Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bas + slutsteg 93 cab 04

  1. #1

    Bas + slutsteg 93 cab 04

    Hej!
    Har en fråga som behöver ett snabbt svar! Har en cab med ICM1 stereo. Tror jag den heter, det är iaf den utan display!

    Vill nu koppla in en bas + slutsteg eftersom orginal ljudet är skit.. Finns det aux utgång samt dom andra utgångar man behöver för att koppla in ett slutsteg? En beskrivning ifrån nån som kopplat in ljud själv vore värt guld!

    Tack för all hjälp!!!!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Bas + slutsteg 93 cab 04

    FAQ:n kanske kan ge en del svar, tittat där?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3

    Re: Bas + slutsteg 93 cab 04

    Ja, har försökt kolla och även skrivit där! Men enligt det jag läser så verkar det vara en omöjlighet! Har kopplat in slutsteg på min gamla og93 2001 och det var fan inga problem. men detta verkar helt omöjligt?!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Bas + slutsteg 93 cab 04

    Inget är omöjligt..

    Om du har den enklaste ICM 1 med endast 4 högtalare. Samtliga 4" i storlek så kan jag förstå att det låter skit. Det finns ingen utgång för externt slutsteg på stereon så enda utvägen är att koppla in en omvändare hög->lågnivå direkt på högtalarkablarna. Eftersom frekvensen till de små högtalarna är rejält strypt så gissar jag att det inte kommer att låta särskilt mycket om basen om du går in där. Kopplar du däremot in steget som ska sitta under förarstolen (kommer inte ihåg vad det heter, men det driver iaf dörrhögtalarna) så får du ut hyfsat bra frekvens för bas. Kom bara ihåg att samtliga enheter i stereon är kopplade med en fiberslinga. Det är därför det är bra mycket svårare att koppla stereo i dessa än de gamla 9-3orna. Jag har själv kopplat in mig på dessa högtalare till mitt steg som driver två 6x9". Låter OK.

    Mer info finns som sagt i FAQ.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  5. #5

    Re: Bas + slutsteg 93 cab 04

    Låter bra! Har fått lite hjälp iaf! Om det finns nån som har gjort det förut och vill tjäna en extra slant! Och bor i skaraborg, Så kommer jag gärna och får hjälp med inkopplingen.. vetifan om jag vågar ge mig på detta själv! Men mer info är som sagt välkommet!!!

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Bas + slutsteg 93 cab 04

    Först: Läs på exakt om hur ljudet funkar i en SS/SC/CV.
    Las FAQ'n om och om igen. Leta på nätet efter de brutna länkarna.
    Det är inget lätt jobb att lära sog hur det funkar.

    Det är nämligen inte riktigt som i "vanliga" bilar.

    Saab har delat upp ljudet i en jävla massa delningar. Och delningsfrekvenserna beror på vilka stärkare som sitter i.
    Att koppla hög->lågnivå kommer låta kattskit i jämförelse...
    Finns ju inte en enda signal som spelar hela registret.
    Och delningarna som finns är kanske inte de mest optimla om man vill bygga pop-stereo.


    Bästa ljudet jag lyssnat på i en SS/SC/CV kommer från dem som helt enkelt kopplat om hele skiten...

    1) Köp en ny bra stereo i "enkel-din" storlek, komplettera med ditt val av förstärkare och högtalare i rätta storlekar.
    2) Plocka bort cd-spelaren. (Läs under "svårt" nedan) men låt orginal stereo sitta kvar på sin plats.
    ( 2b) Lös problemet under "svårt".)
    3) Montera stereon där cd-spelaren sitter (japp man får bygga en egen monteringspanel.)
    4 Låt orginal-kablage ligga kvar och dra istället helt nya högtalarkablar till högtalarna.
    5 Montera förstärkarna där du vill ha dem.
    Ta'da'...

    Aux-ingång, iphonestyrning, usb-port och allt går plötsligt att få.

    Svårt:
    Att plocka bort cd-spelaren och koppla ihop allt så bilen startar igen...
    Inte skitenkelt att skarva/bygla. Men bl.a har Bilstereohörnan i Västerås löst det åt Jompa. De kan göra det igen.
    http://www.garaget.org/?car=126556


    Nackdel:
    Inget klickljud vid blinkers eller andra "pling"-larm på Jompa's bil.

    Möjlighet:
    Men eftersom t.ex Jompa inte använder centerhögtalaren borde man kunna koppla dessa ljud dit. Std för blink och larm-ljud var väl fram har jag för mig. (Kolla med Jompa om ingen annan vet här)

    Kör man en ICM1 ser det heller inte så jäkla konstigt ut med två stereos...


    Vill du inte bygga om rekommenderar jag dig att skaffa alla förstärkare (begagnade) till ett 300w system, kanske byta din ICM 1 till ICM2 eller 3 (mest för att de känns fränare), läsa på om delningsfrekvenserna per högtalare i en SS/SC/CV, och sedan skaffa nya högtalare efter det. Sedan kanske montera baslåda i skuffen.
    Men det kommer kosta betyyyydligt mer än ovanstående och låta såååå mycket sämre.

    Här en iallfall en bild på en placering av en baslåda som spelade helt OK i en cabbe: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... age=904689
    Resten av Pumpe's högtalarval kan du läsa om här: http://www.garaget.org/?car=27078
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Bas + slutsteg 93 cab 04

    Att skarva fibern som går till CD-spelaren är ett relatvit enkelt jobb faktist. Enklaste lösningen är att vrida lös dom två ändarna som går in i CD-spelaren och sen trä ett 3mm rör över dessa gärna ett plaströr så det kan forma sif efter piggarna på anslutningarna) och sedan dra en krympslang över allt (värm försiktigt!) och sen dra en tejp runt för att verkligen hålla ihop det hela. Lösningen med att använda centern för blinkers och varningsljud fungerar bra, jag kör med den i min bil och har gjort så i över ett år.

Liknande ämnen

  1. Slutsteg 9-5
    Av Downside i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 20:18
  2. Slutsteg i min 9-5
    Av TheBlackBullit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 15:05
  3. Slutsteg 9-3 ss
    Av liston i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 10:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •