Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Rassel i katalysator Turbo X

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Rassel i katalysator Turbo X

    Hej,

    vid lätt gas från tomgång så rasslar det från katalysatorn på min Turbo X, mycket störande!

    Någon som har koll på vad det kostar att byta på Saab verkstad? Finns det några andra sätt att fixa?

    Mvh Robin

    Edit: Korrigerat felstavning.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Hej!

    Det är inte en skyddsplåt som lossnat lite då?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Det är inte en skyddsplåt som lossnat lite då?

    Mvh
    Nej, tyvärr.. och vad jag kan komma ihåg så såg jag ingen skyddsplåt överhuvudtaget kring katalysatorn?

    Mvh Robin

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Är du helt hundra att det kommer från just katten?

    Vet inte vart katten sitter på en 9-3 då ja aldrig vart under och tittat.

    Har du kännt på alla skyddsplåtar där i närheten? så du inte byter katten i onödan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Är du helt hundra att det kommer från just katten?

    Vet inte vart katten sitter på en 9-3 då ja aldrig vart under och tittat.

    Har du kännt på alla skyddsplåtar där i närheten? så du inte byter katten i onödan.

    Mvh
    Lite sent svar.. Men ja, jag och en kompis turade om att lyssna under bilen medans den andra gasade och det kommer helt klart från katalysatorn. Dock kan jag inte komma ihåg att jag såg någon skyddsplåt i närheten. Tycker även att ljudet är lite högre nu än innan, men det kan vara jag som överdriver.

    Ett alternativ är att köpa 3" downpipe från Ferrita/Maptun men det känns lite onödigt, då jag inte har några planer på större trim bortsett från kanske ett chip någon gång i framtiden.

    Någon som har koll på ungefär vilka pengar det rör sig om att byta ut katalysatorn på verkstad? Svårt att byta själv?

    Mvh

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 579

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Tja

    Om katten är trasig borde motorlampan lysa.....

    I vissa fall finns det avgasreningsgaranti på bilar som är max 8 år eller 8000 mil.

    Kolla med närmsta saab ÅF.



    Citat Ursprungligen postat av Inde
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Är du helt hundra att det kommer från just katten?

    Vet inte vart katten sitter på en 9-3 då ja aldrig vart under och tittat.

    Har du kännt på alla skyddsplåtar där i närheten? så du inte byter katten i onödan.

    Mvh
    Lite sent svar.. Men ja, jag och en kompis turade om att lyssna under bilen medans den andra gasade och det kommer helt klart från katalysatorn. Dock kan jag inte komma ihåg att jag såg någon skyddsplåt i närheten. Tycker även att ljudet är lite högre nu än innan, men det kan vara jag som överdriver.

    Ett alternativ är att köpa 3" downpipe från Ferrita/Maptun men det känns lite onödigt, då jag inte har några planer på större trim bortsett från kanske ett chip någon gång i framtiden.

    Någon som har koll på ungefär vilka pengar det rör sig om att byta ut katalysatorn på verkstad? Svårt att byta själv?

    Mvh
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    325

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Kan ju vara något som lossnat inne i katten. Om den funkar tror jag inte någon garanti tar det då den gäller just funktion.
    På vanlig ljuddämpare har det ju hänt att man har haft skrammel. Då vart det ju bara o buckla till den lite. Men är nog inte så bra på en katt.
    Vilket fall som helst så ska du byta katt så är icke original billigast
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Inga felkoder finns lagrade så katten är nog OK. Synd..

    Jag hör av mig till ÅF. Återkommer!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    241

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    hej !

    Jag har ju skruvat rätt mycket på min Turbo X
    Kan inte tänka mig att det är katten som låter.
    Möjligen att det är något fäste som skakat loss.

    MRX
    Snart 500 Hk

  10. #10

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Har ett visst skallrande från min Turbo X vid tomgång, eller när man krypkör sakta, som t.ex i en Drivethrough eller på en parkering.
    När jag lyssnar till ljudet så tycker jag de låter som om de är en avgasklämma eller liknande som sitter på trekvart och skrammlar lite. Kan spela in ljudet imorgon så får du höra om de är samma "skaller" du hör ifrån din.

    Ska dock inom de närmsta veckorna införskaffa 3" dp från ferritta med racekisse, samt lite annat smått och gått så får i så fall felsöka vidare om de inte är de som skramlar.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Steffelitix
    Har ett visst skallrande från min Turbo X vid tomgång, eller när man krypkör sakta, som t.ex i en Drivethrough eller på en parkering.
    När jag lyssnar till ljudet så tycker jag de låter som om de är en avgasklämma eller liknande som sitter på trekvart och skrammlar lite. Kan spela in ljudet imorgon så får du höra om de är samma "skaller" du hör ifrån din.

    Ska dock inom de närmsta veckorna införskaffa 3" dp från ferritta med racekisse, samt lite annat smått och gått så får i så fall felsöka vidare om de inte är de som skramlar.
    Aha, låter jätte bra! Låter ju ungefär som samma ljud som jag har!

    Får tillbaka bilen från lite lackering förhoppningsvis denna vecka, ska då köra upp den på lyft och lyssna lite mer noggrant vart ljuden kan tänkas komma ifrån.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    338

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Jag har också ett litet "ljud" som jag hör vid tomgång. Låter som nåt är lite löst vid avgassystemet. Ljudet försvinner om man håller lite över 1000 rpm med gasen.

    Måste ta och lyssna och felsöka lite mer och se vad det kan komma ifrån. Känns ju lite budget att det rasslar/skramlar på en TurboX Så får det ju inte vara, hehe.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    127

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Hej
    Har haft skramlande kat både på en pontiac firebird och Saab 9000 så det är inte helt ovanligt att matrielet inne i katten kan lssna. Det är ju aktivt så katten kan ju funka ändå ialla fall på mina. Efter byte blev det tyst. Annrs kan du som på saab turbon ha en liten värmesköld ovanpå katten som sitter lite lös
    MVH

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    338

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Undersökt detta lite noggrannare idag och kom fram till att ljudet tystnade om jag tryckte lite lätt på avgasflätan som sitter mellan downpipen och katalysatorn (ungefär mellan framhjulen). Verkade inte vara något fäste eller skyddsplåt som lät alltså. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    338

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Var idag hos min lokala Saabverkstad och de satt på en slangklämma runt flätan. Det hjälpte dock inte helt. Deras tips var annars att ta bort flätan alt. byta ut den.

  16. #16

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Även jag har fått mitt åtgärdat, samt ett annat problem.

    Åkte genom en större vattensamling i relativt hög fart, och efter detta så var de något som skrapade något grön jävligt när jag svängde, och då bara åt höger.
    Se tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...19894#p2119894

    Lämnade in bilen på serivce, samt bad dem även kolla upp de skrapande samt skramlandeljudet.

    Visade sig att en värmeplåt/sköld vid katalysatorn lossnat i sina fästen, och la sig mot kardanaxel och när jag svängde försökte plåten linda upp sig runt axeln.

    Detta berode på troligen på att plåten suttit dåligt innan, och enligt dem var de högst troligt att de även var detta "skrammel" jag hörde vid tomgång.

    Efter detta har både ljuden försvunnit.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    50

    Re: Rassel i katalysator Turbo X

    Har även jag detta problem på min turbo x.

    Och precis som Nocz skriver så verkar det vara flexröret innan katten som skramlar...blir nämligen tyst när man klämmer där...

    Typiskt!

Liknande ämnen

  1. Rassel när turbo börjar ladda + laddar inte fullt
    Av Razorblade_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 23:41
  2. Rassel i 9-5..
    Av Calan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 16:07
  3. Rassel
    Av malm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •