Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

  1. #1

    ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Hej är ny på saab men van mekare.

    Har nu köpt en saab 900 2,0t -97 18500mil aldrig trimmad mm.

    Nu är det så att check engine lampan tänds ibland efter att man har kört en stund och läser jag av koden är det 6 blink = lamda?

    Jag tycker oxå att bilen går ojämt ibland laddar den på bra och känns pigg och ibland blir den liksom matt?

    Nu på sistonde har även tempmätaren lagt av helt och ligger i botten (den går upp ett snäpp när man vrider på nyckelen men inget mer)

    Provade med laddtryckmätare idag och bilen laddar 0,4 -0,6 (mitten på orange)men om man pumpar lite på gasen på 2:an och sedan stampar fullt fick jag upp trycket till 1-1,1bar (lite in på rött)och bilen sticker som tusan. Hur är normalt att den laddar?

    Jag har felsökt på båda tempgivarna och gjort rent kontackterna + bryggat kabelen som går bort ifrån givarna men mätaren går inte upp ändå. Bryggar jag den ena så startar fläckten. Fläckten går som den ska när allt är ikopplat så den givaren funkar nog.

    Vet inte hur jag ska gå vidare nu men är extremt tacksam för all hjälp och tips jag kan få

    MVH Robin

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    6 blink har man väl bara på 9000. Din 97;a borde avläsas med TechII.

    Däremot är, vet jag av egen erfarenhet, avlastningsventilen till tankurluftningen, som sitter på höger sida av motorrummet lite bakom luftfilterburken, en svag länk som kan ge CE på ng900.

    Den S-formade lite grövre slangen mellan spjällhusets botten och denna ventil har också en förmåga att murkna närmast spjällhuset.

    Kolla där först.

    På min senaste fick ja byta både termostat och motortempgivaren som sitter inskruvad genom insuget mellan 3;an o 4;ans insugsrör.

    Sen gick den kanon igen. Och CE slutade komma upp sporadiskt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    6 blink har man väl bara på 9000. Din 97;a borde avläsas med TechII.

    Däremot är, vet jag av egen erfarenhet, avlastningsventilen till tankurluftningen, som sitter på höger sida av motorrummet lite bakom luftfilterburken, en svag länk som kan ge CE på ng900.

    Den S-formade lite grövre slangen mellan spjällhusets botten och denna ventil har också en förmåga att murkna närmast spjällhuset.

    Kolla där först.

    På min senaste fick ja byta både termostat och motortempgivaren som sitter inskruvad genom insuget mellan 3;an o 4;ans insugsrör.

    Sen gick den kanon igen. Och CE slutade komma upp sporadiskt.
    ng900t har T5, så sex blink finns visst.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    6 blink- Syresensor. Är väl att blandningen blir fel mellan luft och bränsle?

    Fick den på min bil av att en urluftningsslang/vaccumslang från tanksystemet dubbelvikt sig. Innanför höger framskärm satt den sa de på Saab som åtgärdade det.

    Bilen gick ryckigt och stannade sen helt.

    Mvh

  5. #5

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Ok men hur mycket ska den ladda orginal?
    Ska den ligga mitt på oranga och ibland hoppa upp in på rött?

    Vilken tempgivare går till instrumentet och hur kan jag felsöka på den?

    MVH

    Robin

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Är väl som övriga ca; 0,8bar.

    I sidan på toppen sitter ena tempgivaren med 2 sladdar ut. Den ena går till tempmätaren medans den andra sladden går till kylfläktens styrning.

    Motortemptidgivaren som är inskruvad i insuget under 3;ans o 4;ans insugsrör styr bl.a. inkoppling av lamba samt talar om för trionicen vilken temp motorn har. Bl.a.

    Denna fick ja också byta strax efter lambdan byttes. Inga dyra pryttlar, men ack så nödvändiga.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Har fixat ena felet (tempgivaren)

    Bilen började nästan koka för mig i torsdags och jag konstaterade att fläkten inte gick. Drog ur kontackten och bryggade denna och då gick fläckten igång. Bytte givaren på som sitter på sidan av toppen och nu funkar tempmätaren och fläckten

    Men check engine larmet kvarstår felkod 6 syresensor.

    Hur felsöker jag detta nu utan att köpa en massa dyra delar och chansbyta?

    Tacksam för hjälp då det närmar sig besiktning!!!!!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Titta efter luftläckor.
    T.ex. sprickor i slangar. Slangar som hoppat av helt. Tätningar som är ruttna/skadade.
    Man kan ta startgas och spruta på misstänkta slangar och ställen, ändrar motorn plötsligt varv finns det troligtvis luftläcka där.

    Titta på kylarvätskan. Eller lukta på den. Ska vara näst intill luktfri men med lite sötaktig doft. Luktar den bensin eller avgaser är det troligtvis en topp-packning som har givit upp. Är den oljig eller regnbågsfärgad är det inte heller bra.

    Titta på oljan. Är den ljusbrun till mörkbrun och på max är den bra. Är den svart eller ser ut som kaffe latte med extra grädde eller luktar bränt eller är för låg är det inte bra. (Byt olja och filter).

    Några tips bara, hoppas det kan vara till hjälp. Lycka till.

  9. #9

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Olja och filter är precis bytt och ser bra ut även kylarvätskan.

    Lampan slocknar ibland och kan vara släckt flera mil för att helt plötsligt tändas igen?
    Har kollat lite slangar och bytt en som såg dålig ut.

    Skumt som fasen!!

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Eftersom bilen klagar på lambdan så är det troligt att det är den som är trasig, dock inte garanterat att det är så. Om jag var du så hade jag köpt en ny lambdasond.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Eftersom bilen klagar på lambdan så är det troligt att det är den som är trasig, dock inte garanterat att det är så. Om jag var du så hade jag köpt en ny lambdasond.

    Tyvärr är det inte så enkelt.

    Som du kan läsa ovan i mitt inlägg vad det en slang som var vikt och strypte till.

    Lambdabyte där hade bara varit bra mycket pengar och jobb i onödan.

    mvh

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 -97 slö, och tänd Check Engine

    Citat Ursprungligen postat av viktor9k
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Eftersom bilen klagar på lambdan så är det troligt att det är den som är trasig, dock inte garanterat att det är så. Om jag var du så hade jag köpt en ny lambdasond.

    Tyvärr är det inte så enkelt.

    Som du kan läsa ovan i mitt inlägg vad det en slang som var vikt och strypte till.

    Lambdabyte där hade bara varit bra mycket pengar och jobb i onödan.

    mvh
    Det är klart att det inte är säkert att det är så enkelt, det var därför jag skrev att det inte är garanterat att det är så, men det är ju rätt troligt. Enligt min erfarenhet så är det oftast lambdasonden som är trasig om man får CE för det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. check engine lampa tänd ,tcs off ,ingen farthållare
    Av stefsven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 22:40
  2. Vad säger bilprovningen om tänd "check engine"-lam
    Av BIGMike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •