Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Vad är bäst köp en bil som gått långt men är ny eller en som har gått långt men som är lite äldre.

    Säg att man tittar på en 9-5á för 125 000kr.

    Ska man köpa en 06á som gått 7 000 eller en 09á som gått 15 000?

    Båda är annars, för ögat, likvärdiga.
    Fräscha och servade enligt bok, dom har även blivit tvättade och invändigt har dammsugaren hälsat
    på regelbundet.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    7' och 15' är ingen ålder på en häst.

    Men hur mycket tänker du köra själv? Nånstans vid 10 år och 30' brukar även välskötta bilar vara slitna och tråkiga (och svårsålda!)
    Om du själv kör säg 4000 hårda mil om året är 09:an slut som artist om 3-4 år medan 06:an kan tugga på kanske 4-5 år.

    Det är inte milen eller åren, egentligen, för alla slitdelar byter man ju ändå regelbundet, utan det är timmarna ute på vägen som spelar roll. Exponeringen för sol, vatten, salt och grus, gnuggandet av rumpan mot inredningen, etc nöter sakta men säkert ned bilen. Även saker som klimatanläggning, plastdetaljer av alla sorter slits och börjar jävlas efter ett visst antal timmar.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Jag skulle säga att det inte bara är åren på vägen som sliter utan även åldern på de ingående komponenterna - gummibussningar och packningar torkar och kontakter och elektronik ärgar även när bilen inte körs.

    Tidigare hade jag valt en äldre bil med färre mil, men jag börjar svänga över mot en nyare bil med fler mil just för att få en bil mer färre år på nacken.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Jag hade absolut valt bilen från -09 med höga mil. Varför:

    Har man kört 15.000 mil på 3 år måste i princip alla mil vara "långa mil". Tröskande på lands och motorvägar. Är den servad enligt plan är oljan bytt flera ggr om året.

    En gammal bil med låga mil borde har massor av kallstarter på sitt samvete, om nu inte någon köpt en 9-5 som sommarglidare (vilket verkar ganska osannolikt).

    Det är sjukt mycket som bilar tappar i värde enbart på miltalet, och det är just där man skall sätta in stöten om man vill få en riktigt bra bil till riktigt bra pris (enligt mej). Det verkar gå en magisk gräns vid 10.000 mil, men det är ju inget bilen vet om.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Jag vill nog hävda att 8000 mil påverkar bilen mer än vad 3år av åldrande gör.
    För att åldrandet ska spela större roll än miltalet måste man nog börja titta på gamla lågmilare, dvs 70-80 talsbilar som gått max 5000mil.

    På en 9-5 är det normalt ganska stor skillnad på hur bilen känns om man jämför en 7000mila bil med en som gått 15000mil.
    Min erfarenhet är att 9-5:an börjar kännas sliten redan vid 6-7000mil om man har förmånen att jämföra med en ny bil.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Har ofta hört många säga det beror på ägaren. Men....
    Har en kompis som skiter fullständigt i sin 9-5:an, servar den dock enligt schema.
    Lägger inte ut 1 krona mer än nödvändigt. Allting funkar. Att bilen sen ser ut som en påse skit är en annan sak. Gått 25 000 mil.

    Eller våran bil, pedant skött till 100%. Men allting ska gå sönder eller krångla.
    Ser 1000 gånger bättre ut och finare än hans. Men allting ska krångla.
    El, chassit, motorn, inredning som låter. Gått 15 000 mil.

    Båda är 9-5 MY 1999.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Det är väl en kombination. Men långkörning sliter ju mindre på en bil än korta turer.

    Sen så tar väl åren ut som syns mest på karossen. Det börjar ju oftast rosta mer på en bil som är äldre än en nyare. Men med fler mil så är det ju även mer stenskott osv som rosten biter sig fast i.

    Tror att det är svårt att säga generellt att en bil är bättre eller sämre pga miltalen och ålder.

    Beror nog mest på vem som ägt bilen tidigare och tur om man ska hitta sig en fin bil.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Ärligt talat: skulle ni verkligen ge samma peng för en 2006:a som gått 7000 mil som för en 2009 som gått 15000 mil? För mej är valet självklart givet att båda är fullservade och i toppskick (och av samma utrustningsnivå).

  9. #9
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Tack för alla synpunkter och något rätt eller fel finns väl inte utan det är väl mer utifrån sitt egna tyckande.

    Vi får se hur och om det blir affär, tack för synpunkterna.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    9-5, i alla fall de första, 98-01 har väldigt ojämn kvalité upplever jag.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Kan så vara, men det som sliter mest på bilarna är inkompetenta ägare som tror man kan köra 3000 mil mellan servicarna utan att ens lyfta på huven o kolla oljan. Samt lika inkompetenta verkstäder som inte bryr sig om att bilen håller på att falla isär när den är inne på normal service. Fan dom bryr sig ju inte, men betalt ska dom ha.
    Full servicebok ger bara en sanning med modifikation om vilket skick bilen bör vara i.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Jag hade köpt den nyaste, så gjorde jag när jag bytte bil.

    Sliter ju mindre på grejerna om du kör många långa mil än om bilen körts en massa korta sträckor.
    Min 9-5a har passerat 16000mil och gick igenom bilprovningen i tisdags utan några anmärkningar, alla bussningar osv var toppenbra.

    har bilen gått långt är det ju allt som ofta en tjänstebil, dessa sköts ju enligt boken, alla ev brister blir ju oftast åtgärdade, ingen kör ju runt med fel på sin tjänstebil.
    Privatägda bilar är ju lite mer lotteri hur bilen har skötts, finns ju dem som lägger massa pengar på att underhålla bilen medans andra snålar så bra det bara går.

    Är skickat likvärdigt så hade jag köpt den nyaste bilen.

    Köpa en og9-5 i nuläget så får man nog kalkylera med att behålla den ett ganska bra tag, så ev försäljningspris är iaf inget jag lägger mycket tanke vid.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    En äldre bil med låga mil behöver ju inte ha körts massor med korta sträckor. Det finns ju en del som inte är beroende av att använda bilen varje dag. Jag skulle tro att många av de bilar som gått lite på många år har ägts av folk som inte använder den varje dag.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Vad tar kål på bilen, mil eller ålder?

    Hej

    Jag skulle gå på det allmänna skicket. Visst borde en bil som har gått många mil på kort tid ha körts längre vid varje tillfälle. Å andra sidan finns det bilar som bara rullar kanske 1000mil/år men inte används fram och tillbaks till jobbet. Min är snart uppe i 11000mil men så används den i princip bara uteslutande t/r till landet, veckohandling och en del idrottsaktiviteter. Att jag dessutom använder motorvärmare även sommartid och servar den enligt boken och mer där till gör inte skicket sämre. Eftersom jag betalar allt på min bil så är jag ganska rädd om den. Det brukar INTE förmånsbrukare vara.

    Men precis som Mats skriver så har tiden sin tand på olika delar på bilen, t ex bör man kanske byta gummidetaljer och vätskor i förebyggande syft och inte vänta på att milen uppfylls. Jag säger att skicket är allt. För den skull säger jag inte att en M/02 med mindre mil på är mer värd än en M/05 som gått betydligt längre.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Skick på använda fjäderben ålder kontra mil
    Av gucpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 19:08
  2. Ålder på 900
    Av Fimpen_S i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 23:16
  3. Ålder på nya vinterdäck
    Av Nocz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 21:04
  4. ålder på däck?
    Av tact i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 21:20
  5. Vad är er ålder?
    Av Jokero i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-06-23, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •