Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: KOnstig klimat i 9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301

    ÄNTLIGEN!!!!

    Väcker upp en gammal tråd så ingen missar detta.

    SAAB har kommit med ett reparationskitt till den avbrutna spjällaxeln. En liten hyllsa för 200kr som man skuter utanpå den avbrutna axeln. Tog ca en halvtimme att laga mitt spjäll.

    Det var helt klart på tiden att denna lösning kom. Undra hur många som fått betala 10k för att få det lagat [/b]
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Bra upplysning Per W. Det finns ju på nätet vad jag vet 2 beskrivningar på hur man fixar en avbruten spjällarm. Den ena med en slangbit trädd över brottet. Kanske SAAB kollat på nätet?

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    13

    vart får jag tag på reparationssatsen

    Hej,
    Sitter själv med en avbruten spjällaxel.

    Har jobbat en hel del med att få dit en slangbit, men det är inte det lättaste att få den i helt rätt läge.

    Låter ju helt perfekt om det finns en reparationssats, har ringt saab både i Norrköping och Linköping och ingen visste att man kunde reparera den.

    Är det någon som vet vart jag ska vända mig för att få tag i hylsan eller ett artikelnumret?

    /Anders

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av Per W
    Jag ringde SAAB och (innan jag läste era svar) och fick detta bekräftat. mecken sa att det var ordagrant dyrt som fan att byta. Det enda han kunde erbjuda var att hålla utkik efter ett trasigt spjäll vilket iofs är snällt.

    Det verkar inte bara vara jag som har haft detta problem på en bil för ca 300 k nypris. Som sagt BMW eller Audi blir nästa bil. Jag får hitta på något bondsmide för att lösa detta. Ingen som har ett trasigt spjäll liggandes?
    Är tyvärr ingen större skillnad på BMW och VAG bilar när det gäller kvallité i en jämförelse med ex. Saab. Så tyvärr är det nog ingen lösning att byta märke. Dom har som sagt var sina problem..........................
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438

    Re: vart får jag tag på reparationssatsen

    Citat Ursprungligen postat av andsv583
    Hej,
    Sitter själv med en avbruten spjällaxel.

    Har jobbat en hel del med att få dit en slangbit, men det är inte det lättaste att få den i helt rätt läge.

    Låter ju helt perfekt om det finns en reparationssats, har ringt saab både i Norrköping och Linköping och ingen visste att man kunde reparera den.

    Är det någon som vet vart jag ska vända mig för att få tag i hylsan eller ett artikelnumret?

    /Anders
    Hylsa:
    Typnr 10
    Artikelnummer 12765865

    Axelstopp
    Typnummer 10
    Artikelnummer 5334701
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  6. #26
    Spjället är av på min bil också, men visar felkod 08.
    Fast då är det samma sak ändå som 07 och ska gå att fixa det med den där såkallade hylsan?

  7. #27
    Lånar tråden lite

    Va å kikade ovanför pedalerna på min bil, och jag beferar det värsta.
    Nån har varit där innan och jag vet inte vad de har gjort.

    såhär såg det ut, antar att siliKonet och den där skruven egentligen inte ska vara där.

    http://www.geting.se/viewimage.php?image=43909-02.JPG

    antar att här mellan ska det sitta en grej som snurrar den där gula saken?

    http://www.geting.se/viewimage.php?image=43910-04.JPG

    och det här är väll inte heller så bra att de har såget upp.

    http://www.geting.se/viewimage.php?image=43911-05.JPG

    jag som hade beställt reparationskittet och hoppades att det skulle lösa sig, men det är väll kört nu när jag inte kan fästa den nånstans på den där gula saken.

    Men då har jag lite frågor.

    vad gör det där stora hjulet som set ut som nåt gammalt hjul till en vagn.

    är det nå mer som fattas där under? motorn hade jag tagit bort så det vet jag.

    finns det nå chans att jag får iordning på det utan att behöva riva hela panelen framme och byta ut skiten.

    men nu tog jag bort silikonet och vred den gula saken så det kommer lite kallare luft iaf.

  8. #28
    Det stora hjulet justerar värme /kyla.
    Det kan nog funka tror jag. Bara att testa
    9-5 2.0t steg 2 -98

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av magnus79
    Det stora hjulet justerar värme /kyla.
    Det kan nog funka tror jag. Bara att testa
    det lilla gula justerar värme/kyla och det stora var det ska blåsa.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Jag har ett litet problem. Det är kanske samma åtgärd för mig som ni beskriver i tråden.
    Jag har gjort en kalibrering men den visar inga fel, sätter man den på max kyla så blir det bara riktigt kallt från högra utsläppet från passagerarstolen.

    Är det snabbt kollat om felet sitter i det brutna spjället? Går det inte att missa om man plockar av plasten under instrumentpanelen?
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262
    Verkar som om jag hade tur när det bara var spjällmotorn som hade gjort sitt på min bil.
    Fixade en ny för några hundralappar från en skrot.

    Ynkligt att grejjorna inte ska hålla mer än 30.000 mil...............
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Jag har ett litet problem. Det är kanske samma åtgärd för mig som ni beskriver i tråden.
    Jag har gjort en kalibrering men den visar inga fel, sätter man den på max kyla så blir det bara riktigt kallt från högra utsläppet från passagerarstolen.

    Är det snabbt kollat om felet sitter i det brutna spjället? Går det inte att missa om man plockar av plasten under instrumentpanelen?
    Tar max 10 min. Skruva loss de 2 skruvarna som håller dator kontakten, sedan de 3 skruvarna för plastskyddet och dra loss det lite försiktigt.
    Sen kryper du ner där och tittar upp mot mitten av bilen eller hur man ska säga så ser du utflödet för fötterna, vet inte om det går att kolla genom där on det rör sig on du ändrar kyla/värme, men annars så får du skruva loss motorn och kolla.

    Kanske hjälper om du kollar på bilderna som jag laddade upp på ett par inlägg sen.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318

    Re: vart får jag tag på reparationssatsen

    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Citat Ursprungligen postat av andsv583
    Hej,
    Sitter själv med en avbruten spjällaxel.

    Har jobbat en hel del med att få dit en slangbit, men det är inte det lättaste att få den i helt rätt läge.

    Låter ju helt perfekt om det finns en reparationssats, har ringt saab både i Norrköping och Linköping och ingen visste att man kunde reparera den.

    Är det någon som vet vart jag ska vända mig för att få tag i hylsan eller ett artikelnumret?

    /Anders
    Hylsa:
    Typnr 10
    Artikelnummer 12765865

    Axelstopp
    Typnummer 10
    Artikelnummer 5334701
    Min spjällaxel var inte sönder men där blir fortfarande ingen kyla på förarsidan. När jag vrider på axeln med handen så känner man tydlig skillnad på varmt och kallt men den blir inte den kylan som på passagerarsidan. Jag har varit och kollat kylmedlet och den var helt perfekt.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Upp! Vi behöver kyla!
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

Liknande ämnen

  1. Problem klimat saab 9-3 -99
    Av xbasta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 19:11
  2. Hur programera klimat i en 9000 -96
    Av Turboaspen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 19:21
  3. tjuvstopp i varmt klimat!
    Av lubbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 13:12
  4. Hjälp med Klimat.
    Av jmk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •