Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Problem med saab 9-5 aero..

  1. #1

    Problem med saab 9-5 aero..

    Hejsan har läst runt här på forumet ett tag nu men inte hittat något som beskriver mitt fel.. Så jag postar en fråga..

    Nu till felet. Bilen i fråga är en saab 9-5 aero -00

    Va ute och körde nu igår och efter en omkörning märker jag hur det "rycker" till i bilen och då saktar jag ner och parkerar i en p-ficka. Där ser jag hur det rycker ut vatten ånga från motorrummet, jag öppnar huven och ser att en släng till kylsystemet har spruckit. (Den slängen som sitter längst ner av kylslangarna in i motorn som sedan går vidare ner mot torpedväggen). Hoppas ni förstår vilken jag menar.

    Jag bogserar hem bilen och byter slängen.. Men nu till felet....
    När allt va fixat häller jag i nytt vatten och glykol igen och körde en runda för att se om allt fungerade som det skulle. Jag märkte inga fel och bilen gick som den skulle. Men när jag sedan kom hem va det tomt i kärlet för kylar vatten. Så jag tänkte att då behövs det väll mer så jag skruvar av locket för att fylla på mer. Då märker jag att det pyser upp vattenånga och sedan att det kommer upp vatten i kärlet igen. Märker då med att det blir ett tryck i kärlet om man säger. Skruvar man av lite så kommer de upp vatten och stänger man rinner det ner igen eller ialla fall stannar kvar på den nivån det ska vara. Men har man locket av pyser det upp ånga och vattnet rinner över.

    Hoppas ni förstår hur jag menar...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Citat Ursprungligen postat av woofergas
    Hejsan har läst runt här på forumet ett tag nu men inte hittat något som beskriver mitt fel.. Så jag postar en fråga..

    Nu till felet. Bilen i fråga är en saab 9-5 aero -00

    Va ute och körde nu igår och efter en omkörning märker jag hur det "rycker" till i bilen och då saktar jag ner och parkerar i en p-ficka. Där ser jag hur det rycker ut vatten ånga från motorrummet, jag öppnar huven och ser att en släng till kylsystemet har spruckit. (Den slängen som sitter längst ner av kylslangarna in i motorn som sedan går vidare ner mot torpedväggen). Hoppas ni förstår vilken jag menar.

    Jag bogserar hem bilen och byter slängen.. Men nu till felet....
    När allt va fixat häller jag i nytt vatten och glykol igen och körde en runda för att se om allt fungerade som det skulle. Jag märkte inga fel och bilen gick som den skulle. Men när jag sedan kom hem va det tomt i kärlet för kylar vatten. Så jag tänkte att då behövs det väll mer så jag skruvar av locket för att fylla på mer. Då märker jag att det pyser upp vattenånga och sedan att det kommer upp vatten i kärlet igen. Märker då med att det blir ett tryck i kärlet om man säger. Skruvar man av lite så kommer de upp vatten och stänger man rinner det ner igen eller ialla fall stannar kvar på den nivån det ska vara. Men har man locket av pyser det upp ånga och vattnet rinner över.

    Hoppas ni förstår hur jag menar...

    Fyll på vatten med en någolunda kall motor, annars kan vattenånga trycka upp vatten. Det kan behövas fylla på ett par gånger efter ett läckage. Så om du inte kan reflektera över något läckage så fyll på.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Oki ? så jag ska låta den svalna och sedan fylla på mer om det inte är nog.. Är det normalt att det är "tryck" i kärlet om man säger ?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Ja, ett visst tryck är normalt. Men det ska ju inte svälla över.

    Jag tror att du har rejält med kompression in i kylsystemet till följd av en trasig topplockspackning/slagen topp.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Oki ? Hur garanterar jag att topplockspackning mm har gått ? Finns det någon typ av fel sökning ?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Ta ett kompprov.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    67

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Tippar på att du fått ut komp i kylarslangarna, troligtvist toppen som gåt. kolla om det är vit i oljan, eller om det är brunt i kylarvattnet.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Har inte bilen kokt tror jag inte det är någon fara med topp packningen. Är motorn varm när man öppnar kylar locket så kan det mycket väl pysa över.
    Låt bilen bli kall, o sedan med öppet lock varmkör på tomgång o fyll på om det behövs.
    Det märks ganska väl när termostaten öppnar.
    Skulle du dock ha grå sörjig olja så har dock toppen gått
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  9. #9

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    oki ska testa detta. Men kan jag använda bilen undertiden ? För om toppackningen skulle gått måste man väll använda den för att se om det kommer olja i vattnet eller tvärt om..?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Nja tyvärr så är det väl så att är det topp packningen som har gått så kan det ju förvärras om man fortsätter o köra. Bli mer följd fel så att säga. Så det är ju rätt noga o få kolla på vad problemet är!

    Prova o fyll o se om det slutar att försvinna. Men som sagt, Öppnar du kylar locket med varm motor kan det mycket väl pysa över bara av trycket som ska vara där. Du har väl sett varnings texten vid locket?
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  11. #11

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Hejsan alla och tack för all hjälp..

    Nu har jag varmkört bilen med öppet kylar lock, fyllde på ett halvt kärl sedan lätt jag bilen stå igång på tomgång och det händer inget i kylar kärlet.. Vattnet ligger stilla om man säger.. Man hör fläkten gå igång vid 5-6 tillfällen.. Nu kollade jag även efter gul grå sörja på olje stickan samt locket men de fanns inget.. kollade även om det luktade avgaser i kylar vattnet men de kunde jag inte häller känna.. Kan jag göra mer för att säkerställa ? komp prov sa ju vissa men det kan man bara göra på verkstad va?


    hoppas på svar
    mvh kristian

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Det låter som att din bil fungerar som den ska.
    Kompressionsprov ser man inte om packningen är trasig på om det inte är en stor bit av packningen som blåst ut.
    Det man kan göra är att låta en verkstad kolla efter avgaser i kylvattnet men på din beskrivning så låter det inte som att det är något problem.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  13. #13

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    tjena alla

    Nu vet jag inte vad jag ska göra.. Problem med att det "bubblar" i expantionskärlet kvarstod så jag beslöt mig för att byta packningen.. Nu är toppackningen ut bytt. Och motorn är ihop monterad igen. Så jag startade bilen och varmkörde i ca 25min, då va det inga problem alls så jag tog en liten tur på typ 300meter. Och öppnade huven igen och då va de samma "bubblande" i expantionskärlet... Vad gör jag nu ?? Vad kan annars orsaka detta fenomen ?? Hoppas på svar...


    Mvh Kristian

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    15

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Kontrollerade du om toppen hade slagit sig.
    Inte ovanligt att man måste plana efter en gången toppackning.

  15. #15

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Tja jag kontrollerade och kollade skicket på den. Den såg rak och fin ut, sedan va ju den gamla packningen hel och fin den med så.. Eller man måste använda något special "verktyg" för att se om den slagit sig ?

    mvh

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    15

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Jag brukar kolla med en stållinjal och det tunnaste bladmåttet.
    Eller de gånger som jag har tillgång till fräs lr flerop så har jag kört med indikatorklocka eller probe.
    BTW hur beter sig tempmätaren ?

  17. #17

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    jaha oki.. hum.. då när jag stod på tomgång gick tempen upp jämt och fint och stannade på arbetstemp (på mitten av mätaren ca). Och den gick inte över de om man säger.. Även när jag körde 300meter rörde sig den inte. Ända olikheten va att fläkten startade inte fören då men den stannade lika fort igen.

    mvh Kristian

  18. #18

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Gjort lite efterforskningar ska toppen vara helt spikrak? läste någon stans att den ska gå lite ner på ca mitten då man börjar att spänna toppen där? stämmer detta?

    ingen som har andra ideer av vad de kan vara för fel på min bil?

    mvh Kristian

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Hej,

    Topppackningen ser du inte om toppen har slagit sig eller inte, toppen måste mätas.

    Har det bubblat i expansionkärlet så har motor kokat=sannorlikt att toppen har slagit sig.
    Har du lyft på toppen=toppen ska planas pga olika spänningar i materialen.

    Så plana toppen och en ny packning gör susen.(En bra verkstad kan nog hjälpa dig)

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Problem med saab 9-5 aero..

    Åk förbi en verkstad och låt de kontrollera om det är avgaser som gör att det bubblar. Om det är konstaterat att det är avgaser så bör du demontera toppen och provtrycka den samt kontrollera om den ligger inom marginalerna avseende rakhet.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med RDS AS2 OG9-5 -04
    Av pluPP_n i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-19, 11:17
  2. Problem med SAAB 95 AERO
    Av Focus RS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 22:13
  3. Saab 9-5 AERO -00 Problem
    Av Pebben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •