Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorproblem ( missljud) 9-5a -00

  1. #1

    Motorproblem ( missljud) 9-5a -00

    Hej!
    Jag behöver expert tips då min lokala saab verkstad inte klarar av att avgöra vad som är trasigt på min 9-5a!
    Jag har själv förstått att det är allvarligt, men vars ska jag börja!?? Detta har hänt:

    Jag fick en varning av bilen om lågt oljetryck, i samma veva började bilen låta illa, knackande ljud. Jag stängde av bilen och lät den stå, kollade oljan efter en stund och såg att den stod inom ramen för nivån. Startar upp bilen igen och den låter lite illa men varnar inte. Jag prövar att köra lite grann och vips varnar den. innan jag vet order av så dör den helt! Det visar sig så småningom att drevet till balanskedjan, det som sitter på vevaxeln har klyvts på mitten och efter det har kedjan slagit sönder transmissionskåpan!
    Enligt saab skulle det inte nödvändigtvis behöva betyda totalt haveri, och eftersom endast kedjan för balansaxel kollapsat borde kammar och övrigt vara intakt, om jag inte hade jävligt oflyt sa dom!..

    Efter att ha lejt en duktig hemmaskruvare till att byta transmissionen, drev, kedjor (båda givetvis) glidskenor osv, och svetsat kåpan, monterat och startat upp så dyker nästa problem upp!

    Bilen går nu som den ska och allt verkar frid och fröjd, förutom ett knackande ljud.. Den spottar även ur sig en hel del vit rök från avgaserna. Det knackande ljudet lyckas varken min mekaniker, eller saab verkstaden lista ut vars det kommer ifrån. Vevlager, ramlager, lyftare eller balanslager? eller ännu värre axlar?
    Ingen kan tala om vad det beror på. Jag får till svar att köra med bilen ett tag och se om det rättar till sig då den gått med lite olja ett tag innan själva haveriet.

    Det ända som visar sig är att knackljudet består, det uppkommer bara vid gaspådrag och följer varvet ganska väl. Bilen ryker stundvis blå/vit och spottar ut vätska, som enligt mig mest liknar smutsigt vatten. dock inte glykol! visar sig också bara vid gaspådrag.
    Och sist men inte minst har bensinförbrukningen fördubblats! den drar allt mellan 1,5-2,5 liter!!!

    Alltså: KNACKLJUD, VIT/BLÅA AVGASER, HÖGBRÄNSLE FÖRB. vars börjar jag!???
    Jag förstår att köpa ny motor säkert är enklast, men det kunde jag lista ut själv, så tacksam för tips om vad som verkligen är felet!
    Mvh Johan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Motorproblem ( missljud) 9-5a -00

    Rent spontant känns det som man borde tagit reda på varför motorn fick lågt oljetryck från början. Var det spruckna drevet till balansaxelkedjan orsaken till det låga oljetrycket eller bara en symptom på det? Jag skulle tippa på det senare.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    325

    Re: Motorproblem ( missljud) 9-5a -00

    Knackande ljud vid gas pådrag är ju symtom på ett vev eller ram lager som håller på o gå åt helsike.
    Om motorn har gått med lysande olje lampa är ju risken stor att det är ett flertal lager som är skadade
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  4. #4

    Re: Motorproblem ( missljud) 9-5a -00

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Rent spontant känns det som man borde tagit reda på varför motorn fick lågt oljetryck från början. Var det spruckna drevet till balansaxelkedjan orsaken till det låga oljetrycket eller bara en symptom på det? Jag skulle tippa på det senare.

    Hej och tack för ditt svar! jag fick förklaringen att när drevet gick sönder så slog kedjan sönder kåpan och oljetrycket försvann. eftersom bilen gick att köra även efter att oljevarningen tänts så antar jag att det stämmer, eftersom det går att köra utan balanskedja. eller? glömde även tidigare berätta att det luktar illa, typ bränd olja när man kör, men inte alltid, kanske beroende på hur länge man kör..

  5. #5

    Re: Motorproblem ( missljud) 9-5a -00

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Knackande ljud vid gas pådrag är ju symtom på ett vev eller ram lager som håller på o gå åt helsike.
    Om motorn har gått med lysande olje lampa är ju risken stor att det är ett flertal lager som är skadade

    tack för svar! Jag vill ju också tro att det är ett lager, och med det sagt behöver ju inte en axel vara dålig. tipset ja fick från saab var balansaxellager!?
    Kunde ju iofs stämma då bilen vibrerar mer än vanligt tycker jag...
    Men vilket av alla lager ska man tro att det är, ram, vev, balans, det kostar ju en förmögenhet och tid att byta alla!?? det borde ju hänga ihop med oljelukten och röken på nåt vis?

Liknande ämnen

  1. Motorproblem 9-5 02
    Av Skapligt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 17:55
  2. Motorproblem med en 9-3 -98
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 22:19
  3. Motorproblem...
    Av hirsch-305 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 18:28
  4. Motorproblem 9-5:a
    Av Punchbag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •