Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: AC-ljud 9-3 -99

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    AC-ljud 9-3 -99

    Jag sökt på forumet och har ägnat mer än två timmar på att läsa om magnetkopplingar och lager. Dock tycker jag inte ljudbeskrivningarna stämmer in på min fråga...

    Körde en 9-3 154hk -99 och tyckte mig höra ett ljud som jag sammankopplar med ett dåligt framhjulslager i ett väldigt tidigt stadie. "Lagerljudet" har även någon svag högre frekvent komponent. Men när jag vinglade över vägen så fick jag inte det att stämma. Asfalten var dock grov och spårig så ja avförde det som att det var vägljud. Jag hade en ej bilkunnig passagerare med som inte kunde höra ljudet alls.

    Lämnar av passageraren och fortsätter och efter en bit kommer jag till ett vägarbete och stannar och väntar på grönt ljus. Då hör jag att med ca 10 sekunders intervall "lagerljudet", sen är det tyst 10 sekunder, om och om igen. Trycker jag på econ blir det tyst hela tiden. Ljudet är svagt och många skulle nog inte märka nåt..

    Frågan är om detta är ett naturligt AC-ljud eller om nåt är fel? Någon koll jag bör göra?

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: AC-ljud 9-3 -99

    Kan vara lagret i magnetkopplingen/remskivan men eftersom det slutar låta om du slår av kompressorn finns ju risken att det är lagret i AC:n som är dåligt. Om lagret i remskivan är dåligt brukar den vobbla samtidigt som du hör ljudet. Det brukar synas ganska tydligt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: AC-ljud 9-3 -99

    Men man kan med all säkerhet säga att det är ett problem? Ljudet är som sagt väldigt svagt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: AC-ljud 9-3 -99

    Nu har jag varit ute och kört motorn.

    Om jag lyssnar i motorrummet så kan jag inte höra ljudet. Remskivan wobblar inte synbart. Det klickar tydligt när magnetkopplingen går i och ur. Motorvarvtalet ändras när den går i och ur och man hör att motorstyrningen kompenserar för detta.

    Lyssnar jag inne i kupén så hör ljudet som jag beskrivit. Alltså som ett mycket tidigt stadium av dåligt framhjulslager. Alltså inte nåt som Bilprovningen ens skulle reflektera över... Låter när kompressorn arbetar inte annars...

    Problem med bilen eller i mitt huvud?

  5. #5

    Re: AC-ljud 9-3 -99

    Kompressorer är inte helt tysta. beroende på modell så ger det lite olika ljud och jag har märkt att kompressorer med variabel kompression kan lätt höras ända in i kupén som ett slags brummande.

    kompressorer ger också pulser när kolvarna eller skrollen arbetar och det kan höras ända in.

    saknas det köldmedie så kan det också ger ljud av mer väs-sort när en massa gasbubblor i vätskan går igenom expansionsventilen.

    för att kolla en sådan sak så skall man försöka hitta torkfiltret framme i fronten, har man tur så sitter det en tittglas i den (ibland under svarta papperslapp överklistrad tittgluggen och/eller dold av smuts.

    rengör man denna så skall man se ett vätskeflöde utan bubblor när kompressorn gått ett tag, ser man en bubbelström i vätskan som aldrig minskar så är det för lite köldmedie och ser man bara skum i fönstret så är det väldigt för lite och ger oftast inte någon kyla längre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •