Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: KOnstig klimat i 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301

    KOnstig klimat i 9-5

    Min klimatanläggning beter sig lite konstigt i min 9-5 98. I sommras när det var varmt ville den inte blåsa tilräkligt kallt på förarsidan. Nu när det börjar bli kallt ute blåser det varmt på pasagerarsidan men inte på förarsidan där det blåser kallt. Den startar inte heller defrostern på bakrutan automatiskt. Om jag sätter tempen på förarsidan till max blåser det kall luft. Kan det vara någon sensor? någon som har en ide?
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451

    Re: KOnstig klimat i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Per W
    Min klimatanläggning beter sig lite konstigt i min 9-5 98. I sommras när det var varmt ville den inte blåsa tilräkligt kallt på förarsidan. Nu när det börjar bli kallt ute blåser det varmt på pasagerarsidan men inte på förarsidan där det blåser kallt. Den startar inte heller defrostern på bakrutan automatiskt. Om jag sätter tempen på förarsidan till max blåser det kall luft. Kan det vara någon sensor? någon som har en ide?
    Angående defrostern så är väl det en inställning som man kan göra på ACC:n så att den startar automatiskt. Står i instruktionsboken. Någon annan som har nån ide om det andra problemet?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Bilen är en Tyskimport, kanske är ide att gå igenom inställningarna och kika. Tack för tippset.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Kalibrera systemet AUTO+OFF (tror jag)
    Ang. elbakrutan håll in knappen i 4s så plingar det och en text kommer fram på SID-displayen.

    I instruktionsboken finns detta beskrivet.

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Det kan även vara så att det är vajsing på luftblandningsspjället, om du kör en kallibrering så ser du om du får en felkod.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    hade problem på en ny aero 02'a
    den var hel kass tills jag kalibrerade systemet.
    tror att spjäll och annat stod i helt fel lägen och att dom hittade rätt vid kalibreringen, efter det fungerade acc som en dröm.
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Jag provade lite på lunchen och det verkar inte funka med Auto+off. Det borde väll i så fall komma upp ett meddelande. Kan någon som har en instruktionsbok på rätt språk kika om det stämmer.

    Elbakrutan funkar nu som det ska.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Du får hålla inne knapparna samtidigt en liten stund, då ska det stå en nolla till vänster och det ska rassla i alla spjäll etc, tar ca 30s, om det finns något fel så kommer det upp en siffra till vänster som visar hur många fel och en siffra till höger som talar om en felkod, i annat fall så återgår displayen till att visa inställd temp etc.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Ok jag får prova ikväll.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  10. #10
    AUTO+OFF så kalibrerar man på 9000 ellafall..
    Men på 9-5orna så trycker man in Auto+Fläkthastighet neråt.. tills det blinkar till en gång då släpper man..

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Turbo
    Men på 9-5orna så trycker man in Auto+Fläkthastighet neråt.. tills det blinkar till en gång då släpper man..
    Där har du fel, det är auto och off på 9-5 i alla fall på de 2 jag har, en -98 och en -01
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Auto+Off var det. Jag fick trycka ganska många gånger innan det funkade? Dock fick jag en felkod till vänster där det stog 70. Någon som vet vad det kan vara?
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    78
    7
    Stepping motor, air-mixing flap, LH
    Jammed flap


    Om det är denna felkod är det ganska enkelt att fixa om du har tur (lite bökigt att komma åt bara).
    Skuva bort plasten ovanför pedalerna, en bit upp till vänster sitter det en stegmotor som har ett grönt lock (om jag minns rätt) skruv loss motorn och kolla om axeln har glidit ut och kugghulet inte är i kontakt med det andra kugghjulet isf. är detta problemet. Slå in axeln i rätt läge och montera allt igen. Gör en kalibrering och det bör fungera.
    Funkade på min bil.

    Lite svårt att förklara men tittar du i bilen så klarnar det nog.
    Saab 9-5 2.0T - 98

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Det verkar logiskt ska kika när jag kommer hem. Det är samma temperatur hela tiden på luften som blåser på förarsidan.

    Tack för tippset.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Jag har plockat bort täckplåten under pedalerna och konstaterat att motorn var hel. Däremot såg jag att själva axeln i spjället där motorn satt var av och biten var borta!! Det verkar som om jag måste riva bort halva bilen för att komma åt eller går det att ta bort själva spjället utan att demontera instrumentbräda OSV ?. Jag körde stegmotorn i det tomma och den fungerade. Varför sätter man den "mjuka" delen på något som knappt går att få bort (Plast hyllsa) och en metallaxel på motorn som sitter med två skruv Hur f.n kan man konstruera något så dumt Man kan bara konstatera att den sista SAABen med kvalitet dog med OG900 . Om man läser här på furumet och ser vad folk har för problem (inte trimrelaterart) så är det nästan uteslutande kvalitetsproblem. Man kanske skulle kunna tolerera detta på en skoda eller billigare bil typ Opel, Ford eller dyligt men inte på en bil som kostar över en kvarts miljon. Skärpning SAAB annars kanske ni borde gå i graven. En som efter 13 SAABar har tröttnat. Nästa bil blir en BMW
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Fick något liknande fixat på min garanti. (tur var väl det)

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ght=felkod
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Spjället går tydligen inte att få bort utan att demontera hela instrumentpanelen, måste tydligen tömma systemet på gas också. Kostar ca 15000kr att få det fixat på SAAB, men detta gäller om själva spjällaxeln inne i spjället har gått av, kopplingen utanför har jag för mig tillhör spjällmotorn och en ny sådan kostade ca 2000kr när jag kollade för ett år sedan men jag hade oturen att det var spjällaxeln som hade gått av.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Jag ringde SAAB och (innan jag läste era svar) och fick detta bekräftat. mecken sa att det var ordagrant dyrt som fan att byta. Det enda han kunde erbjuda var att hålla utkik efter ett trasigt spjäll vilket iofs är snällt.

    Det verkar inte bara vara jag som har haft detta problem på en bil för ca 300 k nypris. Som sagt BMW eller Audi blir nästa bil. Jag får hitta på något bondsmide för att lösa detta. Ingen som har ett trasigt spjäll liggandes?
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    Citat Ursprungligen postat av Per W
    Jag ringde SAAB och (innan jag läste era svar) och fick detta bekräftat. mecken sa att det var ordagrant dyrt som fan att byta. Det enda han kunde erbjuda var att hålla utkik efter ett trasigt spjäll vilket iofs är snällt.

    Det verkar inte bara vara jag som har haft detta problem på en bil för ca 300 k nypris. Som sagt BMW eller Audi blir nästa bil. Jag får hitta på något bondsmide för att lösa detta. Ingen som har ett trasigt spjäll liggandes?
    öhh fy va dyrt

    kollat på FBT?

    http://www.fbt.se/bilar/delar.asp?grnr= ... rnr=&ddnr=

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Jag har inte kikat där ännu. Då det verkar vara ett skit att byta tänkte jag försöka hiia på någon annan lösning. Tänkte prova med att tillverka en ny axel och limma dit den på platts.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

Liknande ämnen

  1. Problem klimat saab 9-3 -99
    Av xbasta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 19:11
  2. Hur programera klimat i en 9000 -96
    Av Turboaspen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 19:21
  3. tjuvstopp i varmt klimat!
    Av lubbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 13:12
  4. Hjälp med Klimat.
    Av jmk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •