Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Har haft ner motorn på min 9-5 efter att 2 ramlager gått när silen blivit tät.

    Och när jag monterat ihop motorn och startat upp den så ryker den en hel del blå/vit rök. Det är så mkt att man rökfyller en gata hyffsat lätt. Precis som ett turboras.
    Innan lagerraset så var det inga problem alls med någon rök.
    Bytte både ramlager och vevaxeln när jag hade isär motorn..

    Motorn är ett 9000 block borrat för att passa C kolvar, blocket är deckat och toppen planad och felfri.. Har även bytt vevhusvent eftersom den gamla var det en del vitaktig smörja i. Turbon är hel och inga glapp alls i den.

    När jag satte i motorn i bilen igen så passade jag på att plugga slangen som går från vevhus - insug på turbon. Meningen med det var att slippa få in olja+ rök/gas från vevhusventilationen.. Och då rök bilen VÄLDIGT mkt.. Men så fort jag tog bort pluggen och monterade ihop allt som det ska vara så försvann nästan röken helt.. Nu ryker den bara när motorn blivit varm...

    Någon som har förslag på vad som kan ha hänt?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 566
    Medlem#
    4156

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Du har inte råkat fått in olja någonstans när du rivit runt i motorn som bara behöver brännas bort? (t ex monterat lös IC,n eller liknande och att eventuell oljerester i den har flyttats?)

    Verkar toppackningen ok?

    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    När jag satte i motorn i bilen igen så passade jag på att plugga slangen som går från vevhus - insug på turbon. Meningen med det var att slippa få in olja+ rök/gas från vevhusventilationen..
    Hur tänkte du då om jag får fråga?

    Jag hoppas i så fall att du menar att du pluggade inloppet till turbon men hade slangen från vevhusventilationen öppen bara istället?

    När vevhusventilationen är kopplat till insuget/turbon så hjälper ju motorn/turbon till med att suga ut vevhusgaserna ur motorn vilket antagligen är mycket effektivare än att bara ha öppen vevhusventilation.

    Men är det så att du faktiskt menar att du har pluggat slangen från själva vevhusventilationen så är det inte alls bra då vevhusventilationen -faktiskt- fyller en funktion, något som blir helt satt ur funktion om man pluggar igen den.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Det tror jag inte att jag fått. Kan kolla över IC och rör idag.. Annars ska allt vara rent och snyggt.
    Jo, jag tätade även slakten för att slippa få ut ångor och olja i motorrum...
    Kollar har ju varit kvar i motorn, så ringarna borde inte ha skadats så det blir otätt den vägen.
    Och topp packningen är ny monterad..
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 909

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    menar du alltså att du korkat igen vevhusventilationen helt? Då är det väl inte så konstigt att vevhusgaserna tar sig ut runt ringar och förbränns............

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 846

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Hur smärtsamt det än må vara att inse, men vevhusentilationen fyller ett syfte...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Med andra ord har jag bränt sönder kolvringarna?

    StefanM: Jag korkade igen slangen som går från oljepåfyllningen till insugsröret på turbo.
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 909

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    vad du än må ha korkat igen så lär man ju fundera över funktionen i det man korkar igen? Jag har ingen bild framför mig hur det är uppbyggt på saab men det är iallafall så att blir det tätt utåt så blir det övertryck i vevhuset och det trycker ut oljedimman där den kan, alltså runt kolvarna och då ryker det eftersom det förbränns.
    Normalfallet på moderna motorer är att ha ett system som skapar ett svagt undertryck i vevhuset och då använder man motorns vacuum för att fixa detta och det medför naturligtvis att dessa restprodukter går den vägen och i slutändan förbränns.
    Normalt om motorn är frisk så har man inget blow-by via kolvringarna och mängden skit via ventilationen är försumbar.
    Det är bara en gammal skröna att det på något vis skulle vara bra att inte föra in det i motorn och allt blir så mycket bättre om det går i det fria osv osv............

    Bäst är som sagt ett svagt undertryck i vevhuset och tycker man att det kommer för mycket olja via ventilationen så är det troligen nåt fel som man hellre bör åtgärda än leda ut det i det fria eller försöka få det att stanna i motorn.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Men nu när det fortfarande ryker efter att jag har satt tillbaka vevhusvent så är förmodligen mina kolvringar kass.. Har jag fattat det rätt?
    Eller kan det vara något annat som hänt?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 846

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Hej!

    Jag tycker att du skall köra motorn en skaplig stund, det kan ju vara en del olja som behöver "rökas ut" efter fadäsen med pluggad vevhusvent.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Jag tycker att du skall köra motorn en skaplig stund, det kan ju vara en del olja som behöver "rökas ut" efter fadäsen med pluggad vevhusvent.

    Okej, det kan jag ju göra.. Ser ju ut som om jag har turboras på motorn.. Tycker synd om alla som får ligga bakom mig i trafiken..
    Får väl köra en vecka och se ifall det ger med sig eller inte, annars får jag väl byta ringarna.. :/
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 846

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Hej!

    Nja, det är ju så att oljeöverdraget mycket väl kan komma från turbon.
    För högt vevhustryck gör att det läcker förbi tätningarna, som INTE är gjorda för att klara nå't nämnvärt tryck...

    Du bör se att röken ger sig, avtar drastiskt innom kanske ½-1 timme.
    Annars skulle jag bli lite orolig....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Re: Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte

    Turbo finns inte det minsta glapp i..
    Då är det nog dax att bli orolig nu då, för jag har kört bilen ca 2-3 timmar och det blir inte bättre!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

Liknande ämnen

  1. Ryker vitt/grått vid gas efter start, avtar sedan
    Av ors i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •