Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Hejsan!

    Kör en saab 9-5 linear combi.

    Har ett störande knäpp / knarr/ knak höger bak. Det knakar inte hela tiden, tycker mig finna att det knakar extra vid ex. acceleration.

    Bifogar en youtubelänk, filmade knaket, då jag juckar bilen i sidled.
    http://www.youtube.com/watch?v=s0j8solN61w

    Så, vad tror ni är boven i dramat? Vad gäller dämparna så är de bytta för ca 4500mil sedan.

    Tacksam för alla tips och all hjälp!

    Å länken, igen: http://www.youtube.com/watch?v=s0j8solN61w

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Det är ju bara att hissa upp bilen & bryta på alla ställe där ljudet kan tänkas komma från, antagligen någon av alla bussningar som är slut! Min lät så när dom stora bussningarna längst fram va kass!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Jo, bilen har hissats upp, den har också gungats med mig liggandes under. Dock utan att jag kunnat lokalisera ljudet till annat än i området kring själva hjulet. Misstänkte tidigare att bromsen låg åt, men så var icke fallet...

    Jag hade nyligen bilen på service, och fick höra att bussningarna, i synnerhet den främre, var i OK skick. Finns det annars något bra sätt att kolla vilken bussning som busar?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Ser ut som ljudet kommer när hjulet gungar i sidled. Prova hissa upp och ryck i hjulet klockan 3 och 9 sen 12 och 6.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Skall genast kollas upp om det låter då. Om det låter vid sådan rörelse, vad kan det då vara som spökar????

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Skall genast kollas upp om det låter då. Om det låter vid sådan rörelse, vad kan det då vara som spökar????
    Om du kan röra hjulet när du tar tag kl 12 & 6 så är bussningarna nr 4 en het kandidat!



    Kan ju även va stötdämparen som är slut & ger ifrån sig nåt ljud! Men som jag sa innan. när min lät så som din gör så va bussning nr 3 tokslut på båda sidor!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Ok.

    Bussning NR. 4. Vart kan man hitta en sådan? Kollade skruat.se o mekonomen, men finner inte någon sådan.

    Tips?

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Ok.

    Bussning NR. 4. Vart kan man hitta en sådan? Kollade skruat.se o mekonomen, men finner inte någon sådan.

    Tips?
    Både Skruvat, Mekonomen & även Speedparts har dessa bussningar!

    Skruvat...
    http://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P13585.aspx

    Mekonomen...
    Artikelnr: 09-80514
    Benämning: Bussning länkarm bakre vä/hö nedre/övre, för tvärgående stag
    Pris: 308.00

    Billigast på Speedparts...
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 71bf7978bb

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Ok. Hur jag lyckades missa det där vet jag inte. Men, tack för hjälpen.

    Jag tipsades tidigare om att lyfta upp bilen och rycka i däcket. Nu är det gjort, utan minsta tillstymmelse till ljud.

    Så, mitt problem med störande klonkljud fortsätter.

    Någon som vet om det behövs speciella verktyg utöver hyls- / blocknyckar o.dyl vid ett ev. byte vid exempelvis bussning nr 4? Behövs exempelvis en avdragare?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Ok. Hur jag lyckades missa det där vet jag inte. Men, tack för hjälpen.

    Jag tipsades tidigare om att lyfta upp bilen och rycka i däcket. Nu är det gjort, utan minsta tillstymmelse till ljud.

    Så, mitt problem med störande klonkljud fortsätter.

    Någon som vet om det behövs speciella verktyg utöver hyls- / blocknyckar o.dyl vid ett ev. byte vid exempelvis bussning nr 4? Behövs exempelvis en avdragare?

    Få ur bussningarna går alltid med våld, däremot i är en annan femma. Någon kommer troligtvis att tipsa dig om powerflex bussningar då de är lättare att montera än vanliga bussningar samt för ökad livslängd. Dock skulle jag själv antagligen köra på vanliga bussningar med tanke på prisskillnaden

    Själv skulle jag inte byta bussningar utan att veta att det verkligen är dom. Känns som det kan vara vad som helst sålänge det är i dåligt skick. Om du har möjlighet kan du ju prova att lyfta upp bilen och kolla bussningarna, vrida och dra med lämpligt verktyg så märker du nog om någonting känns slappare än det borde

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Citat Ursprungligen postat av jockerr
    Själv skulle jag inte byta bussningar utan att veta att det verkligen är dom.
    Precis.. så skoj är det inte att byta bussningarna i onödan! Det finns en tråd om hur man byter bussning 3 & 4 på forumet!

    Edit: Nu va jag snäll & sökte! viewtopic.php?f=4&t=264600&hilit=bussning+3+%26+4

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Ok. Stort tacka för länktips. Jag har även kikat på denna länk:

    http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/

    Har också kikat närmare på bilens servicehistorik. Kan där se att för 6000mil sedan byttes bussning nr 3 (den främre, feta.) Frågan är om den slits ut på dessa mil månne... Kanske hursom dags att byta.

    Har planer på att lyfta bilåbäket i eftermiddag. Men, eftersom att jag är relativt novis just på bussningsfronten, så lurar jag på HUR man SER/KÄNNER att en bussning är i mindre friskt skick? Finns det några knep? Visuella eller "praktiska"?

    Återigen, tack för alla kloka svar!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    En ytterligare fråga:

    Det framgår av diverse guider att man skall dra åt bultar, genom bussningar (även powerflex) med ett visst moment. Min fundering är hur viktigt rätt moment egentligen är? Går det att byta ex främre länkarmsbussningen utan att använda sig av länkarmsbussningen!??

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Finns det några knep? Visuella eller "praktiska"?
    Ett brytjärn & sen bara att bryta på, du kan ju inte bara peta lite med pekfingret, det krävs lite kraft för att kunna se/känna om det glappar! Visst... är en bussning helt tokslut kan man ju känna glapp även med handkraft!

    Det enda du behöver är lite sunt förnuft & sen ge dig på alla leder med ett brytjärn eller annat lämpligt att bryta med!

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Det framgår av diverse guider att man skall dra åt bultar, genom bussningar (även powerflex) med ett visst moment. Min fundering är hur viktigt rätt moment egentligen är?
    Givetvis är detta viktigt, ett angivet moment finns ju av en anledning!

  16. #16

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Ok. Stort tacka för länktips. Jag har även kikat på denna länk:

    http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/

    Har också kikat närmare på bilens servicehistorik. Kan där se att för 6000mil sedan byttes bussning nr 3 (den främre, feta.) Frågan är om den slits ut på dessa mil månne... Kanske hursom dags att byta.

    Har planer på att lyfta bilåbäket i eftermiddag. Men, eftersom att jag är relativt novis just på bussningsfronten, så lurar jag på HUR man SER/KÄNNER att en bussning är i mindre friskt skick? Finns det några knep? Visuella eller "praktiska"?

    Återigen, tack för alla kloka svar!
    Hur gick det för dig? Var det bussning?

    Jag har en Saab 95 vector -03, för 3 veckor sen bytte vi stötdämparna bak samt "främre bussningar bakvagn" och alla bromsar - och nu så börjar bilen låta exakt som din, "klonkar/knakar" på höger sidan bak. Tror att det oftast är vid låg fart, ibland vid gupp i vägen ibland när man svänger - inte så ofta på motorvägen, ganska så oregelbundet med andra ord. Testade idag och gunga bilen och det lät exakt som på din film snutt... Är väldigt undrande vad det kan vara nu, jag har snart bytt allt som går att byta på den här bilen

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: knak/knäpp - ljud höger bak. filmlänk finns!

    Jag åtgärdade "knaket", sannolikt temporärt, genom att dränka en bussning med 5-56. Det är den nedre av bussningarna nr 4 som finns på bild ovan i tråden. Jag har kört bilen, fullpackad, 400 mil (t.o.t Kroatien) utan att det knakat det minsta. Så det är sannolikt värt att testa!

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 17:35
  2. knak höger bak.
    Av dogge1122 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 15:54
  3. knak ljud framvagnen 9K
    Av arsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •