Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Gäller bilen i sign. Tror det heter treble men är inte säker. Hade tidigare ICM2 där man kunde bestämma själv via (treble) hur ljudet skulle fördelas mellan högtalarna i dörrarna samt i instrumentbrädan.

    På min ICM3 kan jag inte hitta detta valet. Finner bara bas, etc. Är jag blind??

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Gäller bilen i sign. Tror det heter treble men är inte säker. Hade tidigare ICM2 där man kunde bestämma själv via (treble) hur ljudet skulle fördelas mellan högtalarna i dörrarna samt i instrumentbrädan.

    På min ICM3 kan jag inte hitta detta valet. Finner bara bas, etc. Är jag blind??
    Treble är ju diskant, tror du letar efter fader som fördelar ljudet mellan fram o bak.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    På icm2 finn mkt riktigt möjligheten att reglera diskanten. Måste ju finnas på icm3. Vore en riktig miss om det inte gjorde!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Hur gjorde du för att hitta basen? I en undermeny eller? Kollade på n bild men hittade inga vreden som på icm2.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Gäller bilen i sign. Tror det heter treble men är inte säker. Hade tidigare ICM2 där man kunde bestämma själv via (treble) hur ljudet skulle fördelas mellan högtalarna i dörrarna samt i instrumentbrädan.

    På min ICM3 kan jag inte hitta detta valet. Finner bara bas, etc. Är jag blind??
    Treble är ju diskant, tror du letar efter fader som fördelar ljudet mellan fram o bak.
    Nix inte fader. Vet inte vad det heter men med ICM2 kunde jag styra om så önskades att 50 % kom från högtalarna i dörrarna och 50 % från de 3 högtalarna i instrumentpanelen, eller 90 % från dörrarna etc.... Kan ju vara treble (diskant) då men det uppfattades som om man flyttade ljudet till dörrarna då högtalarna i panelen inte har samma kraft.

    Det jag kan reglera med min ICM3 är Bas. Flytta ljudet bak eller fram. Samt flytta ljudet från höger till vänster o tvärt om.

    Så var finns Treble i ICM3?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    På icm2 finn mkt riktigt möjligheten att reglera diskanten. Måste ju finnas på icm3. Vore en riktig miss om det inte gjorde!
    Letat men kan inte hitta det Trycker man på audio knappen finns bas, fader och "vänster/höger flytt av ljudet"

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    Hur gjorde du för att hitta basen? I en undermeny eller? Kollade på n bild men hittade inga vreden som på icm2.
    Man trycker på audio knappen så kommer man till dom inställningarna

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Någon med ICM3 som själv lyckats hitta den?

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Jag har ICM2. (Var det inte din gamla jag köpte???) <<-- Dubbelkollat mina PM. Jag köpte en ICM2 av dig...
    På den finns "treeble".

    Och visst, sänker jag diskanten låter det ju som det kommer mer från dörrarna efter som de spelar betydligt mer bas än högtalarna på instrumentbrädan, och tvärtom.
    Men det man gör är ju bara att minska volymen på diskanten, inte höja basen.

    Jag undrar om du inte har misstagit dig.

    Balans = höger/vänster
    Fader = fram (dörr+instrument) eller bak (bak sidor och ev 6x9'or i ett 300 system bara).
    Bas = öka/minska basljud i alla högtalare
    Treeble = öka/minska diskant i alla högtalare

    Dock:
    eftersom stereon i SS'en är så grymt uppdelad med elaka delningsfilter, tex med bara bas upp till typ 800 hz i dörrarna och ingen bas alls under samma nivå på instrumentbrädan så blir ju kanske upplevelsen att Trebble flyttar ljudet från dörr till instrumentbräda.

    Men jag lovar att treeble på en ICM2 som standard inte används som en "fader" mellan dörr och instrumentbräda.


    Dock borde det gå justera bas / diskant även på en ICM3 med samma resultat om du inte bytt nåt annat samtidigt.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Finns i ICM3 (iaf i min -03).

    Dessa val har jag i knappen Audio:
    Balans
    Fader
    Bas
    Treeble

    Kanske är borttaget på senare modeller?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag har ICM2. (Var det inte din gamla jag köpte???) <<-- Dubbelkollat mina PM. Jag köpte en ICM2 av dig...
    På den finns "treeble".

    Och visst, sänker jag diskanten låter det ju som det kommer mer från dörrarna efter som de spelar betydligt mer bas än högtalarna på instrumentbrädan, och tvärtom.
    Men det man gör är ju bara att minska volymen på diskanten, inte höja basen.

    Jag undrar om du inte har misstagit dig.

    Balans = höger/vänster
    Fader = fram (dörr+instrument) eller bak (bak sidor och ev 6x9'or i ett 300 system bara).
    Bas = öka/minska basljud i alla högtalare
    Treeble = öka/minska diskant i alla högtalare

    Dock:
    eftersom stereon i SS'en är så grymt uppdelad med elaka delningsfilter, tex med bara bas upp till typ 800 hz i dörrarna och ingen bas alls under samma nivå på instrumentbrädan så blir ju kanske upplevelsen att Trebble flyttar ljudet från dörr till instrumentbräda.

    Men jag lovar att treeble på en ICM2 som standard inte används som en "fader" mellan dörr och instrumentbräda.


    Dock borde det gå justera bas / diskant även på en ICM3 med samma resultat om du inte bytt nåt annat samtidigt.
    Japp stämmer, det är min du köpte. Ser nu att jag har diskant som jag kan ändra, får testa mig på det imorgon. Upplevde med min IC2 att ljudet flyttades. Men som sagt det kan ju bero på systemet som du säger. (Jag har ju lyssnat på bättre bil stereo)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Finns i ICM3 (iaf i min -03).

    Dessa val har jag i knappen Audio:
    Balans
    Fader
    Bas
    Treeble

    Kanske är borttaget på senare modeller?
    Jag har med Treeble fast det står diskant på min Men som tidigare nämnt så trodde jag aldrig att det var den som man "flyttade" ljudet med

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Var tog min treble vägen ICM3 9-3 ?

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Finns i ICM3 (iaf i min -03).

    Dessa val har jag i knappen Audio:
    Balans
    Fader
    Bas
    Treeble

    Kanske är borttaget på senare modeller?
    Jag har med Treeble fast det står diskant på min Men som tidigare nämnt så trodde jag aldrig att det var den som man "flyttade" ljudet med
    Ah, står nog diskant på min med. Har inte det exakta namnet i huvudet.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

Liknande ämnen

  1. DVD Navigationssystem, ICM3?
    Av Tony6y i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 18:08
  2. Eftermontera ICM3 med navigationssystemet NG9-3
    Av HybQ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •