Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svartrök, glapp i ett stag, garantiarbete.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Svartrök, glapp i ett stag, garantiarbete.

    Hej! har varit nere i stugan i helgen och skulle åka och handla och då poffa det till och kom ett svart måln som inte lukta så friskt. det kom bara precis vid start sen inget mer, starta fler gånger efter detta men inget måln då heller och nu i dag när jag skulle åka hem så kom det ett till, precis som om bilen måste stå ett tag innan det blir så igen. så jag gissar på turbon börjar ge sig, och ska till gustaf E på onsdag och be dom kika igenom bilen för detta och fixa det då det fortfarande finns garanti på den.

    Sen är det att jag har haft problem med ryck och att få en jämn gång vid växlingar och har lämnat in den för detta men dom sa att allt var bra, men nu har jag själv kollat alla fästen och det längst fram som går till växellådan är helt slut jag kan tom känna glappet när jag drar i det,


    När det ryker till vid start så är det riktigt mörkt samt blått nästan lite sotaktigt moln, så jag gissar att det är turbon som läcker igenom lite, eller vad har ni för alternativ det kan vara så man kan nämna detta för gustafE

    Tackar för alla svar! //Jompa
    Saab 9-5 2.0t -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Svartrök, glapp i ett stag, garantiarbete.

    nu har det gått en dag till och i morse så rök det inget när jag starta bilen och inte heller efter jobbet, ända skillnaden jag kan märka är att jag nu parkera på asfalt och i helgen på gräs. och kanske lite temperaturskillnad i luften,
    Saab 9-5 2.0t -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Svartrök, glapp i ett stag, garantiarbete.

    En till fråga, va på gustafE idag och boka tid för kontroll. och han sa att det va en ny turbo i årm -04 stämmer detta eller är det garret GT17 som det va innan?
    Saab 9-5 2.0t -04

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 549
    Medlem#
    4156

    Re: Svartrök, glapp i ett stag, garantiarbete.

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    En till fråga, va på gustafE idag och boka tid för kontroll. och han sa att det va en ny turbo i årm -04 stämmer detta eller är det garret GT17 som det va innan?
    Det stämmer inte. GT17 är mig veterligen kvar. Skillnaden med årsmodell -04 är att man byggde om diverse saker för att åtgärda oilsludgeproblemen som tidigare 9-5or drabbats av men något turbobyte från GT17 gjordes inte mig veterligen (sen att det är andra agg än GT17 i 220hk, Aero, V6 samt dieslarna är det ju men det är inget som har med årsmodell 2004 att göra). Att man på grund av de här åtgärderna gör att fler turbo håller ihop längre kan ju vara men det har inte med turbon i sig att göra för ganska vek är dom fortfarande.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Svartrök, glapp i ett stag, garantiarbete.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    En till fråga, va på gustafE idag och boka tid för kontroll. och han sa att det va en ny turbo i årm -04 stämmer detta eller är det garret GT17 som det va innan?
    Det stämmer inte. GT17 är mig veterligen kvar. Skillnaden med årsmodell -04 är att man byggde om diverse saker för att åtgärda oilsludgeproblemen som tidigare 9-5or drabbats av men något turbobyte från GT17 gjordes inte mig veterligen (sen att det är andra agg än GT17 i 220hk, Aero, V6 samt dieslarna är det ju men det är inget som har med årsmodell 2004 att göra). Att man på grund av de här åtgärderna gör att fler turbo håller ihop längre kan ju vara men det har inte med turbon i sig att göra för ganska vek är dom fortfarande.
    Okej, tråkigt när inte ens verkstaden kan säga rätt. då har ju dom varit en saabverkstad fast nu blivit en allbil men med samma personal, sen iofs kanske inte alla kan allt heller.
    men tack för svaret!
    Saab 9-5 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] "Krängningshämmare fram glapp båda sidor" OG9-5
    Av skorpion i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 00:21
  2. Svartrök vid gaspådrag 9-5 Aero -02
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 23:10
  3. Svartrök från 95a
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 00:41
  4. Garanti på garantiarbete? Nu trasig toppackning...
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 23:44
  5. svartrök vid gaspådrag!!!!
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •