Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lågt laddtryck. Spikar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262

    Lågt laddtryck. Spikar?

    När man stämplar på tvåan eller trean slänger den över ända upp till 1,6 bar sen fort ner till 1,5 och sjunker därifrån till 1,2-1,3 vid ~4000 varv och ligger kvar där registret ut. Verkar väl normalt?

    Men när det börjar gå undan på fyran eller femman och man kommer upp i varv så sjunker laddtrycket så lågt som till 0,9 bar vid ~5500 varv. Är det normalt det också eller kan det vara spikningar som orsakar det här? Kör 98 oktan.

    GLT ligger på 0,5 bar. Lite högt?
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Låter helt normalt (men samtidigt trist).

    Di/APC med LH2,4,2 beräknar TT genom luftmasseflödet och tempsensorn i tryckröret.
    Med en halvtaskig IC och en liten snurra som sitter på din bil blir det varmt....när du stressat bilen regält blir det just för varmt och systemet börjar reglera ned.

    Vill du komma runt problemet är det bara hänga dit en större IC och turbo

    GLT på 0.5....kan gå men kontrollera att det inte skenar på höga vartal.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Lågt laddtryck. Spikar?

    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    När man stämplar på tvåan eller trean slänger den över ända upp till 1,6 bar sen fort ner till 1,5 och sjunker därifrån till 1,2-1,3 vid ~4000 varv och ligger kvar där registret ut. Verkar väl normalt?

    Men när det börjar gå undan på fyran eller femman och man kommer upp i varv så sjunker laddtrycket så lågt som till 0,9 bar vid ~5500 varv. Är det normalt det också eller kan det vara spikningar som orsakar det här? Kör 98 oktan.

    GLT ligger på 0,5 bar. Lite högt?

    Nja....


    Det låter väl inte helt normalt i mina öron....!?


    För inte ska väl ett steg 3 smaska upp i laddtryck över 1,6 bar i något läge.......?

    Om jag inte är helt korkad så brukar man väl inte låta det ladda mer än ca 1,3-1,4 som max och då bara momentant för att sen dala ler till mer sansade nivåer vart efter varvet stiger.


    Kanske just grundtrycket spökar till det lite för dig?

    Annars är ju det bästa att konsultera den firma som gjot detta steg 3, och fråga dem hur den ska ladda vid olika vartal och körsätt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    jonTe:
    Inget skenar.
    Vet inte om jag riktigt har råd eller lust att uppgradera just nu. Tror jag står ut som det är... för tillfället.

    Tony 418:
    Det är väl möjligt att min Speedpartsmätare visar lite fel. Men enligt den så har jag 1,6 bar i en kort kort stund när den laddar som mest. Smäller upp på 1,6, hoppar fort ner på 1,5 och sjunker ganska tidigt till 1,2-1,3 och sjunker i sin tur därifrån och neråt. Verkar väl iofs vara vettiga siffror. Förutom den överslängen jag får i början... Kanske ska testa sänka GLT?
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Lågt laddtryck. Spikar?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Nja....


    Det låter väl inte helt normalt i mina öron....!?

    Kanske inte helt bra men ganska normalt skulle jag säga.....väldans vanligt att det överslänger en aning på de gamla trimmade 91-92:orna.

    Därför upplever många de årsmodellerna som piggare än T5 motorn med stabilare/jämnare TT-kurva.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,8t sportcombi spikar vid högt laddtryck
    Av saabägaren1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 21:11
  2. Högre laddtryck? (den spikar)
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •