Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: vibrationer efter drivknutsbyte SAAB 9000

  1. #1

    vibrationer efter drivknutsbyte SAAB 9000

    Hej!

    Jag "roade" mig med att byta höger yttre drivknut på min 9000 då den var vääääldigt dålig.

    Det gick smidigt förutom att knuten satt fast som berget på drivaxeln även med låsringen i "olåst" läge så att säga.

    Jag bankade och slog, men fick till sist resignera och sätta kapen i härligheten. till slut fick jag av den, och kunde glad i hågen montera en ny knut och ett nytt hjullager. Fårngick mina principer totalt och köpte detta på Biltema, eftersom det var panik att få tag på grejerna. Har monterat denna kombo med bra resultat på en annan 9000 iofs.

    Det som hänt nu är att bilen vibrerar väldigt mycket framför allt under gaspådrag. trodde först att knuten inte satt i rätt läge riktigt, men jag har både kört en bit och efterdragit och ptja, den sitter där den ska. Det känns nästan som att bilen rör sig i sidled när man gasar.

    Kan det vara så att jag råkade skada Tripoden vid innerknuten när jag höll på och ryckte, slet och slog? Måste ändå riva detta igen eftersom innerdamasken var trasig och en ny behövs. Är det något mer jag bör se till att byta på samma gång? Tänkte på själva medbringaren som tripoden sitter i t.ex? hur ser jag bäst var problemet ligger? det är alltså på höger sida efter mellanaxeln detta gäller.

    Själva Tripoden har jag hittat för mellan 500-1000:- men medbringaren verkar vara värre. Kanske blir att köpa drivaxel etc från skroten eller så?

    tacksam för svar och teorier! Bilen är en 9000 2.0t A50 1998, och jag vet att det är olika dimensioner på grejerna beroende på motorvariant.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 044

    Re: vibrationer efter drivknutsbyte SAAB 9000

    Användes en ny navmutter?
    Hade du gänglåskladd på splines och gänga?
    Drog du åt navmuttern? Har för mig att minst 220Nm vilket i bonnmeckledet betyder att polarn sitter i o bromsar medans man själv drar åt via ett 1 meter långt järnrör på dragskaftet.

    Minsta lilla det sitter för löst så vibrerar det och du sabbar hjullagret på nolltid.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: vibrationer efter drivknutsbyte SAAB 9000

    Hej!

    - Ny navmutter användes
    - Gänglåsning, nej navmuttern är ju konstruerad så att man kan låsa den
    - Muttern åtdragen med handkraft först, och sedan även med mutterdragare eftersom jag ansåg att knuten inte satt i läge ordentligt.

    Dock har jag ett problem, vilket jag vill minnas var samma sak förra gången jag försökte montera ett Biltema-lager på 9000. Drar jag muttern för hårt så nyper lagret, och så ska det inte vara. Hittade en gammal tråd här på forumet med samma fenomen. Således ska jag reklamera hjullagret (om jag hittar kvittot) och beställa ett annat.

    Tror dessvärre inte att detta är hela sanningen bakom vibrationerna....Har aldrig varit med förut om att det vibrerat på detta sättet, och jag har väl bytt iaf 50 drivknutar i mitt liv.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 044

    Re: vibrationer efter drivknutsbyte SAAB 9000

    De va rätt länge sen tror ja. Sett de också.

    Däremot är loctite på splinesen rätt nödvändigt för det mesta. Slarvade själv en gång o de blev inte bra. Lossade o gjorde rätt sen vart de bra.
    Ja har bara bytt typ 20 knutar men aldrig råkat ut för lagernyp.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Vibrationer efter byte av automatlåda.Saab 9-5 -04.
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 10:43
  2. Vibrationer efter byte till Powerflex motorfäste, Saab 9000
    Av _Strongman_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 20:28
  3. "Antilock"-lampan lyser efter drivknutsbyte
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •