Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

  1. #1

    Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Hej, Jimmy heter jag och kör justnu en volvo 944 turbo. Har haft körkort i 3veckor och haft bilen i 1½ år nu, det första året va riktigt skoj, en 940 turbo liksom! dom senaste 3 veckorna har varit mer att jag skäms att köra den än att vara nöjd.

    Precis, jag letar en ny bil! en bil som jag kan känna smått lyx, samtidigt att den går bra och är pålitlig och inte har stämpeln som volvopojken!

    Min far har en saab 900 2,0T -97a som är i ruskigt bra skick, denna är automat och har övningskört i denna i 2år. Själv så tycker jag om den väldigt mycket, är ingen utrustning i denna dock så därav får den inte 5/5 direkt.
    Men! återigen, mitt bilsökande har ställt in sej fullkomligt på saab. Jag var inriktad på en 9000 och den första jag var och kollade på var en 9000 2,3T cse! med glastaklucka och allt. Tyvärr var denna relativt dåligt skick så jag stack hem igen utan bil. In på blocket och kollar in en annan bil, wow en 9000 cse -97a! utan glastak men åker och kikar, sönderrostad i skärmarna. Nejtack!

    Bestämmer mig för att hitta en fin 93;a så hittar en och åker och kikar, en 93 -98 2,0T automat med helskinn osvosv. Inget som lockade mig totalt så tackade nej och hem IGEN utan bil!

    Sedan mitt i allt så hittar jag en 9000 2,3t cse. Kanonfin innuti, lite ful utanpå men jag köper den för kanonpris enligt mig, 5000 besiktat o skattad ett år framöver.
    Dagen efter hämtar jag den o kör 5km tills motorn dör och sedan vaknar upp med att motorn står och klonkar när den går igång.

    Nu står jag här, 2veckors historia har ni fått utav mig. Har en volvo, ska ha en saab. VILKEN BIL ÄR JAG UTE EFTER?
    Vi börjar här,
    Jag har: 25-35 tusen att handla för.
    Jag bor i Alingsås, då är det alltså älvsborg som gäller, kan åka långt för rätt bil.

    Jag gillar verkligen takluckor och helskinn, så det är ju krav på det. därav kan jag tänka mig bara helskinn!
    Men jag tycker saabar inte har taklucka så ofta eller har jag fel?

    Men, jag gillar verkligen 95 utseende, oavsett årsm så är dom ruskigt snygga. Dock 93 Aero coupe en vinnare, men jag gillar inte att dom inte har något armstöd.
    Saab 9000 känns ruskigt gamla i instrumentbrädan, men dessa verkar vara vanligare med taklucka och finns armstöd att köpa in.

    Jag älskar att åka fort, väghållning ska finnas men skillnaden mellan modellerna är väl inget som man bråkar om? och effekten, jag vill ha runt 300 chipphästar kan vi säga.
    Vilken bil är det jag söker?

    Mvh

  2. #2
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    9-5 eller og 9-3
    9000 är enl mitt tycke fööör gamla (Med lite jobbiga lösningar på ett och annat, och fräscha delar börjar bli svårt att få tag på. Alternativet om man köper 9000 är att den är i kalasskick för att vara stabil ett par år framåt)

    9-5an är tveklöst en bättre bil än 9-3, finns mycket mer komfort och solid känsla, milsvid skillnad.
    Men vill man ha en enkel bil att leka lite med och trimma för "gratis och inget" så är det en rostfri og9-3 med T5 motor du skall leta upp.

    Att skaffa Aeroprylar osv. till en snikversion är ju inga tunga pengar längre.
    Bilarna har ju runt 10-13 år på nacken och börjar populera de svenska skrotarna.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #3
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Det finns en ball 9-5 kombi på blocket för 2. En vinröd med en massa lulull

    Tror det var 19“ hjul och realcarpaket på den. Det låter som du ska ha en steg 3 trimmad 9-5 aero iaf

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk

  4. #4

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Tack för svar, ser att mitt inlägg är flummigt!

    Men somsagt, en 95. hur är dom att äga? Vad kostar skatt på en sån? Är det inte dom som tätar i vevhusvent. ?

    Taklucka är inte direkt standard, men hur vanligt är dom på 95?

    Mvh

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    2 råd:

    Kör lugnt ett tag så du inte hamnar i statistiken

    Kolla sen försäkringspremierna på bilarna innan du handlar nåt!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    2 råd:

    Kör lugnt ett tag så du inte hamnar i statistiken

    Kolla sen försäkringspremierna på bilarna innan du handlar nåt!
    Haha, är lite förvånad själv hur jag kör så lungt ibland. men då och då så sätter man lite fart i grejerna! Men inga onödiga risker tas, speciellt inget som utsätter andra för fara!

    Japp, har kollat på 93 2,0T och aero, samt 95 2,0t/T 2,3turbo. och 9000!
    Jag är förvånad hur mycket mer pengar det blev ifrån min 136hästars volvo i försäkring.
    Men det lutar väl mest åt en saab 95, men jag vet inte hur jag ska lösa det med taklucka. Hittar bara några få som har taklucka, antingen är dom för dyra eller så är dom sedan och bor 150mil härifrån!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Varför så viktigt med taklucka? Tror faktiskt att du får lägga ner letandet efter en sån 9-5 för det är inte så vanligt då de flesta 9-5 har AC.

    Mest för pengarna får du om du köper en 9-5 sedan. Svårare att hitta en lika fina kombi för samma pengar.

    9000 rostar friskt i framskärmar och dörrar.

    9-3 är billiga men rostar värre än en gammal opel i bakskärmarna då det är plåtskarvar i bakskärmarna som rosten gror friskt i.

    9-5 har nog det bästa rostskyddet. Flera gånger bättre än 9-3 og.

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    de flesta 9-5 har AC.
    Alla 9-5 har AC, antingen MCC eller ACC som är vanligast! Sen kan det såklart va som med min att den inte fungerar längre

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?


  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    de flesta 9-5 har AC.
    Alla 9-5 har AC, antingen MCC eller ACC som är vanligast! Sen kan det såklart va som med min att den inte fungerar längre
    Nej, finns tidiga exemplar som inte har någon som helst kylning av luften. Men de är sjukt ovanliga
    I gamla bilprislistor som jag har liggande kan man se att avdraget för att varken ha S- eller E-paket (läs: avsaknad av AC, farthållare..) var långt mycket högre än nypriset för paketet.
    Den som sparade lite pengar vid beställning av sin nya Saab 9-5 utan varken AC eller ACC förlorade alltså väldigt mycket mer på detta vid försäljning.

    Det var OT.. För att gå ontopic igen: 9-5 med taklucka är mys, dock ovanligt. Jag lyckades hitta en, men jag fick leta :
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  11. #11
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?


  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Saab 9-5 Sedan helt klart. Snyggare & bättre bil för de pengarna man får ge för en idag finns helt enkelt inte. Sen ska man verkligen lägga ner tid på att hitta ett fint exemplar. Den som Glader91 länkar till skulle kunna vara min bil Förutom att jag har snyggare vinge, svartlackerad grill & snyggare fälgar Den har ju också fått ny kamkedja & transmissionssats vilket är ett stort + på dessa bilar. Bra pris på just den bilen också.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Är förvånad att så många nämner "rost" och "gammal bil" som jätteviktiga aspekter medan oilsludge inte nämns, särskilt då Jimmzzan frågat efter det, för så bagatellartat är ju inte det?

    Om ekonomin är något så när en variabel i funderingarna så gäller det ju på 9-5 inte bara att leta nån med skinn och/eller taklucka utan också att försäkra sig i största möjliga mån om att den är oilsludge-befriad. (Vi börjar begränsa oss en hel del i sökningen nu..)

    I alla fall jag själv tar alla dagar i veckan hellre en 9000 (trots åldern och trassel med växellådorna) eller en og9-3 T5 (trots rost-risken eller att den inte är lika "lyxkomfortsolid" som 9-5) och får driftsäkerhet än att ta en tidig 9-5,a med oilsludgeproblem vilket kan bli fantastiskt dyrt. Vad kostar en ny motor + turbo + jobb på en 9-5,a? 40.000:-?

    För mig är i alla fall driftsäkerheten och eventuella reparationskostnader viktigare än hur mysig och "solid" bilen känns. Men det får man ju helt klart bedöma själv vad man anser vara viktigt.

    En 9-5 från -04-05 är ju enligt mig det absolut bästa och roligaste alternativet då den också ser mycket trevligare ut men att hitta en -04-05 med helskinn och taklucka för 35000:- är nog rätt besvärligt än så länge..

    Skulle vara att man tänker sig scenariot med att man inte har turen att slippa motorproblemen på, och att man först får lägga 35k i inköp och sedan 40k i repkostnader. Har man den oturen skulle man ju lika gärna kunnat lägga de där 40k:- extra i inköp på en gång så kanske det räcker till en -04,a eller -05,a istället utan motorproblemen?

    Vill du inte ha 9-3 eller 9000 så kanske du kan vara "Volvo-killen" ett tag till och spara ihop till en bättre bil (9-5 -04) eller ta ett lån?
    Du kan ju hänga här med oss coola killar ändå, trots att du har Volvo menar jag.

    Många olika tips, tankar och idéer nu, men men.. Du får välja och vraka bland idéerna och bilda dig en åsikt (eller insikt kanske snarare?) som du själv väljer att köra på i slutändan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Välkommen till forumet

    Tänjer du budgeten med ca 10-15 000kr så hamnar du på en årsmodell 04á.
    Vill inte uppmana någon att låna men eventuellt så kan man ju gå till en bilhandlare och exempelvis,
    köpa en bil för 50 000 kr för att få en nyre/finare.
    Lägger dina 30 000 som handpenning och lånar till resten, man kan ju se en nyare bil som en försäkring mot ökade servicekostnader.
    Men ju nyare ju dyrare i försäkring oxå, kolla som sagt detta innan köp.

    Blocket:
    9-5
    http://www.blocket.se/halland/Saab_9_5_ ... ?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_5t_ ... ?ca=11&w=3

    9-3
    http://www.blocket.se/uppsala/Saab_93_s ... ?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 ... ?ca=11&w=3
    Till mitt garage: Garaget

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Nej, finns tidiga exemplar som inte har någon som helst kylning av luften. Men de är sjukt ovanliga
    Måste va löjligt sjukt ovanliga då bilar med MCC är sjukt ovanliga

    Sorry för OT igen!

  16. #16
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    En 9-5 Griffin, den gamla modellen som fanns innan -00 och inte den nya, kanske kan vara ett alternativ. All tänkbar utrustning ingår i princip redan från fabrik. Det enda du inte når är effektmålet på 300 hkr men dom 210 hkr som Griffin har lär räcka ett tag.
    Sen skulle jag först, som ett generellt tips, kolla vad den tilltänkta bilen kostar i försäkring.
    Ung man + turbo = dyr försäkring.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    http://www.blocket.se/vi/34085448.htm?ca=10

    det var denna jag menade.


    Men är det en -00 ?
    "antisladd" fanns väl inte -00? bara antispinn...
    Och fram och bakljus är väl från en -02 men det kan vara bytt förstås...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmzzan

    Nu står jag här, 2veckors historia har ni fått utav mig. Har en volvo, ska ha en saab. VILKEN BIL ÄR JAG UTE EFTER?
    Vi börjar här,
    Jag har: 25-35 tusen att handla för.
    Jag bor i Alingsås, då är det alltså älvsborg som gäller, kan åka långt för rätt bil.

    Jag gillar verkligen takluckor och helskinn, så det är ju krav på det. därav kan jag tänka mig bara helskinn!

    Jag älskar att åka fort, väghållning ska finnas men skillnaden mellan modellerna är väl inget som man bråkar om? och effekten, jag vill ha runt 300 chipphästar kan vi säga.
    Vilken bil är det jag söker?

    Mvh
    Svår kombination med 300hk och upp till 35000.
    Bara en vettig bil kommer upp i de pengarna, avgassystem, turbo, intercooler koppling osv tillkommer!
    Du kanske skulle provköra en 9-5 2,3t till att börja med och se om det räcker en stund för att sedan bygga vidare när det finns mer pengar?
    T.ex. en 2,3t -01 Sport edition med Aero paket och sportchassi från fabrik:
    http://www.blocket.se/halland/Saab_95_4 ... ?ca=16&w=2

    Aero turbo med vattenrör, ca 5000.- för en fabriksny, programvara tillkommer på detta samt eventuellt en koppling om den som sitter i inte orkar med. Då har du 260+hk och 370Nm
    Avgassystem, intercooler och bränsletrycksregulator så är du uppe i 300hk/400nm
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19

    Re: Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    oj! hade inte räknat med såhära bra svar! tack så mycket, och kikat på era blocket länkar, hur hittar ni såna fina bilar för såna pengar? jag hittar inte i närheten utav så fina bilar! tack för de

    Den bilen jag fastnade mest för var denna, http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_5 ... ?ca=14&w=3

    Den vinröda kombin är tyvärr inte så intressant. visst att vara i centrum och alla vänder blicken för ta det lilla extra kiket och alla kommer ihåg "jajustja den bilen har jag sett förr" är ju lite fräckt, men ändå är jag inte den killen. jag är mer att vara med låg profil, gillar cleana grejer som den svarta saaben var, original men hade häftigt stuk http://www.blocket.se/vi/34085448.htm?ca=10

    Men vi säger den svarta aeron, hur är den? vad ska jag kika på. hur vet jag om vevhusvent. är OK osv?

    Och ja, jag får kanske släppa dethära med taklucka. Men taklucka är något som är skönt, och när man kör luckan tiltad så ser det grymt ut när man glider! och att få solen i nacken är ju enormt skönt!! fast jag är lite sugen på denna, http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=16&w=3


    Mvh

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Köpråd, vilken saab är jag egentligen ute efter?

    Haft og900, 9000, og9-3 och 9-5! En riktigt fin och välutrustad 9000 är idag mitt relativt självklara val ge det lite tid, stressa inte och se till att verkligen berömma alla fel och kostnader för detta när du köper! Lätt att tänka "ähh, det löser sig" så blir det ändå dyrt i slutändan!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

Liknande ämnen

  1. Vilken årsmodell har jag egentligen?
    Av umbro i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 17:47
  2. Vilken og900 låda håller bäst för trimmning egentligen?
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 04:07
  3. Köpråd: Vilken Saab?
    Av Zwiipe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 21:21
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 01:01
  5. Turbomodell 9-5 aero?vilken är det EGENTLIGEN?
    Av krutmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •