Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vattenläckage OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Vattenläckage OG9-3

    Hej

    Har problem med vattenläckage på Saaben. Men jag kan inte hitta läckan. Jag har hittat att det kommer nånstans vid vattenpumpen men inte exakt var. Det rinner efter blocket ner vid oljefiltret. Det verkar bara läcka när bilen är ny startad och kall. När motorn är varm så slutar det. Eller är så det sporadiskt.

    Har rivit bort luftburken,värmeplåten på grenröret och lyst med lampa. Enda man kan se uppifrån är att det är fuktigt på blocket. Och underifrån ser man att det droppar glykol/vatten ifrån oljefiltret.

    Bilen är en Saab 9-3 SE 2.0T - 1999

    Några tips?.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Vattenläckage - OG9-3 2.0T

    Stora hålet det vattnet går in från vatten pumpen in i blocket kanske?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Vattenläckage - OG9-3 2.0T

    Ja jag försökte kolla där. Men jag ser bara den övre biten inte den undre. Men det ser torrt ut runt där överlag.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Vattenläckage - OG9-3 2.0T

    Antingen det lilla röret in i sidan på vattenpumpen men nästan säkert samma som jag hade! Sitter en rörbit på typ 3cm med o-ring i var ände som ena sticks in i blocket och andra i vattenpumpen! Plocka loss, rengör, byt o-ringar och fetta in dem ordentligt innan du trycker tillbaka det! Funkade kanon för mig! Jag hade dock en trycktestare av kylsystem tillgänglig och testade. Läkte som du sa enbart när den är varm och längs blocket! Lycka till!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Vattenläckage - OG9-3 2.0T

    Det lilla röret på sidan som sitter skruvat med två bultar ser man ju och därifrån verkar det inte läcka iaf. Det andra röret du snackar om är det grova som går från pumpen in i blocket?. Eller finns det ett till som jag missat?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Vattenläckage - OG9-3 2.0T

    Citat Ursprungligen postat av Jens.L
    Det lilla röret på sidan som sitter skruvat med två bultar ser man ju och därifrån verkar det inte läcka iaf. Det andra röret du snackar om är det grova som går från pumpen in i blocket?. Eller finns det ett till som jag missat?
    Stämmer bra det! En o-ring mot vattenpumpen och en inne i blocket! rätt vanligt att dem läcker där!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    og9-3 läcker vatten fast byte av o-ringar/vattenpump. Hjälp.

    Hej

    Min bil läcker vatten där vattenpumpen går in i motorn på min Saab 9-3(b204r).

    Jag bytte vattenpumpen när jag ändå var tvungen att ta bort allt samt alla o-ringar som följde med. Vilket va tur för gamla vattenpumpen hade spruckit i godset.

    Men det läcker fortfarande. Det droppar från vänstersidan av den där tjocka stumpen(bytte o-ringarna i båda ändarna på den) som sitter kvar i blocket när man plockar bort vattenpumpen. Jag har provat att försöka knacka in den men den går inte in längre.

    Några tips. Känns måttligt kul att riva ner allt igen. Ska man ha på någon tätning på dessa o-ringar?.

    http://www.forumbilder.se/images/978201152359Pfe7b.jpg

    /Jens

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: og9-3 läcker vatten fast byte av o-ringar/vattenpump. Hj

    Har slängt på packning på tub nu också. Blir det inte tätt nu vet jag inte vad jag ska göra.
    Men har inte orkat skruva ihop bilen helt än. Återstår att se imorn om det blir tätt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: og9-3 läcker vatten fast byte av o-ringar/vattenpump. Hj

    Jag fortsätter väl med min monolog. Verkar inte bättre än att det är en spricka i blocket.
    Pajsade ihop skiten idag igen men det droppar fortfarande vatten.

    Det ser tätt ut runt vattenpumpens alla anslutningar nu men det droppar fortfarande ifrån våningen under anslutningen in i blocket.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: og9-3 läcker vatten fast byte av o-ringar/vattenpump. Hj

    Problemet är löst. Köpte nytt rör mellan vattenpump och block samt o-ringar ifrån saab istället för dom som följde med. Tror det gick på 216:- totalt. Nu är det tätt som fasen!.

    Skönt att det inte va blocket iaf. Såg mörkt ut där ett tag. Så nu har bilen fått ny olja,filter,tändstift och vattenpump.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: og9-3 läcker vatten fast byte av o-ringar/vattenpump. Hj

    Bra att det löste sig Jens!

    Jag tänkte tipsa om att göra rent extra noga etc. men nu har du redan löst allt.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vatten/kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av AeroHenke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-08-17, 08:09
  2. Vattenläckage 9 5 kombi
    Av Frasse F i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 19:50
  3. [LÖST] Vattenläckage under bilen OG9-3
    Av _sandra i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •