Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Intermittent startmotorproblem OG9-3

  1. #1

    Intermittent startmotorproblem OG9-3

    Hej.

    Jag har en 2002 og9-3 (185hk) som häromdagen (då det regnade mycket och det vart kökörning i en kvart) bara dog vid ett rödljus, jag vet inte om jag fick kärringstopp eller inte men den vägrade starta efteråt iaf. Startmotorn tuggade på men mer än så blev det inte. Jag tror att den hackade till en gång vid kökörningen men jag vet inte riktigt. Motorn kokade inte heller.

    Då jag var på väg till en tenta så lämnade jag bilen vid väggrenen och sprang jag sista biten till tentasalen och skrev. Tre timmar senare kom jag tillbaka och bilen startade och gick som vanligt.

    Vid det här laget hoppades jag på det bästa att det var en engångshändelse på grund av det våta vädret och att det var kökörningen eller nått, jag hällde iaf ner sån där insprutningsrengörare om det skulle varit något kladd någonstans.

    I vilket fall så vägrade bilen starta igen dagen efter vid en parkeringsplats, vid tredje försöket tänkte jag att jag skulle höra bensinmotorn och låta den bygga upptrycket (eller nått då jag inte är så haj på bilar). Det surrade så jag antog at det var bensinmotorn och så testade jag att vri om nyckeln och den drog igång som vanligt.

    Fine, tänkte jag, det är något skit med bensinpumpen, den har ju trots allt pipigt i 2000mil. Jag drar till stockholm (bor i Uppsala). På e4an hackade den till men fortsatte att gå bra. Hem till Uppsala och kanske 2-3 hack men inte mera. Sen tvärstopp hemma vid parkeringen. Startar inte vid upprepade försök men säkert i morgon.

    Det finns heller ingen felkod i siden. Kan man få ut något ur det där uttaget under ratten (jag har en läsare liggande någonstans)

    Alltså, efter min långa inledning. Vad kan det vara som gör att den vägrar starta.
    * Bensinpumpen? Det låter alltså kanske i 10 sekunder om man vrider om nyckeln till steget innan startmotorn går igång. Betyder det att den pumpar bränsle?

    * Tändkassetten? Men borde den inte bara stendö?
    * "Insert fel här"
    * Det är inte soppatorsk iaf. Den är rätt nytankad.
    * Inte överhettad (enligt mätaren iaf.)

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: OG9-3 startar inte, startar, startar inte

    troligtvis tändkassett, vevaxelgivare eller bränslepump. Tänkassetter kan börja ge upp lite hur som helst. Vevaxelgivare brukar börjar krångla när motorn är varm för att sedan starta efter en halvtimme eller så. Hoppar varvräknarnålen när du kör på startmotorn men den inte startar. Bränslepumpen burkar inte "hacka till" utan sluta fungera "ett tag" tills nästa gång den fungerar igen.
    /Johan

  3. #3

    Re: OG9-3 startar inte, startar, startar inte

    Hej och tack för svaret!

    Hur kollar man vilket som krånglar på bästa sätt?

    Jag tror inte varvräknaren hoppar men ska kolla, Om den hoppar/inte hoppar. Vad betyder det?

    Att det tjuter därbak när man vrider om nyckeln (i kanske 5 sekunder), visst betyder det att pumpen låter iaf?

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: OG9-3 startar inte, startar, startar inte

    Citat Ursprungligen postat av gustaved
    Hej och tack för svaret!

    Hur kollar man vilket som krånglar på bästa sätt?

    Jag tror inte varvräknaren hoppar men ska kolla, Om den hoppar/inte hoppar. Vad betyder det?

    Att det tjuter därbak när man vrider om nyckeln (i kanske 5 sekunder), visst betyder det att pumpen låter iaf?
    Om varvräknaren inte rör på sig så är det med all säkerhet vevaxelgivaren. Tändkassetten är enklast att låna en av någon god vän och se om problemet försvinner.
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: OG9-3 startar inte, startar, startar inte

    min varvräknare flyttar sig inte när den går på startmotorn men hoppar igång efter ett par slängar. kan det vara vevaxelgivaren som är slut då? tänkte fråga när diskutionen var igång :P

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: OG9-3 startar inte, startar, startar inte

    Tycker det låter som ett solklart fall av trasig vevaxelgivare.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  7. #7

    Re: OG9-3 startar inte, startar, startar inte

    Hu ser man om det är det?
    Kan man utesluta det eller några av de andra alternativen?

    Jag såg en film på youtube http://www.youtube.com/watch?v=TxZOjYjERXI
    där hoppar varvräknaren vid jämnt varvtal. Min varvräknare är precis som vanligt (förutom de få gånger den dippar8 kanske 4 ggr på 12 mil så det kanske bara är jag som lägger märke till det nu och det alltså är normalt?)

  8. #8

    Re: OG9-3 startar inte, startar, startar inte

    Nu har jag bytt vevaxelgivaren och bilen funkar så det var alltså den som var felet.

    Men jag tyckte den var rätt jävlig att byta då det var ont om plats. Tog den ovanifrån så det kan kanske vara bättre underifrån?

    Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Intermittent startmotorproblem OG9-3 Automat
    Av Bus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-08-25, 00:20
  2. [LÖST] Startmotorproblem NG9-3 B207
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-07-10, 09:07
  3. [LÖST] Startmotorproblem NG900 T5
    Av 9-3 Rally i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 14:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •