil under hela vistelsen. Jag hade inget internationellt körkort och det finns inte något krav på det. Det är väl mer en bra att ha grej om man skulle bli stoppad av polis och de undrar vilket cornflakespaket du hittat ditt körkort i. Som någon redan påpekat så är det nog inga problem så länge man inte begår några grövre trafikförseelser.

    Tänk på att det är tillåtet att köra mot rött om du ska göra en högersväng i en korsning. I större städer kan de bli sura om du inte följer den regeln.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    581

    Re: Köra bil i USA, internationellt körkort?

    haha ja just det med att svänga höger när det e rött tog ett tag att vänja sig vid. Många tutningar drog man på sig. Dock såg jag inte till någon road rage signerat Michael Douglas i från "Falling down".
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    308

    Re: Köra bil i USA, internationellt körkort?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Tänk på att det är tillåtet att köra mot rött om du ska göra en högersväng i en korsning. I större städer kan de bli sura om du inte följer den regeln.
    och återigen (aningens) beroende på stat / stad, right on red är i princip tillåtet i hela USA men i NYC måste det sitta en extra skylt för att det ska vara ok, kanske finns andra städer / stater där det inte är ok.

    /U

Liknande ämnen

  1. Körkort
    Av jessica_ i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 17:28
  2. KÖRKORT :D:D:D
    Av Spetan i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 22:26
  3. Hur får jag nytt körkort?
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 10:51
  4. Utan körkort :(
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •