Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Biopower = Spritmissbruk..?

  1. #1

    Biopower = Spritmissbruk..?

    Jag har en 9-5 2.0t Bio -05 som tydligen inte kan visa annat än en snittförbrukning än 1,4l/mil. Jag kör mest landsvägskörning men en del stadstrafik med köer som följd.
    Med etanoldrift drar bilen normalt ca 20% mer eller..?
    Vad ligger eran förbrukning på, kan det vara "vettigt" med 1,4l/mil eller är något fel!?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Hej!

    Antar att du kör på etanol?

    1.4l/mil landsväg är lite högt har du kollat detta via SID (färddatorn)?
    Mitt tips är att räkna vid tankning för att få en mer exakt förbrukning
    Ex. 56L / 42mil = 1.3L/milen

    Min drar ca: 1.3l/milen på etanol (blandad körning) tankar ja bensin så drar den runt 0.9 och då har ja rätt tung höger doja.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Mellan 1,2 til 1,3 blandad körning (=snitthastighet mellan 67-69 km/h)

    Kör jag stadstrafik kommer jag upp i 1,6. Allt räknat vid macken.

    Min erfarenhet är att bilen dricker väldigt mycket oavsett bränsle. Ligger på cirka 1,0 på vintern med bensin.

    EDIT: kör med automat

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm/Söderort
    Inlägg
    42

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Kör på 1,2-1,3 statskörning + helgkörning med min 9-3:a
    När jag kör landsväg så händer det att den har gått under 1L =O)
    Saab 9-3 Vector SS -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    1.2l/milen blandad körning här och då är det mest småskvättar i samhället då frugan har kärran.
    Vi körde den på 1l/milen sist på semestern men då var det ganska lugn körning. Landsväg 80-100km
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Grannens 9-5 blev snitt på 1.4l

    Min Cheva ökade från 1.2l snitt "V6a 245hk" till 1.6l+snitt!
    men ändå sparar jag pengar skiljer ju 5spänn mellan bensin o E85
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    1.2-1.3 blandat med en 9-3x -11 med 6vxl-automat, aldrig under 1.4 med gamla aero-sc -10 och 5vxl-automat

    Ingen aning om när man kör på bensin, varför köra BP isåfall

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Citat Ursprungligen postat av edettomten
    Ingen aning om när man kör på bensin, varför köra BP isåfall
    Tja, lägre vägskatt, inga trängselskatter i sthlm, man har inte så mycket val om man vill ha en 9-5 2,3t av senare snitt... För mig är det priset som avgör, är det billigare med E85 tankar jag det, annars blir det bensin (ibland spelar räckvidden in också, kan kommer jag nog tanka bensin bara för att slippa ett extra stopp)

    Tillbaks till huvudfrågan, jag har inte haft min BP så länge men hittills: Jag körde min 2,3t på 1,15 (något uppräknat från de 1,1 som SID rapporterade) stlm <-> karlstad på E85 med en del småstopp i och kring Karlstad, tror jag var runt litern (strax under på SID) när jag rullade in i Värmland (i princip enbart motorväg alltså).

    När jag fick bilen var den tankad med bensin och då körde jag Uppsala - Östhammar på 0,72 på SID (vilket enligt mina mätningar av SID:ens felvisning motsvarar ca 0,74 verklig förbrukning). Med min 2,3t -03 (ej BP alltså) har jag gjort den resan på 0,60 på SID (vilket motsvarar ca 0,63 verklig förbrukning med den bilens felvisning)

    Alla dessa var stressfria resor och i extremfallen Uppsala - Östhammar handlar det, i båda fallen, om att jag inte körde om några slöhäckar så jag tror större delen av resan gick i 85-90 (vilket jag tror är där mina 9-5:or drar som minst)

    BP:n verkar således vara törstigare oavsett vilket bränsle man kör på men det kanske inte är så konstigt när motorn ska klara det stora spannet av blandning mellan BF & E85

    /U

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Liten uppdatering:

    Körde från Karlstad igår (egentligen Sunne men jag tankade och nollställde i Karlstad), på E85 tog jag mig sen, inklusive ett matstopp i Arboga, till Stockholms förorter med ett snitt på 0,88 (på SID, ska räknas upp något). Men för att komma ner så lågt krävdes ordentlig gubb- / söndagskörning, utnyttja medrull och släppa av något i uppförslut (jag var alltså en ganska jobbig medtrafikant, sorry om ni var ute på vägarna igår).

    /U

  10. #10

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Jag har väl samma "erfarenheter", det är förbrukningen på bilen som är den enda besvikelsen för mig med min splitter nya 9-3 1.8 biopower... lite tråkigt

    På bensin om jag gubbkör och inte går över 90-95km/h på farthåller på motorvägarna (inkl. 110km/h vägar!) så kommer jag kanske under 1.0l/mil....
    På etanol hamnar det med tråk-körning på ca 1.18-1.2l/mil

    Personliga erfarenheter från lite andra blandade nya bilar är att samtliga som jag har någon erfarenhet av (dvs köra mer än 1 full tank iaf..) drar mindre!

    Fin bil, vacker, skön att köra osv, men tråkig ekonomiskt, samt att man får tanka så mkt oftare!

    (PS: Automat)
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Senast jag tankade skilde över 4 kr per liter till E85 fördel kontra BF95. Detta ger i mitt fall cirka 1 kr per mil i vinst på E85 istället för BF95.

    När jag dessutom får minst 30 hk extra och kan bedöva miljösamvetet en stund (E85 är inte så kul att framställa, men miljövänligt när det till slut har hamnat i tanken) är det ett lätt val.

    MEN, man kan inte använda "bränslesnål" och 9-5 i samma mening på något sätt. Det blir liksom ett slags kvasidiskussion Det är inte därför man kör 9-5, övriga fördelar är desto fler. Att man får besöka pumpen oftare går att acceptera, men visst kunde Saab ha fått bygga in en större soppatank. 80 liter hade inte skadat....

    Jag har vant mig vid att blunda för bränsleförbrukningen. Ren stadskörning med rödljus, fartgupp och all annan skit kräver alltid minst 15,5 l / 100 km. Landsvägskörning går att krypa under litern, men då är det 90 km/h och farthållare som gäller.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  12. #12

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Viktigt när man byter från etanol till BF verkar vara att sist jag gjorde det så hade jag kanske en 10-12 liter etanol kvar vilket resulterade i en förbrukning på runt litern men om man kör en tank till med bempa och då speciellt med 98 oktan då sjunker förbrukningen rejält. Det är också skillnad i förbrukning mellan 95 och 98 oktan då den blir snålare med 98 oktan i tanken. Annars så har min etanol förbrukning legat stadigt på 1,16 l/milen uppmätt vid pumpen varje gång. Så rådet är att ska ni tanka bensin så tanka 98 oktan bilen blir piggare och drar mindre än 95 oktan så i slutändan lär man ju tjäna in dom där örena per liter som 98 oktan kostar mer än 95

    Min körstil är lugn och jag kör bilen 1,7 mil enkel varje dag till jobbet mest på motorväg strax över 100 km/h och sen blir det ju lite in till uppsala och handla och så så man kan säga blandad körning med lite övervikt på motorväg

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Liten uppdatering:

    Körde från Karlstad igår (egentligen Sunne men jag tankade och nollställde i Karlstad), på E85 tog jag mig sen, inklusive ett matstopp i Arboga, till Stockholms förorter med ett snitt på 0,88 (på SID, ska räknas upp något). Men för att komma ner så lågt krävdes ordentlig gubb- / söndagskörning, utnyttja medrull och släppa av något i uppförslut (jag var alltså en ganska jobbig medtrafikant, sorry om ni var ute på vägarna igår).

    /U
    0,88 eller vad det nu var, på E85 det är fanimig respekt. Körde samma sträcka häromdagen på 1,25, men då var det full bil, motvind (både till karlstad och tillbaka) och full attack på 2+1-sträckorna.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Jupp, respekt var det När jag kör min, visserligen 20 bast(bilen) men ändå, så kommer jag inte ner till mer än kanske 0.95 eller så om man inte kör antingen "bakvägen" eller 2 på natten..

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Biopower = Spritmissbruk..?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    0,88 eller vad det nu var, på E85 det är fanimig respekt. Körde samma sträcka häromdagen på 1,25, men då var det full bil, motvind (både till karlstad och tillbaka) och full attack på 2+1-sträckorna.
    Jo, jag blev förvånad själv, men som sagt var det kraftig gubbkörning i fullt laglig hastighet. Full attack på 2+1 var det inte tal om (ja kanske från de som låg bakom mig...)

    Hur som, det var ett test och nu har jag en referenspunkt att köra mot, mer rimligt för mig är nog 1,1 på den sträckan (och dessa 0,2 extra handlar om dryga hundralappen på en ToR resa av den längden)

    /U

    EDIT: man kan också tillägga att eftersom såväl föräldrar och syster åkte sträckan (min andra syster gifte sig), och vi alla har 9-5 2,3t SC BP finns också en referenspunkt i min systers bil, den körde samma sträcka på 1,11. Gick nog lite fortare men framförallt med mindre planerad körning skulle jag gissa... har inte pratat med föräldrarna mina men återkommer om jag får en förbrukningssiffra därifrån.

Liknande ämnen

  1. Skillnader i hårdvara i B207 Biopower vs bensin
    Av icbm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-06, 23:24
  2. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •