Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Var femte tank bensin!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Var femte tank bensin!

    Jag antar att detta har diskuterats tidigare men saker har kanske hänt sedan dess.
    Saab rekomenderade mig sist att tanka bensin var femte tank när jag kör på E85 men jag förstod aldrig varför. Jag antar att det har något med smörjning att göra?
    Vad är det som går sönder i bilen om jag kör på sprit hela tiden vilket jag vill göra?
    Tar Saab på sig att fixa felet om man kan påvisa att det beror på "spritmissbruk"?
    Kan man byta ut något så jag alltid kan köra på E85 med gott samvete?
    Just nu kör jag var femte tank 50/50 med 95 och E85 sedan resten av tankningarna på ren sprit.

    Många frågor men jag har aldrig riktigt hajjat detta!
    Tack på förhand.
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Var femte tank etanol!

    Frågade Chevrolet samma fråga ang min Uplander Flexifuel..

    Dom svarade var 3e tank bensin, pga att inte packningar m.m ska torka, tydligen.

    Sen vad jag vet så gleggar väl e85 ner oljan fortare, dock har jag inte sökt förklaringen varför ännu.

    Sen innehåller ju även e85 färgmedel som tydligen kan lämna rester i spridare m.m!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Var femte tank etanol!

    Vän av ordning ställer då frågan vad vitsen är med emblemet biopower eller flexifuel på bakluckan om man inte ska kunna köra enbart på e85?
    Jag köper att min gamla 9000 behöver en tank 98 då och då för att inte klegga igen, men de här bilarna säljs ju med argumentet att de skall gå på bioetanol, varför är de inte anpassade för det då?
    skandal.

  4. #4

    Re: Var femte tank etanol!

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Vän av ordning ställer då frågan vad vitsen är med emblemet biopower eller flexifuel på bakluckan om man inte ska kunna köra enbart på e85?
    Jag köper att min gamla 9000 behöver en tank 98 då och då för att inte klegga igen, men de här bilarna säljs ju med argumentet att de skall gå på bioetanol, varför är de inte anpassade för det då?
    skandal.
    Jag misstänker att verkstäderna säger så för att vara på den säkra sidan. Tydligen beror det på färgämnet i som tillsätts till spriten så egentligen är det inte biltillverkarnas fel att det blir problem. I instruktionsboken står det en tank bensin var 1000e mil. Så har jag tänkt göra, har kört typ 300 mil hittills, får väl se om spridarna kleggar igen...
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Var femte tank etanol!

    Anpassade och anpassade, allt är relativt. Dessa bilar tar ju mer stryk på grund av skiten inte smörjer samt fräter gärnet. Då går väl inte bilen lika länge, precis som att Dieselbilar håller längre i sin tur gentemot en bensinare.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Var femte tank etanol!

    ingen konst att göra en bensinmotor som håller lika länge som en diesel, bara överdimensionera allt och begränsa varvtalet och effektuttaget.
    Varför inte göra motorer som faktiskt går att köra på etanol? (ja jag vet ingen skulle köpa dem för folk föredrar märkligt nog att bli lurade framför att betala det faktiska priset för något som verkligen fungerar)
    ja ä int' bitter.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Var femte tank etanol!

    Citat Ursprungligen postat av torake
    ingen konst att göra en bensinmotor som håller lika länge som en diesel, bara överdimensionera allt och begränsa varvtalet och effektuttaget.
    Varför inte göra motorer som faktiskt går att köra på etanol? (ja jag vet ingen skulle köpa dem för folk föredrar märkligt nog att bli lurade framför att betala det faktiska priset för något som verkligen fungerar)
    ja ä int' bitter.
    Bitter eller inte så har du förmodligen rätt.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Var femte tank etanol!

    Citat Ursprungligen postat av Tommy1975
    Tar Saab på sig att fixa felet om man kan påvisa att det beror på "spritmissbruk"?
    Min 9-3 -08 biopower hade startproblem för att förre ägaren kört för mycket på E85. Detta fixade SAAB på good will. Insprutningsventiler och insprutare var vad de bytte då.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Var femte tank etanol!

    Börjar bli tjötigt nu jag vet, men jag tar återigen upp tjejens Fård Focus. Vi kör den bara på Etanol sedan 6 år tillbaka och ett antal tusen mil. Det bara funkar och funkar.... Startar alltid, och går lika bra (eller dåligt... ) som när den köptes. För mig är den bilen beviset att Etanol som enda bränsle funkar fint om man bygger rätt från början och kanske anpassar allt lite mer. Den strular faktiskt ibland - och det är när vi häller i lite bensin nån gång mest för att det inte finns Etanol på den macken just då. Då får den dålig tomgång. Men det löser sig automatiskt när man kör i bara E85 igen.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Var femte tank etanol!

    Jag kör i stort sett konstant med E85 under sommarhalvåret åtminstone och jag har inte märkt något problem med det än så länge. Kör väl knappt 2000 mil per år och har haft bilen 1½ år.

    Sen anar jag ett fel i rubriken.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Re: Var femte tank etanol!

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane

    Sen anar jag ett fel i rubriken.
    Hehe....så sant!! Har ändrat det nu. Du ser hur det blir när man tänker på en sak men skriver en annan!

    Inga fler som fått problem pga för mycket etanolkörning? Problemet kanske inte är så stort eller så kör alla på bensin.......
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973

    Re: Var femte tank etanol!

    Citat Ursprungligen postat av JiBe
    Insprutningsventiler och insprutare var vad de bytte då.
    De bytte spridarna samt .... ?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Var femte tank etanol!

    Citat Ursprungligen postat av Tommy1975
    Inga fler som fått problem pga för mycket etanolkörning? Problemet kanske inte är så stort eller så kör alla på bensin.......
    Har kört med E85 med de spridare jag har i snart i tio månader och ungefär 1000 mil och nu börjar jag få startproblems. Skall bara köra ur E85, hade nytankat , så skall jag tanka petrolium och fylla på med ett bensinprogram i ECUn.

    Sedan verkar det som att spridarnosarna geggar igen lättare om man har oljebemängd insugsluft jämfört med renare luft. Så kanske ett samarbete mellan oljebolagen och fordonsindustrin att ta greppet om färgämne, PIB och vevhusventilation är lösningen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Var femte tank etanol!

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Anpassade och anpassade, allt är relativt. Dessa bilar tar ju mer stryk på grund av skiten inte smörjer samt fräter gärnet.
    Bensin smörjer inte heller och så länge E85-bränsle innehåller korrosionsinhibitatorer så är original flexfuelbilar helt säkra.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Var femte tank etanol!

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av JiBe
    Insprutningsventiler och insprutare var vad de bytte då.
    De bytte spridarna samt .... ?

    Mvh
    Insprutningsventli insprutare stod det på pappret från verkstaden, så det var väl vad som byttes

Liknande ämnen

  1. Hel tank med bensin mellan etanol?
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 18:13
  2. Bensin tank 9-5 BP 2007
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 00:38
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 13:26
  4. Luktar bensin i bilen vid full tank....
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 14:07
  5. Tank/Bensin Saab 9000
    Av r06ban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •