Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

  1. #1

    VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    tja. har äntligen fått tummen ur och tänkte uppgradera ljudet i kombin.

    köpte mig följande:

    DLS Reference RM6.2 midbasar till framdörrarna.
    Kicker 11KS35 3,5 koaxial till instrumentpanel.
    samt silent coat isolering.

    började med att byta ut instrumentpanelhögtalarna. och här kommer min första fråga.
    där gick två sladdar till orginal 3,5" och två sladdar till orginal tweetern. I och med att dessa nya är koaxialer så blev jag lite fundersam hur fan det ska kopplas.
    eftersom man måste ha skarvkontakt och nya kabelskor så satte jag den gråa sladden från tweetern tillsammans med den gråa sladden från 3,5 i samma kabelsko. Likadant gjorde jag med de grå/svarta sladdarna. alltså, tog den ena sladden från tweetern och skarva ihop med den ena sladden från 3,5 och satte kabelsko och sedan på den nya 3,5

    dessa 3,5 ska enligt recensioner vara riktigt bra. jag tycker det lät sämre än orginal. har jag kopplat fel? fick skruva upp "diskanten" på max för att det skulle låta lika rent och klart som orginal. (vilket jag hade förhoppningar att få ännu renare och klarare med dessa nya 3,5, men så blev inte fallet)

    nästa problem var sedan att 6,5 midbasarna inte alls passade i dörrarna. så det blir till att skicka tillbaka dessa...synd då dem verkar riktigt bra.
    så frågan här är om någon kan tipsa om BRA 6,5 som passar i dörrarna på denna bil? gärna i orginal-"baffeln"

    sedan ljuddämpade jag dörrarna fram med silent coat bladen, men ska nog köra dubbla lager för tyckte inte skillnaden blev så stor

    långt inlägg,men tack för alla tips vad som blev fel!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    vad är det för årsmodell på bilen?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Jag tycker din koppling verkar tveksam. Du har två frekvensdelade signaler, en till mellanregister och en till diskant, skarvar ihop kablarna och hoppas på att signalerna ska slås samman till en. Jag tror inte på den lösningen... Skulle gissa att du bara fått fram mellanregistersignalen till högtalarna, därför saknas diskanten. Du kan ju alltid testa att koppla bort skarven du gjort från diskanten (eller den från mellanregistret) för att höra skillnaden.

    Skulle du haft 150W-systemet har du ju bara en signal till högtalarna på brädan, då skulle det nog ha funkat med koaxialerna som du har nu, men skulle jag varit du skulle jag satsat på ett kit-system med lös diskant för att slippa slå ihop signalen.

    Om du har rätt impedans på högtalarna borde det funka bättre att byta ut centerhögtalaren mot en av koaxialerna du har, går ju alltid att testa.

    Bara så du vet är detta spekulationer från min sida, men jag tror inte att jag är ute och cyklar allt för mycket Lycka till.

    //Ulrik
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  4. #4

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Det är en 2006a!

    Jag är också myxket tveksam till denna koppling, därför hoppades jag att någon här hade bytt dem och ville berätta hur dem gjorde! Det är rätt ohm, 4 !

    Många som skrivit att detblir ett jättelyft att byta ut instrumentpanelhögtalarna mot koaxialer så någon måste stött på detta??

    Tips på bra midbasar som passar i orginal baffeln?

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    Tips på bra midbasar som passar i orginal baffeln?
    Det blir nog rätt knöligt att hitta högtalare som passar exakt i originalbaffeln.

    Varför inte göra ny baffel som passar eller modda den befintliga för nya högtalare?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    Det är en 2006a!

    Jag är också myxket tveksam till denna koppling, därför hoppades jag att någon här hade bytt dem och ville berätta hur dem gjorde! Det är rätt ohm, 4 !

    Många som skrivit att detblir ett jättelyft att byta ut instrumentpanelhögtalarna mot koaxialer så någon måste stött på detta??

    Tips på bra midbasar som passar i orginal baffeln?
    Personligen anser jag att just impedansen inte spelar någon roll så länge du inte har element med sjukt låg impedans.

    Titta istället på känsligheten: den avgör hur mycket högtalaren låter vid t.ex 1W in. Vissa högtalare kan låta mångdubbelt mer än andra vid samma effekt in. Det kan därför vara bra att stämma av att de valda elementen har ungefär samma känslighet som originalen.

    Sen finns det även många andra parametrar som avgör hur ett element beter sig i en sluten låta. (Även om en sluten låda är ganska snäll och så länge du inte ska spela djupbas så spelar det ingen större roll).

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Har för mig att de ska vara 2ohms högtalare i dörrarna och
    4ohm i panelen
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  8. #8

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Jo det är 2-ohm i dörrarna. Ganska få midbasar som har 2ohm idag. Dessa jag köpte låg på 2,89ohm alltså 3ohm! Men jäklar vad dem var för stora . Ingen som bytt ut ett par högtalare i dörrarna och kan tipsa om
    Högtalare som verkligen lyfte basen lite?

    Har inte provat att koppla om högtalarna ännu i instrumentbrädan. Men är ytterst tveksam till min egen koppling fortf ingen som
    Bytt där upp och kan berätta hur dem kopplade , tveksamt att alla köpte kit och inte koaxialer i instrumentbrädan någon måste veta!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    Det är en 2006a!

    Jag är också myxket tveksam till denna koppling, därför hoppades jag att någon här hade bytt dem och ville berätta hur dem gjorde! Det är rätt ohm, 4 !

    Många som skrivit att detblir ett jättelyft att byta ut instrumentpanelhögtalarna mot koaxialer så någon måste stött på detta??

    Tips på bra midbasar som passar i orginal baffeln?
    Bytte mina i instrumentpanelen till Kicker KS35. Blev ett klart lyft, en helt annan klarhet och tydlighet. Så något måsta vara fel.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Behåll originalhögtalarna i dörrarna, dämpa all plåt och koppla på ett slutsteg så ska du se att det börjar hända nåt. När du dämpar så gäller det att först göra plåten riktigt ren med t.ex. T-röd och sen verkligen trycka fast dämpmattan. Knölarna ska helst inte finnas kvar när du är klar.

  11. #11

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Men perfekt Stefan! Hur kopplade du in högtalarna? Där gick ju 2 kablar till 3,5"an ocv två kablar till tweetern orginal! Medans kickerna du köpte har integrerade tweeters, så vilka 2 av dessa fyra kablar använde du?

    Dörrarna är dämpade med silent coat. Först insidan ytterplåten sedan in sfär dörrsidan. Med andra ord ingen luft mellan elementets fram och baksida! Ska dock slänga på ett lager till i framdörrarna på dörrsidan och även dämpa bakdörrarna! Har ganska mycket dämpning över. Var mer är lämpligt att dämpa? Framförallt om jag vill utesluta vägljud? Tips?

  12. #12

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Btw så beställde jag infinity ref 6530 idag. 2ohms 6,5" till framdörrarna! Hoppas dessa passar bättre och att dem spelar en bättre bas!
    Vad jag har förstått är det helt uteslutet att byta ut baselementet i skuffen då denna har specialmått och är specialfäst? Den är inte bra iaf!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: VAD har jag gjort fel? (ljudbygge 93 sc 300w)

    Jag håller med om att Bose-paket inte låter speciellt bra. Jag har till och med funderat på om några element har blivit fasvända i monteringen för det låter inte rätt någonstans; Knepig frekvensgång, alldeles för stor grupplöptid (dåligt med energi i basen), obefintlig stereobild och dessutom är klangen helt olika mellan fram och baksäte.

Liknande ämnen

  1. Vad för högtalare 9-3 SC -07 med 300w (ej bose)
    Av Johnken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 10:26
  2. ICM2 300W i 150W-bil?
    Av Nocz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 17:26
  3. 9-3ss 300w
    Av evo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 14:45
  4. Bas:en i 300w 9-3 SC -07
    Av Johnken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •