Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Söker förklaringar om turbos

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Östervåla/Uppsala
    Inlägg
    78

    Söker förklaringar om turbos

    Nu är jag ganska nybörjare men frågar man inte får man ingenting veta.

    Vad är allt snack om "Flänsar" vad är en fläns?

    Det finns single entry t.ex & twin entry vad menas med det ?

    Vad är anti surge?

    Jag är ny i träsket med trimning men vill lära mig då jag har min egen bil som är min första så det är väl på tiden att man lär sig

    Ber om ursäkt om det finns massor av info men har tittat efter det i FAQ & gjort en sökning

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555

    Re: Söker förklaringar om turbos

    www.google.com

    www.howstuffworks.com

    Sen kan du återkomma
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Söker förklaringar om turbos

    Äh det kan vi väl bjussa på.

    En fläns är en platta som man skruvar fast något i, t.ex. skarven mellan katalysator och avgassystem, eller skarven mellan turbo och grenrör.

    Twin entry är inte en porrfilmsterm utan betyder att det är två hål in till turbinen istället för ett, det separerar avgaspulserna och är bra i de fall där avgaspulserna annars skulle kunna ta ut varandra.

    Surge är när luften i kompressorhuset bara dras med runt av turbinen istället för att flöda igenom kompressorhuset som det skall. Håll handen för dammsugarmunstycket och lyssna på dammsugarens motor, den varvar upp istället för det mer intuitiva att gå tyngre och varva ned. Nu har du skapat surge i dammsugarens kompressordel.
    Anti surge är alltså åtgärder för att förebygga detta fenomen.

    Om du har några fler frågor om hur saker och ting fungerar här i världen så är det bara att fråga på.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Östervåla/Uppsala
    Inlägg
    78

    Re: Söker förklaringar om turbos

    Följde RZ's råd & googlade ganska hårt och fick fram samma information som du gav, Tack så mycket!

    Så om man kör Twin entry så måste man alltså ha 2 WG's för att det ska kunna fungera , 1 till varje port? Eller har jag fått det om bakfoten då? Då måste det ju vara smidigast & köra Single för att bara ha 1 wg, om man inte ska ha en turbo med twin då så att säga.

    Eller är jag helt ute och cyklar ?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Söker förklaringar om turbos

    det där med dammsugaren kan du väl ändå inte googlat fram det tyckte jag själv var en ubersmart förklaring
    Man behöver bara en wg även med twin entry. två kanaler går till samma wg.

    Jag tror t.e. är viktigast på raka sexor där avgaspulserna annars kan motverka varandra men jag kan ha fel.

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: Söker förklaringar om turbos

    du kan ha 1 wg, tex,
    Varje avgasgrenrör heter primärrör, på en 4cyl motor är det 4st prämärrör.
    Twin entry turbos, funkar bäst med jämt antal cylindrar ex 4/6/8 pga turbons avgashus är uppdelad med en skiljevägg, och så ska hjälpa till med pulser att bygga laddtryck fortare.
    så med en twin entry och 4cyl skall grenröret vara utformat såhär enligt tändföljd.
    cyl1 och cyl4 i Entry nr 1
    cyl2 och cyl3 i entry nr 2.. nu har du delat upp avgaspulserna så varje Entry får varannan puls enligt motorns tändföljd!

    Om du nu tänker att 1an och 4an sitter till samma Entry, och 2an och 3an till andra entryn,
    så har vi alltså skapat oss 2st par primärör.
    Om man nu har trångt om plats eller av ekonomiska skäl väljer 1wg, så bygger man 2st anslutningsrör, 1 till cyl1/cyl4, och 1 till cyl2/cyl3.

    Då får wastegaten oxå varnannan avgaspuls om man monterat den i avgasflödesriktingen, vilket leder till stabilare laddtryck!

    jag slänger upp en bild oxå



    där har du 2 st par primärrör som leder till varsin entry och 2st rör till 1 wastegate!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Östervåla/Uppsala
    Inlägg
    78

    Re: Söker förklaringar om turbos

    Citat Ursprungligen postat av torake
    det där med dammsugaren kan du väl ändå inte googlat fram det tyckte jag själv var en ubersmart förklaring
    Haha nä det fanns såklart inte med

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Massa info
    Tack så mycket, Nu känns det som man har betydligt mycket mera kött på bena.


    Då till min sista fråga, Är det några fördelar/nackdelar om man jämför singe/twin till en saab , vad lämpar sig bäst? Kanske är en svår fråga då det kanske är massa andra faktorer som spelar in men lika bra fråga

  8. #8
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: Söker förklaringar om turbos

    Ja det är en svår fråga...

    Ingen super expert, men vad jag förstått, så har det helt att göra med motorbygget och planeringen av allt.

    var man vill ha effekten, hur man ska köra med bilen.

    Finns 2 sätt att bygga efter typ!
    konstanttryck
    el pulstryck

    Pulstryck används om du vill ha bättre vridmoment på lägre varv och snabbare laddtrycksuppbyggnad!

    konstanttryck byggs olikt pulsmetoden på så vis att man samlar primärrören från grenröret till ett samlingsrör som är minst 1.4ggr motorvolymen, i samlingsröret samlas pulserna som utjämnas och driver turbinen med ett jämt flöde som har till fördel vid högre laddtryck på högre varvtal som ger mer effekt.. nu e det kanske inte jätte vanligt på bilar i allmänhet att man har ett samlingsrör, utan kanske ex en båt!
    "vanligt" grenrör brukar annars gälla, typ extraktor grenrör.

    snabbt förklarat ur GIK turbo teoridel!

    Så min gode kamrat bänkade idag sin saab 2.3l i en volvo240 till 486hk på E85 med en HX35#12 och orginal saab kamaxlar"dock avslöjas inte vilka" vid 6000rpm sen räckte inte spridarna till! Han har då ett lastbils agg med twin entry och kör upp till 7000rpm som varvstopp! har positiv spool vid strax under 3000rpm.

    DOCK EJ PULSSPLIT grenrör trots twinentry fläns!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Östervåla/Uppsala
    Inlägg
    78

    Re: Söker förklaringar om turbos

    Låter inte helt fel , Men hur mycket kan en HX35 ge? verkar va en riktigt trevlig snurra som jag är grymt sugen på

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: Söker förklaringar om turbos

    Marko hade hx35 #14 på sin ng900, 610hk på E85
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120

    Re: Söker förklaringar om turbos

    Fast hur kul är det om man inte har någon laddtrycksbyggnad innan 3000rpm? Visst, vid 4000rpm så är det hur kul som helst (om man gillar hjulspinn), men Max 3000rpm senare så är det roliga slut. Och hur ser det ut när man växlar? Hur lång tid tar det innan man har tryck igen?
    Njaä, på Saabs små 4or tycker jag, om man skall köra bilen till vardags, att man kan hålla sig till rätt små turbos. Visserligen kan man inte stoltsera med bänkpapper där man har en spik som når till månen i effekt, men man kan å andra sidan köra bilen.

    Vill man ha roligare så föreslår jag att man satsar på väghållning och bromsar istället. Redan vid 300hk är bromsar och väghållning i stort behov av kraftiga uppgraderingar.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Östervåla/Uppsala
    Inlägg
    78

    Re: Söker förklaringar om turbos

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Marko hade hx35 #14 på sin ng900, 610hk på E85
    Fina siffror men lite för mycket mot vad jag siktar mot men då vet jag vad den kan prestera iaf

Liknande ämnen

  1. tändstift 900 TurboS
    Av Cabmange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 23:37
  2. kina turbos?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 17:02
  3. IC Kina Big modell, moddat ( bilder och förklaringar)
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 00:49
  4. Förklaringar på felkoder.
    Av J.Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 23:25
  5. Erfarenheter / förklaringar ang Hel-Halvförsäkring.
    Av NordicDalarna i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •