Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: VSS (startspärr) Vad gäller??

  1. #1

    VSS (startspärr) Vad gäller??

    Hej,
    Vet att det finns trådar som behandlar ämnet men jag finner inget glasklart svar tycker jag.
    Tacksam om experter på området kan förklara och svara på mina frågor nedan.

    1. När kom startspärr på 9000 med originalmonterat larm? Har hört allt från 94-96 års modell!

    2. Om man har en bil utan VSS kan man då sätta i en ECU med VSS?

    3. Om man har en bil med VSS kan man då sätta i en utan VSS? Vad händer?

    4. Är det möjligt att se på boxens nummer om det är VSS eller inte?

    5. Behåller alltid trimfirmorna VSS:en om en sådan finns original eller.....?

    6. Någon som vet vad det kostar att ta bort eller lägga till VSS i ECU?

    Då tackar jag på förhand!
    Mvh
    Magnus
    Gammal SAAB gubbe från Skåne

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 111

    Re: VSS (startspärr) Vad gäller??

    1. Standard skall VSS ha blivit 96, men jag har haft en ng900 från 96 utan VSS, så det beror nog på flera olika saker. Jag har dock för mig något om lagkrav på startspärr runt 96, men det kan ju tänkas att vissa 96or hann ut innan.

    2. Nej

    3. Ja, bilen startar, men larmdioden fortsätter indikera startspärr (dubbelblink).

    4. Nej och Ja. Om inget är gjort med boxen kan man jämföra boxens artikelnummer med EPC och då kan man se huruvida boxen är med eller utan VSS.

    5. Så vitt jag vet, ja, om du inte säger något annat. Stöldskyddskoden står nämligen på själva boxen så det är lätt att lägga in samma i en ny box. Har man någon gång utfört "ingifte" med en TECH2 eller ISAT så byts koden ut och då får man gifta in den nya boxen alternativt titta i den gamla vad den nya koden är.

  3. #3

    Re: VSS (startspärr) Vad gäller??

    Tack för bra svar!
    Vad betyder EPC??

    mvh
    Magnus
    Gammal SAAB gubbe från Skåne

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: VSS (startspärr) Vad gäller??

    Electronic parts catalog, Saabs reservdelsprogram.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-21 klockan 20:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5

    Re: VSS (startspärr) Vad gäller??

    Jag kan lägga till eller ta bort VSS i din ECU/trionicbox för en billig slant. Bara att ställa in i t5suite om den skall vara aktiv eller inte.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: VSS (startspärr) Vad gäller??

    De va ju inte riktigt vad frågan gällde.

    Jag äger bl.a. en 9000CSE 2,0t -96 manuell som saknar både larm och fjärrstyrning.
    Boxen är original och är enligt EPC en utan VSS. Bilen gick i trafik juni 1996 enligt regbeviset.

    Den är såld till en privatperson och dottern tog över den för 4 år sen. Kopplingen gav upp och jag tog hand om den.

    Så det är en relativt sen -96;a utan VSS.
    Min andra CSE2,3T-96 är inreggad i januari-96 och har både fjärrlarm och VSS. Däremot är inte boxen original, men de har då lagt in VSS-koden i utbytes/trimboxen.

    Min tredje CSE2,0t-97;a har ju självklart samma originaloption, fast där har den omprogrammerade boxen fått VSS Disabled. Koden har jag i säkert förvar då man ju bör återställa detta om man skulle få för sig att sälja bilen
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Startspärr ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 12:37
  2. Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 21:14
  3. startspärr box vs. icke startspärr bil
    Av Emyl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •