Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 startar ej

  1. #1

    9-5 startar ej

    Hej min 9-5 har nu 2 ggr med ca 2 veckors uppehåll ej startat när den har varit avstängd ca en halvtimme. Allting verkar gå igång soppa pumpen pumpar det är bara sista läget på nyckeln som inte funkar startmotorn går inte alls batteriet är friskt, funderar på om det kan vara någon startspärr som strular. Idéer någon?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    148

    Re: 9-5 startar ej

    mycket möjligt att startspäär strular, men har du kollat så batteripoler sitter som de ska osv.. försökt putta igång den? man får ge det ett par försök med lite olika varianter.. men funkar det inte o putta igång så skulle jag chansa på startspärr o då kanske man ska lämna den till nån som kan
    SAAB 9-3 Aero SC 2,8T -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    292

    Re: 9-5 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av Torarp
    Hej min 9-5 har nu 2 ggr med ca 2 veckors uppehåll ej startat när den har varit avstängd ca en halvtimme. Allting verkar gå igång soppa pumpen pumpar det är bara sista läget på nyckeln som inte funkar startmotorn går inte alls batteriet är friskt, funderar på om det kan vara någon startspärr som strular. Idéer någon?

    Om sista läget på nyckeln och startmotorn inte funkar så borde problemet ligga i tändningslåset eller något relä, eller så är solenoiden på startmotorn på väg att ge upp.
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: 9-5 startar ej

    Manicken är lite trött så detta behöver ni inte läsa..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: 9-5 startar ej

    Låter till 100% att det inte är vevaxelgivaren tycker jag! han får ju inte startmotorn o dra runt. bästa vore väll o mäta på startmotorns kabel samtidigt som någon vrider på nyckeln o se om det kommer spänning fram till starten när den inte går för o se om det är Selenoid eller relä stöldskydd? hör du om det klickar till i startmotorn när du vrider nyckeln?
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: 9-5 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Låter till 100% att det inte är vevaxelgivaren tycker jag! han får ju inte startmotorn o dra runt. bästa vore väll o mäta på startmotorns kabel samtidigt som någon vrider på nyckeln o se om det kommer spänning fram till starten när den inte går för o se om det är Selenoid eller relä stöldskydd? hör du om det klickar till i startmotorn när du vrider nyckeln?
    Uffe.

    Den detaljen missade jag... Editerar mitt tidigare inlägg.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: 9-5 startar ej

    Hej!

    Ser man inget meddelande i SID som pekar på att nyckeln ej accepteras så kan man utesluta "startspärrsfel".

    Kolla om du har spänning på säkring #30 (panelcentralen) när du vrider nyckeln till "ST".
    Saknas detta så kika på tändningslåset.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larmet startar när kupévärmaren startar NG9-3
    Av Steel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 10:28
  2. [LÖST] Intermittent startmotorproblem OG9-3
    Av gustaved i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •