Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Frågor ang. ombyggnation av OG900 till A-traktor

  1. #1
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Frågor ang. ombyggnation av OG900 till A-traktor

    Tjenare! (vet inte om denna tråd är rätt postad, men gör iaf ett försök)

    Jag har länge tänkt mig att bygga mig en a-traktor av en saab då dessa inte är så vanliga.

    Mitt objekt kommer förmodligen att bli en saab og900 16v sedan från 89->.

    Nu undrar jag om det är någon här inne som har koll på kreterier och så vidare ang. nedväxling och flakbyggnad? (om det nu ens är nödvändigt med flak med tanke på viktfördelningen och framhjulsdrift.)

    Kanske någon som till och med byggt en och som sitter inne på information?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Flak måste man alltid ha p.g.a nån dum lag som säger att man måste ha ett visst last utrymme men det är ju lätt att bygga ett temporärt flak i en 900 och sen bara lasta tillbaka bakluckan och köra med den... Skriv ett mail till vägverket, det gjorde jag när jag hade frågor om a-traktor, fick svar ganska fort och då hade dom typ rakt av kopierat ur "lagboken" eller vad man ska kalla det... Problemet med en saab blir ju när det kommer till begränsningen av hastigheten, det är ju ett ganska stor jobb att hålla på och byta växellådor fram och tillbaka hela tiden eftersom besiktningen kräver intyg på att växellådan omöjligt kan gå fortare än 30 +-3 km/h om jag nu inte kommer ihåg helt fel... Och sen utan dubbla lådor är det jävligt svårt att få den att bara göra 30 knyck... För jag har nått minne av att dom inte godkänner varvtals regulator men jag kan ju komma ihåg fel... Kanske mitt halvkassa minne luras lite nu men som sagt, ge vägverket ett mail och kolla om dom är snälla och hör av sig...

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Tjao..

    Finns en kille på detta forum vid namn.. Hmm... (kommer inte på). Hur som så har han reggat ett antal 900a som A-traktor..

    Finns tex en ute på blocket nu

    För några år sedan var man inte tvungen att ha flak, fanns inget som sa det om viktfördelningen stämde enligt lagarna... Idag MÅSTE du bygga om den så den inte ser ut som en vanlig bil, eller förväxlas med en sådan.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Okey! Tackar så mycket för svaren!

    Weggen: kommer du på vad killen heter vore de schysst om jag fick reda på det!

    Länk till reglerna: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument

    Är det 2b som är aktuellt i mitt fall?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    640
    en a-traktor får inte gå fortare än 10km/h på första växeln villket kan vara lite krångligt att fixa men det går och så måsste du antingen ta bort 5-4-3 ans drev eller spärra lådan OBS: vad gäller växellådan så måsste du även ha ett intyg från en verkstad där det står att lådan är rätt byggd.
    ett varvstopp behövs också med tanke på att motorn inte får gå över 2500 varv tror jag det var och flaket måsste även vara 70x70 cm stort.
    du måsste även bygga en vägg eller låda bakom framsätena då du inte får ha mer än en passagerar plats, avståndet mellan framsätena och väggen/lådan får inte vara större än 15-25 cm stort.
    så att om du ska bygga en a-traktor av en saab så får du ligga i
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Nu kom jag på det.. "Ramma" heter han på forumet.. Han ska ha en klar primär som går besikta med...

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Fräsfors
    Inlägg
    188
    Hmmm.

    Inget flak. du måste kapa karrossen i höjd med övrekant hjulhus bakom b-stolpe.

    Jag besiktga innan dom ändrade reglerna, så min såg ut som org.

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Hmm, nu blir det skildrade meningar! Flak eller inte? Antar att ni syftar på olika varianter! Vilket skulle vara lättast/snyggast att bygga?
    Antar att en kombi kupe skulle vara svårare att bygga a-trakitor av med tanke på den större bakrutan som inte "bara" går att flytta fram?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Hmm, nu blir det skildrade meningar! Flak eller inte? Antar att ni syftar på olika varianter! Vilket skulle vara lättast/snyggast att bygga?
    Antar att en kombi kupe skulle vara svårare att bygga a-trakitor av med tanke på den större bakrutan som inte "bara" går att flytta fram?
    Förr i tiden behövde man faktiskt inte ha flak om vissa saker stämde överns med bilen.. Och endast i detta fallet låg Saaben bra till.. Under denna perioden var det som Ramma reggade ett par.. Dvs de såg ut som org.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Ok tackar! Men i dagens läge? Saxat från fig. 2b från bilprovningens kriterier: "Fram eller fyrhjulsdriven där barlstflak inte behövs eller inte monteras. Karosseri bakom förarhytt måste reduceras till ett minimum för att undvika blindutrymmen"

    Betyder detta att jag faktiskt skulle kunna skippa flaket och bara kapa karossen vid b stolpen? samt istort sett bara flytta fram rutan och lägga en plåt öven den bortkapade karossens plats?

    Bilen jag tänkt att efterlikna ser ut så här: http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... G_0014.jpg Möjligt?

  11. #11
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Har nu ringt och hört med bilprovningen! Inget som helst flak får monteras bak på en framhjulsdriven a-traktor!

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Har nu ringt och hört med bilprovningen! Inget som helst flak får monteras bak på en framhjulsdriven a-traktor!
    Okej.. Men då kommer vi till nästa punkt.. Du MÅSTE bygga om karossen så den inte längre kan förväxlas med en vanlig personbil.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Precis! Har forskat lite vidare nu och förmodligen kommer det bli så att bilen kapas bakom b-stolpen i höjd med med hjulhusena, sedan kommer framrutan att flyttas fram i org utseende! Den delen som blir över på karossen kommer förmodligen bara se ut som ett plan av durkplåt.

Liknande ämnen

  1. 12V DC motor till el-traktor för barn
    Av m2949 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 11:20
  2. Frågor ang koppling, svänghjul m.m till og900
    Av ICE T8 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 22:37
  3. Lite frågor kring bromsar från 9000 till og900
    Av viggen959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:33
  4. A-traktor av og900 ?
    Av Scabben i forum A-Traktor
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 21:48
  5. Ombyggnation från 2,0t till 2,3t!
    Av addelindahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 02:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •