Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

    Jag satt och läste på forumet igår om tändstift, att fel tändstift kan vara boven i dramat gällande ryckig gång under acceleration (att man känner att bilen reglarar och tappar effekt med andra ord, att den inte drar jämt hela vägen. Nu gäller det till min 9-5 Aero ECO Power (230hk) -2000.

    Kollade då i WIS vilket nämner följande.
    Har man RÖDA insprutningsventiler, gäller NGK BCP R6 ES-11
    Har man GRÖNA insprutningsventiler, gäller NGK PFR 6H-10

    Sneglade på insprutarna och har då färgen "Orange" vilket jag antar menas som "röda". Men nu står det i handboken för ECO Power (230hk) gäller NGK BCP R7 ES-11.

    Så det fick bli de som står i handboken, lite hårdare än BCP R6 ES-11 (vilket borde vara mer rätt för min del då jag kör trimmat). Vad kör ni med?

    Vad innebär gröna ventiler!? Är det för den fabrikstrimmade 2,0t på 192hk?
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162

    Re: Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

    NGK BCPR7 ES-11 bör funka bra i din bil, de är beprövade. Kör själv med dem i min maptunade 2,3

    Gröna kan vara de mindre spridare som bl.a. satt i 150hk 2,0
    Det har även funnits bruna på den tiden.
    "Vad innebär gröna ventiler!? Är det för den fabrikstrimmade 2,0t på 192hk?"
    I dessa byttes oftast de gröna ut mot röda men jag tror det fanns tidiga satser där man behöll de gröna och det kan vara det du sett. Fast jag tror man övergav det ganska snabbt till förmån för de röda spridarna som räcker långt över 192hk.

    Sitter du bara och funderar eller har du rickig gång?
    Nya likadana stift kan göra susen så det har jag som första åtgärd och det rycker och det har hjälpt flera gånger.
    Har alltid 2 satser liggandes ;-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

    Ok, så kan det vara med 2,0t.

    Jo det är faktiskt lite så att jag lider av syntomen ryckig gång under acc. Man känner helt enkelt att den tappar effekt och det är mest tydligt på 3 och 4. På 1:ans växel kan man känna det ibland när bilen är kall och man kör iväg mjukt.
    Samma sak är att den ibland enstaka gånger tända check-engine och blinka typ 7 gånger vilket innebär knackning (då med bf95 i tanken).

    Jag har faktiskt kört på BCP R6 ES-11 fram tills nu (pga av rekommendation ifrån trimfirman). Men för att knackigenkänningssystemet skall fungera som det skall så skall det vara rätt stift mot rätt tändkassett.

    Så jag skall slänga i dessa imorgon det första jag gör när jag vaknat och prova för att se. så jag hoppas att det kan vara detta som är lösningen på mitt problem.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  4. #4

    Re: Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

    BCPR 6ES-11 är ju rätt stift til motorn, så knackregleringen fungerar nog som den skal. Men sedan din bil är trimmad, så är nog lite kallare stift att anbefala, typ 7 orna. Men det beror ju også på körstil. Om man nu sällan använder effekten, mycket kökörning ol , så blir det ju lite mer sot av dessa kallare stift, vilket inte är bra för dessa motorena.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

    Om du har misständningar till den milda grad att ce-lampan blinkar så tror jag du har mer problem än bara stiften. Det kan vara tändkassetten i sig, eller problem med en spridare, som inte är som den skall.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

    Hej!

    Gäller det bilen i signaturen så ska det vara NGK PFR6H-10 stift orignal dvs svin dyra platina stift.

    Min rekomendation är att du kör på 7or till din den lär gå en aning varmare än orginal.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

    Som sagt Aero skall ha PFR6H-10 alternativt BCPR7ES-11 med tätare intervall.
    Dina spridare skall vara tegelbruna om det är en Aero.

    Vissa trimmfirmor förespråkar BCPR7ES-11 före PFR...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Tändstift, olika rekommendationer. WIS kontra handbok

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Som sagt Aero skall ha PFR6H-10 alternativt BCPR7ES-11 med tätare intervall.
    Dina spridare skall vara tegelbruna om det är en Aero.

    Vissa trimmfirmor förespråkar BCPR7ES-11 före PFR...
    Och med tätare bytesintervall också då PFR-stiften byts per 6000 mils intervall på en originalkärra.

    7;an är ett "kallare" stift än 6;an, även gällande PFR-modellen.
    Därför rekommenderar trimmarna detta.

    1500 mil byter ja stift, även om de faktiskt håller för 3000 mils körning. Minst.
    En meck sa att 4500 mil på BCPR7ES-11 är vad de tål otrimmat. Men de skulle ja aldrig köra mellan bytena.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Rekommendationer på däck
    Av freddegbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 22:19
  2. Rekommendationer om motorolja 9-5 -99
    Av Ante_K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 22:57
  3. Tändstift?! Olika bud på vad det skall vara...
    Av gilgo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 05:56
  4. Tändstift 9-5 aero, olika rekommendationer!
    Av Davyp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 22:25
  5. Olje-rekommendationer?
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •