Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

  1. #1

    Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

    Vinande ljud från motorn på högersidan (Drivrems sidan )som följer varvtalet när man gasar. Jag har bytt spännare och ljudet kvarstår, har också gjort rent sumpen


    http://www.youtube.com/watch?v=DG66RQE0II8

    någon som vet vad det kan vara för fel?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

    Citat Ursprungligen postat av pontus018
    Vinande ljud från motorn på högersidan (Drivrems sidan )som följer varvtalet när man gasar. Jag har bytt spännare och ljudet kvarstår, har också gjort rent sumpen


    http://www.youtube.com/watch?v=DG66RQE0II8

    någon som vet vad det kan vara för fel?
    Har du mätt kedjespännaren?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Östervåla/Uppsala
    Inlägg
    80

    Re: Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

    Prova att starta upp utan drivremmen för att kunna utesluta något med drivremmen

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65

    Re: Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

    Jag har en själv en T5-motor, vet inte om de ser likadana ut. Men jag hade samma problem och för mig var det löphjulet som sitter ovanför spännaren. Men som föregående skrev, ta av drivremmen för att utesluta något annat. Då kan du ju prova snurra på löphjulet som jag gjorde och det lät för jävligt.

  5. #5

    Re: Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

    jahapp, idag när jag skulle backa ut bilen från gården small det till och drivremmen gick åt helvete... kanske den som har orsakat det vinande ljudet?

  6. #6

    Re: Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

    Ja, eller det illalåtande lagret som skar helt och tog med sig drivremmen in i döden. Prova snurra på löphjul, generator, etc och se om nån av dem kan vara boven. Jag skulle misstänka generatorn faktiskt.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Östervåla/Uppsala
    Inlägg
    80

    Re: Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

    Citat Ursprungligen postat av pontus018
    jahapp, idag när jag skulle backa ut bilen från gården small det till och drivremmen gick åt helvete... kanske den som har orsakat det vinande ljudet?
    Du borde väl ha hört iom att remmen gick av så borde det ha vart något som vart tyst annars kan du ju utesluta att det va något med drivremmen eller alla rullar som den går runt

  8. #8

    Re: Vinande ljud saab 9-3 01 SE t7 motorn

    testade starta upp motorn utan remmen och då hördes inget vinande ljud. sen snurra jag lite på generatorhjulet och den lät förjävligt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •