Märkte igår efter lite körning att oljestickan verkar "spotta" ut olja, är detta pga det så kallade oil sludge problemet?
Tack på förhand!
Märkte igår efter lite körning att oljestickan verkar "spotta" ut olja, är detta pga det så kallade oil sludge problemet?
Tack på förhand!
Trycks det alltså upp olja ur oljepåfyllningsröret?
Tyvärr har du nog en rasad kolv i det läget.... kör ABSOLUT inte med bilen i det här skicket!
Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |
Kan vara igensatt vevhusventilation också, men det är väl inte så vanligt på 9-3?
Ta ett kompressionsprov för att se om det är en kolv.
Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07
Kan påpeka att det är INTE mycket olja som har trycks upp, men det har kommit en del. Hörde med en polare idag, och han trodde det var vevhusventilation då jag har den gamla. Beställde den uppdaterade versionen. Bilen ryker även blått vid växling, men det har väl mycket med turbon att göra också? :/
Edit; Hur gör man ett kompressionsprov? Något man kan göra själv eller måste man ha in bilen på verkstad för att göra det?
Biltema!
Åk in och köp en kompressionstestare, är en vanlig tryckklocka.Sedan plockar du bort stiften och sätter dit klockan istället och kör på startmotorn, behövs bara ngr varv så att trycket stabiliserar sej i klockan. Du märker direkt om en cylinder är avvikande, är det en trasig kolv som någon här föreslog så kommer mätaren att visa lågt eller inget resultat i jämförelse med dom andra. Ett tips är att skriva upp resultatet för varje cylinder blir lättare att hålla reda på det då, lycka till!
Biltema har två kompressionsprovare. Den billiga duger utmärkt, kostar väll en hundring eller så.
Om det krävs många varv på startmotorn för att max kompression ska byggas upp så har du kolvringar som inte håller helt tätt. Helst ska det bara krävs ca 2 slag. Detta enligt Haynes.
Det du ska tänka på när du utför komprov är att,
1. Inte tappa ner något i cylindrarna
2. Inte paja gängorna när du skruvar in tändstift & komprovare.
3. Om tändkasetten av någon anledning ska vara bortplockad en längre tid ska den förvaras i samma läge som när den sitter i bilen, dvs ska inte läggas upp och ner eller på sidan.
Lycka till
Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |
Det visade sig vara vevhusventilationen samt att turbon är HELT slut. Så nu till nästa fråga;
Är TD04HL - 19T något att ha? Passar den även bolt-on eller är det någon som måste ändras?
Hej!Ursprungligen postat av hooolm
Visst den är bolt-on men du behöver rätt mjukvara för att den ska funka som den ska.. sen behöver du andra kolvar för att hantera den effekten en 19T pumpar ut. Så mitt tycke känns det rätt menings löst att köpa en 19T om man inte planerar att byta kolvar samtidigt.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Någon annan turbo som du kan rekommendera då? Har steg3, samt 3" helsats.
Ska du behålla samma mjukvara är det ju lämpligt att montera en likadan turbo som du har nu.
Med andra ord en gt17. Har fått intrycket av dom att inte klarar så mycket, men det är kanske fel?
Hej!
Köp en Aero snurra TD04HL-15T men då behöver du en uppdatering av mjukvaran.
Välj då en 9-5 Aero snurra som är till -06 nyare så får du på den så kallade kungskobran.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?