Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Köpråd - Steg1 till ng9-3 1.8t -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    3

    Köpråd - Steg1 till ng9-3 1.8t -08

    Har sökt men kan inte riktigt hitta ngt som kan hjälpa mig.

    Bakgrunden ser ut så här-

    På lördag hämtar jag min allra första SAAB (grattis till det ) en 9-3 SC 1.8t BioPower 2008 som rullat ca 10k mil. (Gått som Leasingbil av en trött säljare) i vad vi kan se fantastiskt fint skick.


    Nu har jag börjat fundera lite på hur man kan göra denna motorn "lite" roligare med en steg1 tuning. Vi pratar alltså inte om några monster trim utan en familjebil som skall bli lite roligare att köra.

    Har kollat upp både BSR,Maptun och Nordic i det här fallet. Det har ju diskuterats i massor vad som är bra till vad. Men vad jag kan se så ligger diskussionen ofta på nivåer runt 270-320hp och där är vi inte, och kommer inte att vara heller.

    Det jag vill få hjälp med är kanske av ngn som har steg1 till samma bil och kan komma med lite inputs eller i övrigt vad jag bör tänka på då jag är helt nybörjare på det här.

    Vad finns det för risker?
    Skiljer de olika firmorna sig åt väldigt mycket när det kommer till bilens uppförande efteråt?
    Vilket av de tre alternativen hade du valt? Och varför?

    Skall jag kanske skita i det helt?

    Lite rörigt men eftersom att jag är helt ny så är det just såhär mina tankar går.

    Uppskattar svaren väldigt mycket och uppskattar svaren ännu mer om vi lägger nivån på svaren som om nu skulle berätta det för er sambo/fru liknande! (jag måste ju motivera det för tjejen jag med, och då tänkte jag sno era svar, för jag är helt blank själv)


    Stort tack!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Öppet luftfilter
    3" halvsats och steg 1 från valfri lev.

    då har du en bil som låter bra och går helt ok.
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Blir inte steg 1 + halvsats = steg 2?

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Jo, det brukar bli det!

    Sedan är det kanske inte så bra med öppet luftfilter till en T8-bil som ng9-3. Detta har diskuterats i massor. Ett vanligt sportluftfilter fungerar utmärkt. Eller ofta t.o.m originalfilter på en steg1-bil. Är det huvudsakligen en bruksbil och inte en enusiastbil, så kan det vara gott att slippa köra med rengöring och inoljning av sportfilter och bara köpa ett nytt original pappfilter när så behövs.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    50

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Hej!

    Skippa sportluftfiltret och kör på original istället, varför inte kolla in saabs egen hustrimmare Hirsch?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  6. #6

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Har själv haft bsr och kan faktiskt inte komma på något positivt, vill du som kund bestämma dina önskemål och hur programmet ska vara utfört så skippa bsr, dom är inte villiga att ändra efter kundens önskemål och skiter fullständigt om vad kunden vill ha!

    Ta gärna och kika vad maptun har att erbjuda, dom har de flesta stegen , kan skriva lång list på hur nöjd jag är... Helt underbart gänget i Örebro.. Vet inte hur många gånger jag har trixat ändrat på min programvara och hårdvara, dom säger aldrig NEJ!! sådana leverantörer har jag full respekt för! VÄLJ rätt från början så slipper du bli missnöjd!
    Mvh

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Rookie behöver hjälp.

    steg 1 programvara räcker gott! om det är så har man kör runt med husvagn eller liknade skulle jag rekomendera en bättre ic oxå (eller jag rekomenderar det i vilket fall) körde med det på min familje bil innan jag uppgraderade hårdvaran till 280hk/420nm.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jo, det brukar bli det!

    Sedan är det kanske inte så bra med öppet luftfilter till en T8-bil som ng9-3. Detta har diskuterats i massor. Ett vanligt sportluftfilter fungerar utmärkt. Eller ofta t.o.m originalfilter på en steg1-bil. Är det huvudsakligen en bruksbil och inte en enusiastbil, så kan det vara gott att slippa köra med rengöring och inoljning av sportfilter och bara köpa ett nytt original pappfilter när så behövs.
    enbart för lite mer insugsljud. :P
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    3

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Tack för era svar!

    Innan hade jag nästan bestämt mig för BSR men börjar ju faktiskt tvivla nu. (Kanske för att det var det enda företaget jag kände till innan jag började forska lite)

    Pratade med en SAAB Mek på aukt. verkstad och han hade själv Nordic så det borde väl vara hyffsat OK

    Hirsch ligger lite högt i pris för att vara ett val tyvärr. (Plånkan räcker inte till) Är det ngn som vet vad deras installationskostnad ligger på, ca?

    Sen hittade jag ett företag i Helsingborg, tror det var där iallafall. Som fick ut samma effekt som de övriga men för 2995 SEK.


    Blir inte klok på den här djungeln.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Citat Ursprungligen postat av F.C
    Tack för era svar!

    Innan hade jag nästan bestämt mig för BSR men börjar ju faktiskt tvivla nu. (Kanske för att det var det enda företaget jag kände till innan jag började forska lite)

    Pratade med en SAAB Mek på aukt. verkstad och han hade själv Nordic så det borde väl vara hyffsat OK

    Hirsch ligger lite högt i pris för att vara ett val tyvärr. (Plånkan räcker inte till) Är det ngn som vet vad deras installationskostnad ligger på, ca?

    Sen hittade jag ett f...öretag i Helsingborg, tror det var där iallafall. Som fick ut samma effekt som de övriga men för 2995 SEK.


    Blir inte klok på den här djungeln.

    i det här fallet så är det lite så att man får vad man betalar för.... personligen så hade jag valt maptun eller trollspeed nordic har jag aldrig kört med men dom har ju varit stora på marknaden i flera år.

    bsr är jag inte mycket för kommer inte lämna någon motivering här men det finns en massa tråda om det

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Rookie behöver hjälp.

    Finns ju rätt gott om trådar men få med vettig fakta.
    Ett undantag: viewtopic.php?f=3&t=304468&start=50
    Läs sid 3/4 iallafall.
    Jag rekommenderar dig att spara ihop till ett Hirsch av skäl som framgår i tråden. Kanske du kan utnyttja din STCS-rabatt på ANA i Trollhättan för att göra det lite billigare?
    Fördelen med att få bilen omregistrerad till korrekt effekt o motorgaranti är bra om olyckan är framme - din bil är då försäkrad. Stirra dig inte blind för max hp/krona.
    Vad du än väljer tror jag du blir nöjd med en roligare bil men om ngt går snett så kan valet vara av stor ekonomisk betydelse.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140

    Re: Steg1- Vara eller inte vara?

    Jag har ägt bilar med steg 1 från BSR och Nordic. På min nuvarande 9-3 2.0t biopower har jag steg 1+ (chip+spridare) från Maptun. Alla bilar har gått väldigt bra och jag har inte haft några trimrelaterade problem öht. Karaktären på motorn var like olika beroende på trimleverantör. BSR-chippet gav väldigt högt vridmoment från låga varv, Nordics och Maptuns chip gav en mer progressiv vridmomentsuppbyggnad. Jag föredrar det senare, vad jag hört sliter det även mindre på mekaniken.

    Om jag ska vara lite tråkig så kan jag förvarna dig på att kopplingen i din bil är lite klen. Jag har hört andra med steg 1 på just 1.8t bio som fått problem med slirande koppling efter steg 1. Mitt tips är att fråga den du tänkt anlita om det innan du bestämmer dig.

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850

    Re: Steg1- Vara eller inte vara?

    Jag har kört med BSR,nordic o trollspeed i några bilar och e mest nöjd med trollspeed!
    Maptun e förstås högt i rang då dom supportar mig trots jag inte e kund! Många tummar upp. BSR och speedparts har varit nästan upptagna när man ringt och inte vilja hjälpa.
    Trollspeed har oxå alltid svarat, och pratat.

    Jag hade nordic steg 1 i en 9-3SS 1.8t 03a och var jätte nöjd!
    Inget stirrigt men körde ändå ifrån min BSR Saab 9-5SC 2005a med steg 3! Iaf upp till 130kmh! Hade både 1-2-3 stegen prövat i 9-5an
    Inte så nöjd!
    Trollspeed har jag dock bara haft steg 4 och efter effektmätning lev dom var som lovats!

    Alla bilar oav steg har min bränsleförbrukning minskat med lätt fot!
    Dock kan man ju säga 6900kr trim och spara 1dl/milen tar många år att spara in, men säg bara att ni får bättre bränsle ekonomi så blir hon nog medgörlig

    Du/ni blir nöjda med steg1 då det blir en helt annan bil, som den skulle vart orginal
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Val av Steg1-chip till og9-5 -06 2.0t
    Av danielduchon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-04-17, 10:07
  2. Steg1 till NG9-3 B284 FWD
    Av Driftwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 20:14
  3. steg1 till OG9-3?
    Av NiV3Rt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •