Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Av/på för en icke originalstereo i 9-3 2010

  1. #1

    Av/på för en icke originalstereo i 9-3 2010

    Jag håller på att montera ett navigationsystem från Pioneer i min 9-3 2010 (SC Aero V6 TX) och behöver lösa ett problem. Navigatorn har ingen knapp för av/på utan slås på respektive av via en sladd som ska kopplas till tändningslåsets ACC-läge. Någon sådan signal finns inte vid stereon så jag tar den från CAN-bussen. Detta innebär då att navigatorn alltid går igång när nyckeln vrids till första läget och stängs av när nyckeln tas ut. Jag tappar alltså funktionen som originalstereon har att kunna stängas av under körning eller startas utan nyckeln i låset. Detta problem tänker jag lösa med en liten dator (och lite programvara) så att navigatorn även kan styras från panelen till vänster om stereon (extraljusknappen, dvs den med endast ett streck på). Förutom detta ska datorn även automatiskt kunna aktivera sport-läge när tändningen slås på.

    Finns det andra som är intresserade av en sådan liten dator? Jag vill vet om intresse finns så jag kan bestämma om jag ska göra ett riktigt kretskort för komponenter som enkelt kan köpas eller bara löda ihop något av komponenter jag hittar hemma.

    Planerad funktion:

    Navigator går igång med nyckel i första läget.

    Navigator stängs av fem sekunder efter nyckel tas ur. Ett tryck på extraljusknappen under dessa fem sekunder ändrar tiden till avstängning till 30 minuter. Knapptryckning under dessa 30 minuter stänger av.

    Navigator går igång (utan nyckel i) med knapptryckning. Efter 30 minuter stängs navigatorn av. Knapptryckning under dessa 30 minuter stänger av. Lång knapptryckning (två sekunder) startar nya 30 minuter.

    Navigator stängs av (med nyckel i) med knapptryckning. Nästa knapptryckning startar navigator igen.

    Tryckning på sportknappen byter som vanligt mellan standard och sport. Lång tryckning (två sekunder) på sportknappen byter efter två sekunder och det nya läget (standard eller sport) sparas i minnet. När tändning slås på nästa gång aktiveras sportläget automatiskt om det sparade läget är sport.

    När nyckeln är ur och eventuella 30 minuter har passerat (dvs navigator av och nyckel ur) bryts spänning till datorn och ingen ström förbrukas.

    Intresse?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    56

    Re: Av/på för en icke originalstereo i 9-3 2010

    Jag vill gärna ha en. Skall ha i en 900og men de funktioner du beskriver blir super

    Olof

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Av/på för en icke originalstereo i 9-3 2010

    Har haft en pioneernavigator i bilen i flera år och upplever det inte alls som något problem att den slås på och av med nyckeln, man håller inne src-knappen så stänger den av dvd-spelare/radio men navigatorn är igång alltid när bilen är igång. Navigatorn tar några sekunder på sig att boota, så det är bara skönt att den alltid är igång. Jag har i och för sig en knapp för att släcka och fälla undan skärmen när den inte behövs, din kanske är av annan typ?

  4. #4

    Re: Av/på för en icke originalstereo i 9-3 2010

    Citat Ursprungligen postat av ON
    Jag vill gärna ha en. Skall ha i en 900og men de funktioner du beskriver blir super
    Varför behöver du en så komplicerad lösning i en og 900? Jag utvecklar denna lösning pga av att jag inte vill montera extra knappar utan utnyttja de knappar som finns i senare 9-3. De enda funktioner du kan använda är timer på 5 s och 30 min, men de kan man göra mycket billigare på enklare vis.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5

    Re: Av/på för en icke originalstereo i 9-3 2010

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Har haft en pioneernavigator i bilen i flera år och upplever det inte alls som något problem att den slås på och av med nyckeln, man håller inne src-knappen så stänger den av dvd-spelare/radio men navigatorn är igång alltid när bilen är igång.
    Det finns ett OFF-läge även i min modell. Jag vill dock kunna få igång ljudet utan att ha nyckel i. Dels drar en ng 9-3 ganska mycket ström med nyckeln i, dels plingar det om jag öppnar dörren (klan inte stängas av med TECH2).

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Jag har i och för sig en knapp för att släcka och fälla undan skärmen när den inte behövs, din kanske är av annan typ?
    Den är en dubbel-DIN och hela framsidan är en 7"-skärm. En motor vrider ut skärmen så man kommer åt att ladda CD/DVD eller SD-kort, men normalt är skärmen infälld.

    Nu när jag har monterat in navigatorn inser jag att jag har ytterligare ett problem att fixa. Det finns en ingång som Pioneer säger ska kopplas till belysningen. När den blir 12V byter kartor till natt-läge och skärmen lyser svagare. Kopplar jag inte in den är kartorna i dag-mod och skärmen lyser starkt. Detta fungerar inte i Sverige i och med att vi alltid har ljuset på ... Antingen får man manuellt justera ljusstyrka och kartfärger beroende på om solen är uppe eller ej, eller får jag utöka min datorlåda med en fotodiod/LDR och en extra 12V-utgång.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Av/på för en icke originalstereo i 9-3 2010

    På min första GPS så ändrade den efter klockan mellan natt och dag va rätt så smidigt känns som en lättare lösning kanske
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Av/på för en icke originalstereo i 9-3 2010

    Fast inte lika bra. Även under dag eller nattid kan du ju ha ganska varierande ljusförhållanden. Stor skillnad på en solig sommar dag och en regntung höstdag t.ex.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Lågnivåutgång originalstereo?
    Av MangeBoras i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 20:10
  2. Montera ur originalstereo ur en 9-3:a..
    Av widde84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 08:54
  3. Spänning originalstereo
    Av mortimer i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •