Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk

  1. #1

    Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk

    HEJ!

    Har tänkt bli Saabägare igen efter att ha kört V70 i 5 år.

    Ska kolla på en 9-5 2,3T 220 hk vector 2005 på tisdag.

    Lite frågor ang. denna.

    -Stämmer det att den endast ska köras på 98 okt?
    -Enl. annonsen är den reggad 2005-04-18, alla vector 2005 reggade 2005-04 och framåt jag sett har aerofront och bakkofångare, kan man räkna med det på denna också?
    -Bilen har gått 25500 mil, fullservad och en ägare, långmil. Någon som vet serviceintervall på denna modell? tänker på kondition på kamkedja och turbo. Dessa är inte bytta mig veterligen men 05 har ju inte bekymmer med oil sludge!
    -Någon som har erfarenhet av bensinförbrukning på just 220 hk jämfört med någon annan modell? skiljer det något?
    -Övriga tips är också välkomna! (är medveten om sökfunktioner och har tittat runt!)


    Tacksam för svar

    MVH SAMUEL

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk

    Serviceinternvallen är 3k mil, för serviceinnehåll se tex http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=12 Vad gäller turob så är det den mer hållbara Mitsubishi-turbon på 2.3T. Kamkedja får du lyssna efter rassel när motorn är kall: Hör du inget rassel så går den läänge till innan byte.
    /Johan

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk

    - Du kan köra den på BF95 utan problem. Möjligen levererar den inte full effekt varma sommardagar, precis samma förutsättningar som Aero.
    - Finns inga garantier för att den har Aero-front/bak. Det var tillval på Vector -05 som ett s.k. sportpaket (Vector Sport), inte alla som valde att betala lite extra för det. Fanns även Linear Sport, då fick du en Linear som såg ut som en Vector.
    - Samma serviceintervaller som samtliga -05:or, 3000 mil/1 år. Låter motorn bra är det ingen fara.
    All makt åt Thengil!

  4. #4

    Re: Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk

    HEJ

    Ska åka och köpa imorgon.

    Den har vector sport-paketet med aero-front etc. Vinterdäcken satt på så jag har inte sett sommarfälgarna, har fattat det som att det är 10-spoke 17". Är det exakt samma fälgar som aero 02-03?

    Tittade på den tidigare i veckan och den var inte så fin, rost på bagagelucka och bakdörrar (lite). Förarstolens "bulle" på sittdynan nersutten och allmänt nergången i lack mm.En polering kommer dock göra under.
    Panelen för el-stolen lös. Knak från vänster fram när man vrider på ratten, troligen fjäderbenslagring.

    Bilen gick bra och lät inte konstigt, dock trodde jag det skulle vara lite mer ös i 220 hk. Inte direkt piggare än vår förra v70 2,5t 210hk 05.

    Efter prut från 45 till 31 tycker jag det är ok.

    Återkommer med mer uppdateringar.

    MVH

  5. #5

    Re: Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk

    Bilen inköpt!

    Än så länge är vi helnöjda!

    Bilen är nog piggare än vad jag kände vid den korta provkörningen.

    Det jag dock reagerar på är att förarstolen känns nersutten, kan man "spänna upp fjädrarna" som på og900 med dåliga gummiband eller är det stolbyte som gäller?

    Såg också att ena xenonljuset är lila jämfört med det andra som är vitblått och fint.

    Hittade en liten sensor som hängde i fronten, längst ner i mitten bakom gallret, satte tillbaka den i sin hållare. Är det airbagsensor?

    Mycket trevlig bil och hittills funkar allt vad jag kan se.

    MVH

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk

    Citat Ursprungligen postat av skullen
    Bilen inköpt!

    Än så länge är vi helnöjda!
    Gratulerar!
    Citat Ursprungligen postat av skullen
    Bilen är nog piggare än vad jag kände vid den korta provkörningen.

    Det jag dock reagerar på är att förarstolen känns nersutten, kan man "spänna upp fjädrarna" som på og900 med dåliga gummiband eller är det stolbyte som gäller?

    Såg också att ena xenonljuset är lila jämfört med det andra som är vitblått och fint.
    Den lampan behöver bytas, den andra lampan är säkerligen bytt "nyss"
    Citat Ursprungligen postat av skullen
    Hittade en liten sensor som hängde i fronten, längst ner i mitten bakom gallret, satte tillbaka den i sin hållare. Är det airbagsensor?
    Tycker det låter som utetempgivaren.
    Citat Ursprungligen postat av skullen
    Mycket trevlig bil och hittills funkar allt vad jag kan se.

    MVH

Liknande ämnen

  1. Tips vid köp av NG900
    Av kjellis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:22
  2. Råd och tips ang 900-87 8v
    Av Conny L i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 22:20
  3. Tips 9-3SS 2,2 TiD
    Av jimel i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 09:06
  4. Tips inför byte av fjädrar OG9-3
    Av Jonas Grankvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •