Jag är just nu inne på att försöka mäta hur vridmomentskurvan ser ut och sedan justera laddtrycket utifrån det.
Man kan ju även tänka sig att momentbegränsa 3:an vid vissa varvtal.
Jag är just nu inne på att försöka mäta hur vridmomentskurvan ser ut och sedan justera laddtrycket utifrån det.
Man kan ju även tänka sig att momentbegränsa 3:an vid vissa varvtal.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Vare nån som sa växellåds delar fick förvalta ett större parti med allt möjligt i 4vxl växellåds väg så nu kan det köras sönder lådor men förhoppnings vis ska denna låda jag ska bygga ihop nu klara sig lite längre.
Har varit och beställt rörbitar som ska anpassas så dom passar in mellan pinjong lagren så det blir stumt där.
En stål skiva är på g 5mm tjock så jag kan bygga stålgavel.
Samt så blir det montera stål pinjong lagerhus och nya lager där det behövs.
Bilen står nu förövrigt vinterförvarad å skäms med trasig låda så den får vi se till våran vad som rasat i
// Andreas
Såg lite spännande ut....
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
Ser ut som du har lite delar att sortera
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Nää, tänkte mer generellt
Bra å ha lådor brukar i allmänhet vara rensade på just bra å ha saker. (3:ans drev och bottenstockar brukar det vara brist på)
Men visst saknas det ett kokillhus och en bättre diff på bilderna.
Ser ut som du har ett kokillgjutet pinjonglagerhus ändå ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
jaha då fattar jag
Pinjonglagerhusen är i stål och det ska väl vara det näst bästa som jag förstått.
Är det verkligen stål ?
Jag trodde det var gjutjärn i dom gamla pinjonglagerhusen och att dom bästa är dom kokillgjutna - men jag kan ha fattat fel, det har hänt förr
Finns ju även en sandgjuten version (alu) som man ska undvika.
Har man tillgång till en bra maskinpark kanske det går att använda det sista pinjonglagerhuset med ett större bakre lager ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Kokilgjutet alu-stålhus-alu är styrkeordningen på pinjonglagerhusen...men jag tror inte att just lagerhuset är den svagste länken. Får du stumhylsa mellan lagren gör det gott.
Men man brukar inte kunna göra nån generell hylsa för man brukar alltid få slipa in varje separat
Senast redigerat av Larzzon den 2015-09-30 klockan 08:49.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Yes det har du ju rätt i ja blanda ihop orden där
Precis Larzzon det är jag medveten om att man måste finjustera in hylserna har bara grov beställt några med 0.05mm intervall i längd
- - - Uppdaterad - - -
Larzzon på din Saab 900 T16s så skriver du att du har en extra lagring på lamellaxeln hur är det gjort ?
Börjat montera ihop min 4vxl låda med stumhylsa och stålgavel lock nu lite smått i väntan på att garaget för 99:an tinar fram.
Ska bli spännande å kika in i gammla lådan det lär ju ligga lite lösa delar där.
- - - Uppdaterad - - -
Samt en bild på nya bruks bilen som kommer moddas lite lätt framöver En astra OCP 2016