Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar?

  1. #1

    Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar?

    Skulle byta främre bromsskivor på min 9-5:a idag men gick bet på att lossa insexen som fäster glidpinnarna (heter det så?). 8 mm var för litet, 10 mm var för stort. Inte heller passade någon av nycklarna i min tumsats.

    Borde förstås ha mätt, men skruvade fast hjulet och bestämde mig för att köpa en 9 mm nyckel. Nu har jag letat och det verkar vara en hyfsat ovanlig storlek, så jag börjar undra om jag missat nåt, varför skulle Saab välja en så udda storlek?

    Jag har bytt på 9-3 för 4 år sen, så uppenbarligen hade jag ett verktyg som passade då, men det kanske är skillnad på oken.

    Nån som vet om det är 9 mm som gäller?
    9-5 Sedan 2.3T Vector -05

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Jag vill minnas att det är 7mm Insex.

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Är det inte T45 torx på glidpinnarna...?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Är det inte T45 torx på glidpinnarna...?
    Inte på 9-5 iaf. Är 100% säker på att det sitter insex på min 01'a i alla fall. Vilken storlek ska jag låta vara osagt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    På en äldre ja, han skrev att 8mm var för litet.
    och som av en slump mekar jag bromsar fram på min -00 just ikväll, och den har 7mm
    Mitt problem är ett tickande ljud precis som i denna tråd
    det uppkom första gången efter jag bytt bromsar bak men hissat upp bilen fram för att lufta runt om, det tickar ibland när man svänger svagt höger eller kör rakt. Gaspådrag eller inbromsning gör ingen skillnad och ljudet kan komma hel utan vidare för att försvinna lika snabbt. Tyckte inte det stämde in på min erfarenhet av en sliten drivknut men då det tickade i takt med hastigheten bytte jag ändå men det blev ingen skillnad på tickandet.
    Hittade tråden ovan och byter därför nu oken med tillhörande glidpinnar.
    Har just blästrat OK bygeln och den ligger på tork i ugnen efter första svängen grundlack innan de skall lackas igen med 2-komp svart lack. Hoppas på att tickandet försvinner annars blir det väl jag som för fråga efter hjälp.

    Men som sagt 7mm på de äldre ATE oken. Om och när de ev. bytt vet jag inte men det lär finns någon här som mekat med -05 eller nyare

    Kolla på Elfas faktasidor sid 76 i denna pdf (2,8MB) för att se förhållandet i storlek mellan tum och mm utifall du mäter med skjutmått på insexskruvens skalle.
    T.ex. är en 3/8" 9,53mm vilken finns i vanliga satser. 9mm låter mycket udda.

    Ser man inte skillnad på Torx eller Insex bör man lämna bilen till nån som gör det
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    7mm insex har det varit på de 9-5or (-03a och -04a) jag skruvat på.

    MEN för att byta skivor behöver du inte lossa glidpinnarna, du kan demontera hela oket ist som sitter med två bult.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Det är garanterat insex, inga torx här. Men kan man verkligen ta bort oket utan att ta bort glidpinnarna? Eller har jag missförstått vad glidpinnar är?

    Jag har följt Haynes verkstadsbok, och där tar man bort fjädern, trycker in kolven med en polygrip och till sist lossar man två plastpluggar på baksidan av oket. Bakom dessa plastpluggar finns de insex jag inte får bort. Hade jag lyckats med det skulle man dragit ut två pinnar och sen ska oket vara fritt att flytta åt sidan.
    9-5 Sedan 2.3T Vector -05

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    1. Lyft bilen och demontera hjulet.

    2. Demontera bromsslangen ur klipsen.

    3. Tryck tillbaka bromskolven med en polygrip.

    4. Demontera bromsokets två fästskruvar. (Där är det bild på de två bultarna som håller oket i spindeln, INTE skruvarna bakom plastlocken som är till glidpinnarna). Häng upp bromsoket i fjäderbenet med ett spännband.

    5. Demontera bromsskivans låsskruv.

    6. Lyft av bromsskivan.


    Så står det ordagrant i Saabs egna verkstadshandbok för 9-5 -05.
    Mao behöver du inte lossa glidpinnarnas insexskruvar.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Observera att bromsokets fästskruvar (som var Torx på min 05:a) kan sitta nåt så in i h-lvete om det första gången oken demonteras. De verkar monteras på tillverkningslinan med Loctite (eller nån annan gänglåsning). Jag fick trä på ett långt 2" rör på min stackars spärrnyckel och dra rejält. Jag konstaterade att Biltema gör ganska rejäla spärrnycklar!

    För övrigt hade jag också 7 mm insex till glidpinnarna. Inte standard i en svennebanan-sats med insex, så jag fick glatt hissa ner bilen igen och köra och köpa.

  10. #10

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Minnet är kort men dåligt, på väg från garaget till datorn glömde jag följande: 6 mm var för litet, 8 var för stort. Inget annat. Så ni som skrev att det var 7 mm insex hade helt rätt. Skippade nyckel och köpte en 7 mm insex monterad på 1/2" hylsa, och det var nog bra för de satt hårt även med det långa T-handtaget.

    Men, precis som bonkeman skrev så behöver man inte ta bort glidpinnarna vid skivbyte, istället ska man lossa hela fästkonsollen, och DEN sitter med två rejäla torx Här verkar Saab har gjort en ändring, min 9-3:a från '99 måste haft vanliga sexkantshuvud för torxhylsor har jag aldrig ägt. Så det blir ett besök till i verktygsbutiken och garaget...

    Tack för hjälpen!
    9-5 Sedan 2.3T Vector -05

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Ska vara E16 på den hylsan som lossar okhållarn vill jag minnas.

    Har köpt riktiga 7mm insexhylsor på Swedol i 2 olika längder just till glidpinnarna. Och ensats E-hylsor, alltså för utvändig torx.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Denna duger nog gott, köpte en ännu större torx-sats när den fanns
    http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... -29-delar/
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Bara ett problem med denna. E16 saknas och det e inte lika roligt då. Precis som att 7mm insex saknas i många "färdiga" satser. Intressant att T27 fanns. Definitivt nödvändig om man ska skruva automatlåda.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Jag använder ett 7 mm T-handtag/insex från Swedol till mina glidpinnar.
    Det är väl rekommenderat att även byta belägg om man byter skivor? När jag bytte skivor och belägg på min -04 i höstas lossade jag både glidpinnarna och okhållaren. Använde inga torx, bara insex och utvändig 6-kantshylsa. Är det torx på -05 och framåt?
    All makt åt Thengil!

  15. #15

    Re: Lossa bromsok på Saab 9-5 '05 - storlek insex glidpinnar

    Ok, ett sista sammanfattande inlägg nu när jag har facit i hand. Kanske kan bespara någon det tveksamma nöjet att tvingas hissa ned bilen för en extra tur till järnhandeln

    Saab 9-5 '05 kräver följande verktyg för att byta skivor:

    Fram:
    Hylsa Torx E20
    Spärrhandtag med förlängning underlättar (liten åtkomstvinkel)
    6 mm insex till indexskruven

    Bak:
    18 mm sexkanthylsa
    Torx till indexskruven (glömde mäta, använde standard torxsats)

    Vill man byta belägg krävs 7 mm insex. Biltema säljer lösa 1/2" hylsor med insex, kan vara bra för att få lite kraft, glidpinnarna satt rejält fast på min bil.

    Varför man valt att fästa oket med E20 torx fram och 18-hylsa bak är en gåta, likaså varför man ville ha insex fram och torx bak till indexskruven. Kan dock inte svära på att det var originalskivor (även om jag tror det), så just det sista kanske bara var min bil.
    9-5 Sedan 2.3T Vector -05

Liknande ämnen

  1. Storlek på torxhylsa till främre bromsok? OG9-5
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-05-23, 20:51
  2. Vad smörja "glidpinnar" till bromsok med?
    Av andreas2251 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 12:49
  3. Storlek på Aero Bromsok ?
    Av Direkta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 22:39
  4. [LÖST] Storlek på hylsa remskiva 9000
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 19:47
  5. Storlek på torxhylsa till främre bromsok? NG9-3
    Av sportsedan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •