Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: led bakljus med två funktioner ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    led bakljus med två funktioner ?

    Hejsan

    Jag har ett litet projekt på gång. Jag vill köpa en led-list/remsa och koppla in som bakljus och bromsljus.
    Jag vill med andra ord ha två funktioner i samma led-list. Vid körning skall denna/dessa lysa med ett visst/begränsat sken och när jag bromsar skall full styrka erhållas.

    Någon som känner till hur jag ska koppla för att få denna funktion alt finns det färdiga produkter som passar mina önskemål ?

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Finns två varianter jag kan komma på direkt, finns garanterat fler. Färdiga prylar har jag ingen aning om.

    Helt analoga och antagligen enklaste varianten:
    En diod i serie på vardera sladden in, plus en resistor på bakljus-sladden. (kanske en mindre resistor på bromsljus-sladden också för att få lagom ljus men du förstår säkert tanken). Tänk på att välja komponenter som tål strömmen.

    Digital och helt klart coolare:
    Sätt en mikrokontroller som PWM:ar en signal till en effekttransistor som i sin tur driver LED-listen. Koppla broms- och bakljus-sladdarna till ingångar på mikrokontrollern och variera duty-cycle beroende på hur ingångarna är aktiverade.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Jag vill påstå att jag inte är helt nybörjare på el men dessa alternativ låter lite väl komplicerade även för mig

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Sök på PWM 555 på google typ.
    Dioder är inget vidare lätta att "dimma" med resistorer men genon pulsbreddsmodulering fungerar det fint

    en 555:a kostar inte många kronor och inte komponenterna runt heller Så slipper du problemet med att programmera en PIC eller liknande.

    /Alm

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Jag ska googla lite ditt förslag och se vad man kan hitta på Andra möjligheter/förslag välkomnas

  6. #6
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Inte för att vara elak, men tycker du att ett par resistorer och dioder är för komplicerat för dig så lär du inte förstå mer av en PWM-krets, oberoende av om man använder en gammal hederlig 555:a eller en mikrokontroller.

    Hursom är PWM ofta ett bättre sätt att styra intensiteten, men du behöver fortfarande en lösning för att växla mellan mycket/lite ljus.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Hej!

    Men, vänta nu...
    Att reducera ljusintensiteten (till ett fast värde) från lysdioder med en resistor är väl knappast nå't problem? Det är ju först när man skall försöka dimma över ett område och få det någorlunda linjärt som det blir svårt/omöjligt med resistorlösnigen.

    Kan inte nå'n vänlig själ rita upp ett enkelt schema med förkoppplingsresistor till trådskaparen så att han får det han önskar. Enklare än så kan det väl inte bli?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Min första tanke för att åstakomma en lösning på mitt problem var att koppla resistorer med rätt spänning för att åstakomma min önskan. Men efter mycket sökande på nätet fick jag uppfattningen om att det inte går att få en lysdiod att lysa med en mindre styrka med hjälp av en resistor.
    Men om detta är felaktigt så låter det ju som det absolute lättaste sättet att åstakomma det jag är ute efter.

    Bra att nämna kanske också är att denna konstruktion skall vara på en mc och därför får inte ett kretskort eller annan styrning vara för stor.

    Tanken bakom mitt projekt är alltså att montera en eller flera ledslingor bakom reflexen på min packbox. Och denna/dessa skall fungera som positionsljus vid körning och sedan kunna växla i styrka vid bromsning.

    Detta borde ju inte vara någon svårighet eller stor sak att fixa, speciellt då jag har led-blinkers bak med denna funktion. När jag blinkar lyser alla dioder orange och när jag bromsar byter dom färg till rött.

    Kan det möjligen vara ett alternativ att köpa RGB-ledslingor och koppla dessa med resistorer !?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Det är klart det går att reglera ljusstyrkan med resistor. Det är så man gör i 90% av fallen. Det är huvudsakligen när man vill ha högre effekt som man istället sätter switchad styrning för att minimera förlusterna och värmen.

    En LED är strömstyrd och man ställer intensiteten med hjälp av strömstyrkan. Med Ohms lag U=R*I, så räknar man lätt ut strömmen vid en viss matningsspänning och serieresistans. Inga problem alls.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Låter bra och i så fall relativ enkelt att lösa!?

    Förstår jag det hela rätt om jag tänker såhär.

    Från bromljuset går det tre kablar, En för konstant spänning "position" en för spänning vid broms samt en jordkabel.
    Då bordet det igentligen räcka med att löda fast ett motstånd/resistor en bit upp på kabeln från ledslingan som får konstant matning från "positionkabeln". Sedan dra en till kabel som man löder fast på samma kabel fast efter motståndet/resistorn med matning från "bromskabeln"
    Borde inte detta innebära att när jag startar motorcykeln får ledlisten konstant matning och lyser med den effekt som jag har bestämt genom rätt motstånd på kabeln, och när jag tänder bromslampan går det "full" matning rakt in på ledlisten och jag erhåller full styrka !?

  11. #11
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Det är i princip det jag beskrev i mitt första svar. Du vill dock ha dioder så du inte matar in ström baklänges i bromsljus-kretsen.

    Skall försöka mig på lite ascii-art:
    Kod:
    broms    ---->|----------|
                             |---- LED ----- GND
    Position ---->|----===---|
    Sen en fotnot, det är inte helt trivialt att räkna ut resistansen för att få rätt ström genom en lysdiod. En lysdiod är inte linjär som en resistor utan strömmen genom varierar på ett lite annat sätt... Sen är inte heller ljusstyrkan linjär med strömmen heller...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Jag var lite fundersam över hur man löser problemet som du tar upp "så du inte matar in ström baklänges i bromsljus-kretsen" Men lösning blir då alltså en diod som om jag inte helt ut fungerar som en "backventil" dvs leder enbart ström i en riktning!?

    Hur vet jag vilken typ av diod jag skall ha, är det så enkelt att jag ska ha en för 12v eller är det mera invecklat än då ?

    Vilken resistor jag ska ha förstår jag har med ledlistens egenskaper att göra och blir naturligtvis svårt att räkna ut innan jag har köp den

    Kul för övrigt med någon som verkar veta vad han pratar om

  13. #13
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Val av komponenter beror som sagt på diodslingans egenskaper, framförallt hur mycket ström den drar. Jag har svårt att tänka mig att du hittar/får plats med en remsa som drar så mycket som 1A i 12V så ganska enkla komponenter fungerar.


    Dioder, vanliga 1N4001 (eller 1N4002, 1N4003 etc men en 1:a räcker).

    Resistor beror som sagt på LED-slingan. Det du behöver tänka på är att du köper motstånd som tål effektutvecklingen. Ett normalt litet hålmonterat motstånd tål bara 1/4W och det är inte säkert att det räcker. Antingen köper du mer effekttåliga motstånd, eller parallell alt. seriekopplar du några stycken mindre så du håller effektutvecklingen i de enskilda motstånden nere.


    Dioder finns att köpa i styck på kjelle, de har motstånd också.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Låter bra

    Jag ska börja med att införskaffa en diodslinga så jag har något att jobba med. Sedan ska jag försöka få ta i rätt diod och rätt motstånd. Får fråga på kjell då jag säkerligen köper kringutrustningen där.
    Bli dock inte förvånad om jag återkommer med flera frågor här.

    Förövrigt var det bla Kjell som menade att denna konstruktion inte var möjlig, om jag inte mins fel så menade dom att då matningen till en lysdiod inte är linjär och det innebär att en lysdiod inte lyser utan snarare "blinkar" väldigt snabbt eller nått som "Aaaaaaalm" tråden var inne på och därför var jag tvungen att använda mig av en pulsbreddsmodulering också som "Aaaaaaalm" var inne på

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Det är när man använder PWM som det blir blinkande med hög frekvens. Inte när man använder motstånd.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    132

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Då har jag varit på Kjell och rådfrågat med hänvisning till alla bra tips jag fått här.

    Dom menar att om jag försöker minska spänningen/ljusstyrkan på en lysdiod med motstånd kommer effekten enbart bli att dem inte lyser alls. Om en lysdiod ska ha en matning på ex 3 volt för att lysa och man enbart ger den 2,5v så kommer den inte lysa.

    Ända sättet att få "dimmer" funktion på en lysdiod är genom pulsbreddsmodulering. Dom har en en byggsatts för detta, men med den kan jag enbart driva ca 4 lysdioder i följd, Och inte en färdigbyggd slinga, då denna har ett motstånd monterat mellan varje lysdiod.
    Möjligen skulle det gå om jag bygger en egen ledslinga men inte om jag köper en färdig avsedd för ex effektbelysning bakom tv`n eller audilook på lyktorna.

  17. #17
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Här är ett par grafer från slumpvis vald 5mm LED från farnell.



    Som synes i den andra grafen är ljusstyrkan i princip linjär med If (strömmen genom dioden). Det intressanta ser du i den första grafen, sjunker Vf (spänningen över dioden) ner mot 1.9V så går det ingen ström genom/lyser den inte. Över 2.5V står inte med så det rekommenderas antagligen inte.

    Att döma av graferna går det absolut att styra ljusstyrkan med en enkel resistor. Jag orkar inte gå in i beräkningar just nu, har inte fått i mig någon middag ännu och magen kurrar...

    Det kan vara ett problem om det du köper har någon slags inbyggd drivelektronik. Ju dummare LED-list desto bättre nästan.


    (Även om det skiljer mellan dioder så är det relativt likt. Högeffektsdioder har ofta brantare Vf och inte lika linjär ljusstyrka mot If men det spelar ingen roll här.)

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Dom menar att om jag försöker minska spänningen/ljusstyrkan på en lysdiod med motstånd kommer effekten enbart bli att dem inte lyser alls. Om en lysdiod ska ha en matning på ex 3 volt för att lysa och man enbart ger den 2,5v så kommer den inte lysa.

    Dom har lite rätt, men förklarar som j*kla potta. Eller så har du inte överfört deras förklaring hit på rätt sätt.

    Som jag sa tidigare, en lysdiod är strömstyrd och inte spänningsstyrd. Det innebär att den inte ska "ha" en viss spänning. Man lägger på en viss ström och då får man en spänning, eller ett rättare ett spänningsfall, över lysdioden. Det är detta framspänningsfall man anger i databladen tillsammans med strömmen.

    Det blir alltså lite tvärtom. Man driver en viss ström genom lysdioden och får då ett spänningsfall istället för att lägga på en spänning och få en förbrukningsström. Om man då matar på en spänning som är under framspänningsfallet i dioden, så lyser det givetvis inte. Den biten är korrekt.

    Däremot stämmer det ju alldeles utmärkt som Trekmeister säger, ju dummare LED-list desto bättre att styra.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: led bakljus med två funktioner ?

    Ett ljus i mörkret....?

    viewtopic.php?f=30&t=113906

    För att det skall funka med "dimming" så får lysdiodslisten (eller vad det nu är) inte vara annat än just "dum". Har man inbyggd drivelektronik så är det vanligtvis ogörligt att manipulera ljusstyrkan med en resistor.

    Alltså, gör en överslagsberäkning, utgå från 1/5-dels av max IF och se ungeför var du hamnar, prova med en resistor för att se om du blir nöjd, justera IF upp eller ned genom att ändra resistansen tills du blir nöjd. Komihåg att inkludera backdioden från början.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Smarta funktioner 9-3 ss?!
    Av trojlee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 01:51
  2. Funktioner i en SCC ?
    Av -= Marcus =- i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 01:06
  3. Funktioner med Tech2... ???
    Av ICE T8 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-04, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •