Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    17

    Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Hej!

    Jag är spekulant på en 9-5:a och upptäckte efter provkörning ett antal problem som jag tänkte lufta för att se om jag är helt ute och cyklar eller om jag vet vad jag ger mig in på.

    1) Vid bromsning pyser/väser det i kupén. Inte jättemycket men ändå märkbart. Bromsen känns även stum i början men tar bättre när man ökar trycket på pedalen.

    Gissning: Dålig bromsservo / läckage i bromsservosystemet. Det verkar gå att få begagnade på skroten för ca. 2000 kr men jag vet inte hur stor arbetsuppgift det är att byta.

    2) Airbaglampan lyser. Ägaren säger att den varit inne för utläsning av felkod men att den inte rapporterar någon sådan. Han säger dessutom att man på Saab säger att det kan vara en av tre saker. Trasig säkring, Trasigt relä eller trasig bältessträckare. Den skall ha gått igenom besiktningen med detta men jag vet inte om det stämmer.

    Gissning: Har ingen koll alls. Det känns konstigt att lampan skulle lysa utan att rapportera en felkod men jag vet inte. Det skulle vara väldigt värdefullt att få klart för sig vad detta maximalt kan kosta för att hitta en vettig prutmån, men jag antar att det kan bli månader av felsökning likaväl som en bytt säkring.

    3) Bilen wobblar över 120.

    Gissning: Obalanserade sommardäck. I värsta fall bussningar.

    4) Ett svagt tuffande när man lyssnar på motorn på tomgång. Påminner svagt om en ångmaskin.
    Gissning: Jag vet inte om detta är helt normalt eftersom det var ett tag sedan jag provkörde en 9-5:a men jag minns att jag tittade på en annan bil med samma eller liknande ljud och då tänkte att det kanske var kamkedjerassel. Den här bilen har dock ny motor sedan 3000 mil och jag antar att man borde byta kamkedja samtidigt så då verkar det otroligt, men jag kanske är naiv.

    Tacksam för alla svar och funderingar.

    Hälsningar
    Jens

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Hej!

    Ja kan nog svara på alla frågor samtidigt.

    Skippa den bilen helt och gå vidare i sökandet.
    Kan vara ett helvete och äckligt dyrt med lömska fel.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    17

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ja kan nog svara på alla frågor samtidigt.

    Skippa den bilen helt och gå vidare i sökandet.
    Kan vara ett helvete och äckligt dyrt med lömska fel.

    Mvh

    Jo det är sant och jag väger emellan att pruta hårt och avstå, men i det prissegment som jag rör mig så är det långt ifrån perfekta exemplar man träffar på så vissa fel måste jag acceptera eller i alla fall hantera.

    Hälsningar
    Jens

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Får man fråga va dom begär för en sån bil? Eftersom du skrev du skulle pruta hårt, halva priset då eller?

    Ang airbag så går det att bes om lampan lyser.
    Men ärligt talat, om dom på saab sagt att det är en säkring eller ett relä varför har dom inte helt enkelt satsat nån hundring på ett relä eller en tia på en säkring? Om nu felet är så enkelt varför har dom då inte fixat det?

    1, räkna en halv dags arbete kanske
    2, kan va kransen bakom ratten (eller nåt helt annat, styrbox tex)
    3, går ju byta till vdäck och provköra igen
    4, inte fan ska motorn låta som en ångmaskin. "bytt motor" ok då sten-gunnar, bevis på det? den som bytt motor gör ju det kunden betalar för. såg kedjan ok ut och bilen snart skulle säljas så kan dom ju slängt över den gamla.
    9-5 2.3 2007

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    17

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Får man fråga va dom begär för en sån bil? Eftersom du skrev du skulle pruta hårt, halva priset då eller?

    Ang airbag så går det att bes om lampan lyser.
    Men ärligt talat, om dom på saab sagt att det är en säkring eller ett relä varför har dom inte helt enkelt satsat nån hundring på ett relä eller en tia på en säkring? Om nu felet är så enkelt varför har dom då inte fixat det?

    1, räkna en halv dags arbete kanske
    2, kan va kransen bakom ratten (eller nåt helt annat, styrbox tex)
    3, går ju byta till vdäck och provköra igen
    4, inte fan ska motorn låta som en ångmaskin. "bytt motor" ok då sten-gunnar, bevis på det? den som bytt motor gör ju det kunden betalar för. såg kedjan ok ut och bilen snart skulle säljas så kan dom ju slängt över den gamla.
    Prislappen är 40k och nej jag tror inte att jag får den för 20 . Däremot var ägaren villig att dra av kostnader för ovan utom 4:an som jag inte nämnde.
    Alla reparationer är gjorda på SAAB så jag räknar med att få se bevis för saken. Däremot kommer jag ju aldrig att säkert veta att ingen bytt motor ytterligare en gång och sålt den nya på blocket.

    Tack för svaren i alla fall. Då vet jag unegfärlig prislapp på 1:an i alla fall (om min analys nu stämmer). När det gäller 2:an så håller jag med, och därför tar jag saabs utsago med en nypa salt. Men jag tycker det är underligt att systemet inte rapporterar vad som är fel utan bara att något är fel, men det kan hända att denna felkodsutläsning var bogus också.
    3:an har föresvävat mig men jag tar det som sista steg ifall resten löser sig.
    Jag blir mer och mer osäker på 4:an ju mer jag pratar om den.. Jag menar det var ju inte precis ångmoln och vissla.. Bara ett stilla tuffande som liksom var i bakgrunden av det normala motorljudet. Svårt att förklara och kanske bara i mitt huvud (vilket iofs är oroväckande )

    Tack
    Hälsningar
    Jens

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Alltså att dessa felen finns på en 2008 års modell är ju svårt oroväckande. Vad har den vart med om på 3 år??? Det luktar nästan krockad vagn? Släpp den, detta kommer inte bli bra. Finns mkt bättre bilar på Blocket som är några år äldre känns det som. Jag förstår att du har en budget att hålla dig inom, men frågan är då om du inte biter dig i svansen genom att skaffa dig massa dyra problem från början istället?
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    17

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Alltså att dessa felen finns på en 2008 års modell är ju svårt oroväckande. Vad har den vart med om på 3 år??? Det luktar nästan krockad vagn? Släpp den, detta kommer inte bli bra. Finns mkt bättre bilar på Blocket som är några år äldre känns det som. Jag förstår att du har en budget att hålla dig inom, men frågan är då om du inte biter dig i svansen genom att skaffa dig massa dyra problem från början istället?
    Ja hrmmm jag borde nog ha nämnt att det är en taxi med 34000 mil på mätaren. Men krockteorin är ju självklart en möjlighet ändå. Jag skall försöka hitta försäkringsbolaget som försäkrar bilen och kolla med dem.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Personligen skulle jag lämna den direkt.

    En bil som gått 34k mil på under 3 år är nog mer redo för skroten än vägen.

    Gå ner någon årsmodell och betala samma för en bil som gått runt 20 istället.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    17

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Personligen skulle jag lämna den direkt.

    En bil som gått 34k mil på under 3 år är nog mer redo för skroten än vägen.

    Gå ner någon årsmodell och betala samma för en bil som gått runt 20 istället.

    Det skulle jag gärna göra . Har dock inte hittat någon till detta pris. De ligger snarare kring 60-70.

    Hälsningar
    Jens

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Citat Ursprungligen postat av jens12
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Personligen skulle jag lämna den direkt.

    En bil som gått 34k mil på under 3 år är nog mer redo för skroten än vägen.

    Gå ner någon årsmodell och betala samma för en bil som gått runt 20 istället.

    Det skulle jag gärna göra . Har dock inte hittat någon till detta pris. De ligger snarare kring 60-70.

    Hälsningar
    Jens
    Jag förstår att det ligger i budgeten så klart, jag satt själv och funderade för ett par år sedan på om jag skulle köpa en -04 9-5 kombi som gått LÅNGT men var billig istället för att köpa en -02 som gått 14000....har den senare och ångrar mig inte en sekund!

    Men min poäng är att du förmodligen kommer att få lägga ut pengar i reparationer till denna summa ändå. Är ju mer än motorn som tar slut. Hjullager, dämpare, fjädrar osv osv

    Som jag sa, gå ner till -04-05

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Har bilen en ny motor för 3000 mil sedan (om papper finns på det) så skulle jag lätt kunna köpa den bilen själv.

    Jag har haft taxiåkeri i 8år och min erfarenhet är att 35000mil på 3år med en taxi inte behöver vara något problem, jag har många bekanta som kört 60-70000mil utan motorbyten, iofs brukar någon automatlåda ha farit vid de högre miltalen.

    Visst lär det vara en del bussningar och sånt som behöver bytas men det kan det lika gärna vara efter 7000mil.....

    Nu förutsätter jag att inte hela bilen ser ut som en folkracebil både in & utvändigt för då skulle jag inte vilja ha den.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    17

    Re: Funderingar efter provkörning 9-5 08:a 2.0t BioPower

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Har bilen en ny motor för 3000 mil sedan (om papper finns på det) så skulle jag lätt kunna köpa den bilen själv.

    Jag har haft taxiåkeri i 8år och min erfarenhet är att 35000mil på 3år med en taxi inte behöver vara något problem, jag har många bekanta som kört 60-70000mil utan motorbyten, iofs brukar någon automatlåda ha farit vid de högre miltalen.

    Visst lär det vara en del bussningar och sånt som behöver bytas men det kan det lika gärna vara efter 7000mil.....

    Nu förutsätter jag att inte hela bilen ser ut som en folkracebil både in & utvändigt för då skulle jag inte vilja ha den.

    Ja jag har redan tagit beslutet att inte stirra mig blind på många mil. Inte minst eftersom jag redan har en gammal taxi som första-bil med 42000 mil på mätaren. Jag har kört den 7000 mil utan en enda reparation så även om det självklart inte är en regel så är inte alla taxi-bilar gamla lik.

    Men tanken var att skaffa en säker andrabil och problem med just airbag-systemet känns inte klockrent.

    Folkrace njae... 33000 mil märks helt klart, men jag har sett betydligt värre.
    Sedan är det å andra sidan rätt skönt att inte behöva vara überpedant och att det är ok att ungarna leker i närheten av bilen..

    Hälsningar
    Jens

Liknande ämnen

  1. Lite frågor,nu efter provkörning i eftermiddag saab 9-3sc1,9
    Av cgo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 00:41
  2. 9-3 Vector Active 2.0 Biopower Funderingar
    Av Scaramanga i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 22:58
  3. Funderingar efter sänkning 9-3 SS
    Av slixz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 10:59
  4. Sviter efter en avkörning...lite små funderingar
    Av MiAeroEL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 00:02
  5. Funderingar om ny låda efter växellådsras
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •