Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Äldre dam backade in i min Turbo X

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Äldre dam backade in i min Turbo X

    Hej,

    för någon timma sedan så backade en äldre dam in i min bil (Född -35) på en parkeringsplats.

    Vi stod båda parkerade bakom varandra med en väg i mitten (hon stod på en handikappsplats), jag tittade mig runt och det var fritt och backade ut. När jag stog på vägen och skulle precis köra iväg så ser jag till höger en bil körandes mot mig, i det läget blev jag lite förvirrad och varken tutade eller började köra iväg.

    Jag gick ut och tittade, hon satt kvar i bilen. Gick runt på hennes sida och då öppnade hon dörren och frågade om hon backade in i mig, jag svarade ja.

    Min högra bakdörr blev ordentligt intryckt från hörnet på hennes kofångare och dörrhandtaget tog i hennes bakskärm vid kant mot backlucka. Blev även lite skrapmärken på bakskärmen. Hennes bil fick en stor buckla på kofångaren och lite intryckt där hon kört in i dörrhandtaget.

    Började fundera hur vi skulle göra med skadeanmälan osv för hon tyckte att hon hade tittat och inte gjort något fel. Hon var även stressad hem för att hon skulle få besök så jag följer med hon hem och börjar skriva under skadeanmälan. Vi skriver ett exemplar var och jag ritar en bild på hur det gick till men hon ville inte rita någon bild på hennes exemplar, hon ville prata med hennes söner om det. Jag sa att jag hade skrivit under hennes kopia och ville därför att hon skulle rita oxå men hon sa att hon skulle säga till sönerna att hon tittat bakåt och det var fritt och när hon backade hade hon hela tiden tittat så jag måste ha kört ut snabbt som tusan. Så just nu har jag en skadeanmälan där hon skriver under att hon backat och att jag lämnat parkeringsplats och hon har ett ex där det står samma att hon backar och jag lämnar men utan bild på händelseförloppet.

    Vad säger ni? Jag anser det helt och hållet vara hennes fel då jag stod rak på parkeringen och hon backade in i mig i sidan.

    Sedan den viktigaste punkten, kommer det bli bra att laga? Jag antar det blir en ny bakdörr samt lackering av bakskärm. Hur stor risk är det att det kommer synas nyansskillnader etc?

    Mvh Less Turbo X ägare..

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Inde
    Sedan den viktigaste punkten, kommer det bli bra att laga? Jag antar det blir en ny bakdörr samt lackering av bakskärm. Hur stor risk är det att det kommer synas nyansskillnader etc.
    Attans tråkigt med bilskador. Hur som helst så är den som förflyttar sig ut från en parkeringsruta skyldig att lämna företräde så om allt går som det ska på försäkringsbolagen så är det hon som får betala självrisken.

    Ny bakdörr och en lackerare som vet vad han gör så kommer bilen se ut som innan olyckan. Kommer bli lika fin som innan så oroa dig inte, det löser sig.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    388

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Inde
    Hej,

    för någon timma sedan så backade en äldre dam in i min bil (Född -35) på en parkeringsplats.

    Vi stod båda parkerade bakom varandra med en väg i mitten (hon stod på en handikappsplats), jag tittade mig runt och det var fritt och backade ut. När jag stog på vägen och skulle precis köra iväg så ser jag till höger en bil körandes mot mig, i det läget blev jag lite förvirrad och varken tutade eller började köra iväg.

    Jag gick ut och tittade, hon satt kvar i bilen. Gick runt på hennes sida och då öppnade hon dörren och frågade om hon backade in i mig, jag svarade ja.

    Min högra bakdörr blev ordentligt intryckt från hörnet på hennes kofångare och dörrhandtaget tog i hennes bakskärm vid kant mot backlucka. Blev även lite skrapmärken på bakskärmen. Hennes bil fick en stor buckla på kofångaren och lite intryckt där hon kört in i dörrhandtaget.

    Började fundera hur vi skulle göra med skadeanmälan osv för hon tyckte att hon hade tittat och inte gjort något fel. Hon var även stressad hem för att hon skulle få besök så jag följer med hon hem och börjar skriva under skadeanmälan. Vi skriver ett exemplar var och jag ritar en bild på hur det gick till men hon ville inte rita någon bild på hennes exemplar, hon ville prata med hennes söner om det. Jag sa att jag hade skrivit under hennes kopia och ville därför att hon skulle rita oxå men hon sa att hon skulle säga till sönerna att hon tittat bakåt och det var fritt och när hon backade hade hon hela tiden tittat så jag måste ha kört ut snabbt som tusan. Så just nu har jag en skadeanmälan där hon skriver under att hon backat och att jag lämnat parkeringsplats och hon har ett ex där det står samma att hon backar och jag lämnar men utan bild på händelseförloppet.

    Vad säger ni? Jag anser det helt och hållet vara hennes fel då jag stod rak på parkeringen och hon backade in i mig i sidan.

    Sedan den viktigaste punkten, kommer det bli bra att laga? Jag antar det blir en ny bakdörr samt lackering av bakskärm. Hur stor risk är det att det kommer synas nyansskillnader etc?

    Mvh Less Turbo X ägare..
    Då din bild finns med underskrift fattar jag inte varför hon inte ville rita en likadan på sin egen anmälan:S Det är ändå din bild som gäller eftersom det var hennes fel (förutsatt att det du skriver stämmer till 100%). Är det olika försäkringsbolag kommer din handläggare att skicka ärendet till motpartens bolag, och finns det då en underskrift från tanten på din anmälan med bild (hon har ju godkänt den bilden) är det inget snack om att försäkringsbolaget bedömer ärendet till din fördel. Damens ålder spelar in till stor del i det hela då hon antagligen lider av sämre syn än när senaste kortet förnyades (om nu synundersökning krävs). Oavsett bör man ALLTID titta sjukt noga åt alla håll om man backar på en parkering, och hade du då stått stilla en eller två sek när hon backade in i dig är det ännu mer ett klart fall.

    Angående reparationen får du en ny dörr med omlack + lack av kofångaren eller om det var skärmen bak. Angående nyansskillnad kan jag bara yttra mig om bilen är av "färgen" Jet Black eller möjligtvis solid svart där skillnaden efter omlack är obefintlig. Pga stenskott och dörruppslag har jag fått samtliga dörrar omlackade inkl huv, och dem skiljer sig inte ett dugg mot resterande bil.

    Du bör ringa ditt försäkringsbolag och berätta om situationen, kanske även hennes och förklara att det kommer in en skadeanmälan med hennes regnr/personnr. Jag föranmälde mitt fall och kunde på så sätt minska behandlingstiden avsevärt mot om jag bara skickade in papperna.

    Det kommer att gå kalas såvida "sönerna" inte ljuger ihop någon sjuk story, vilket i sig är osmart då det är ett brott.
    Skadorna finns på tantens bils stjärt och i din sida. Du har ju inte driftat in i henne heller.

    Jävla massa blajtext, men du förstår nog att det är bara att andas ut, även om det känns jävligt bittert nu.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 097
    Medlem#
    2555

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Hoppas att du var smart och tog kort på platsen, även ev vittnen.

    Personligen hade jag ringt polisen och försökt fått dom att komma till platsen i mån av tid.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Tyvärr fanns inga vittnen förutom min sambo i min bil och så här efteråt förstår jag inte varför jag inte knäppte ett kort Ringde inte heller polisen då jag tidigare hört att man inte ska ringa så länge det inte är några personskador?

    Jag hann stå still ett par sekunder då jag hade hunnit få i driven (eller vad man nu kallar det på en automatlåda ).

    Låter bra att det går att lacka om vissa delar på Jet Black utan att det ska synas efteråt. Skönt!

    Tack för feedback, känns lite bättre nu iaf. Precis skrivit en skadeanmälan på internet så får svar inom 24 timmar..

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Inde
    Ringde inte heller polisen då jag tidigare hört att man inte ska ringa så länge det inte är några personskador?
    Enligt lag så ska man kontakta polis vid personskador (och viltolyckor). Sedan så får man kontakta polisen om man vill vid vilka bilolyckor som helst. Är det osäkert om man kommer att komma överens med andra parten är polis bra att ha. Anledningen till att man ibland blir avrådd på forum, av vänner och arbetskompisar att inte blanda in polisen har med böter att göra skulle jag tro. Om polisen inblandas så kan kostnaden bli mer än bara självrisken.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    388

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Oavsett polisens inblandning eller ej så har du fortf ditt på det torra då du har skador på en del som endast kan backas in i, och hon har inte varit uppmärksam. Förövrigt borde någon ta hennes körkort och klippa det.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    283

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Polisen åker inte ut om det inte är personskador eller om det är risk att man kommer att orska en till olycka pga att man står illa till.
    Jag körde in i en lycktstolpe i vintras. Kontakta polisen endast för att ha notering om att jag hade ringt ifall försäkringsbolaget vill ha utanfningsprov så kan man hävda att polisen inte kom ut och att det går och bevisa via mitt nödsamtal

    Alla gör misstag. Även om man kan ifrågasätta kvinnans ålder.
    Men jag gjorde det som är 22 år och fick skrota den fina saaben.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Bra bra. Skulle jag vara med om någon fler olycka i framtiden så kommer jag definitivt att knäppa kort, och ringa polisen ifall det blir ord mot ord och jag är säker på att jag inte kan få böter av något slag

    Håller helt med att man ska klippa kortet, inte tryggt alls med såna människor i trafiken.

    På tal om äldre som har nedsatt syn och reaktionsförmåga så sa min mormor åt mig för ett par sådan att jag skulle köra som folk och jag svarade att det gör jag och att jag håller hastighetsbegränsningarna. Hennes kommentar till det var nej du ska köra som folk. Enligt hon så skulle man hellre köra under hastighetsbegränsningarna och när jag sa att jag blev irriterad och tyckte det var trafikfara att köra 70 på en 110 väg så motiverade hon det att man ska tänka på alla äldre i trafiken som ser dåligt.. Ja, vad svarar man på det?

    Nu spårade jag ur lite ur ämnet. Läste igenom min skadeanmälan jag skickat in till IF och råkade blanda ihop bakskärm och bakdörr... typiskt, ringer dem imorgon och korrigerar.

    Uppdaterar när jag fått svar från försäkringsbolaget imorgon! Tack för all positiv feedback!

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    skadeanmälan är för övrigt inget erkännande på något vis så oavsett vad man har skrivit under så kan man komplettera och ändra hur man vill.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    skadeanmälan är för övrigt inget erkännande på något vis så oavsett vad man har skrivit under så kan man komplettera och ändra hur man vill.
    Ok, låter bra. Tack!

    Läste precis denna tråd -> http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=46036

    Där LM skriver följande:
    Eftersom du inte har avslutat din backning lär du bli vållande.
    Jag vet om ett fall där två bilar backat ut ur sina respektive rutor varpå den ene insett vad som är på väg att hända så han stannade. För att få den andra bilen att sluta backa tutade han, men det hjälpte inte.
    Försäkringsbolaget ansåg båda som vållande. Hade någon av dem avslutat backningen, dvs åkt framåt, hade den andra varit skyldig till 100%.
    Kan det stämma? Jag hade inte börjat köra framåt men däremot hade jag lagt i en växel. Om det stämmer det LM skriver så låter det vansinne om de skulle kunna dömma det i mitt fall..

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 948

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Jag åkte på parkeringsskada i THN på Saab festivalen.
    En fin buckla. Tog namn, telenr, adress och bilnummer. Han sa, ring bara om det är något. Så fixa vi det. Så ringde. Ingen som svarade.

    Anmälde då till mitt FB bolag som kontaktade hans. Tog min anmälan och ville ha hans. Men han sket i det med. Så efter 1-1,5 månad gick de på min anmälan.
    Jag fick visa upp bilen och skadan. Och efter det tog det nån månad tills jag fick pengar.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    418

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Jag kommer aldrig åka från platsen innan en polis varit där gjorde detta vid ett tillfälle då jag vart påkörd väl på platsen va det helt uppenbart vem som gjort vad men efteråt gav han en helt annan version som dom valde att gå på så jag fick betala självrisken och min bil som bara va trafik fick jag laga själv.

    Snubben i 50 års åldern mot mig 20 med nytaget körkort så inte så konstigt att dom valde hans version trots att han ljög om vad som hänt.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Jag åkte på parkeringsskada i THN på Saab festivalen.
    En fin buckla. Tog namn, telenr, adress och bilnummer. Han sa, ring bara om det är något. Så fixa vi det. Så ringde. Ingen som svarade.

    Anmälde då till mitt FB bolag som kontaktade hans. Tog min anmälan och ville ha hans. Men han sket i det med. Så efter 1-1,5 månad gick de på min anmälan.
    Jag fick visa upp bilen och skadan. Och efter det tog det nån månad tills jag fick pengar.
    Trist med ett utdraget ärende, men skönt att det tillslut löste sig!

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Jag kommer aldrig åka från platsen innan en polis varit där gjorde detta vid ett tillfälle då jag vart påkörd väl på platsen va det helt uppenbart vem som gjort vad men efteråt gav han en helt annan version som dom valde att gå på så jag fick betala självrisken och min bil som bara va trafik fick jag laga själv.

    Snubben i 50 års åldern mot mig 20 med nytaget körkort så inte så konstigt att dom valde hans version trots att han ljög om vad som hänt.
    Ajdå! Vilken idiot! Nu hoppas jag att denna 76 åriga dam är lite ärligare men man vet ju aldrig. Dock har denna tråd verkligen lärt mig att man ska tillkalla polis, speciellt efter din historia!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Är ju dock inte alltid polisen orkar bry sig.. Mamma blev påkörd i våran 2mån gamla aero-sc, och blev såklart helt hispig. Måste ha låtit som jordens undergång när hon ringde polisen, dessutom ville "motparten" inte skriva på skadeanmälan så då ska man ju ringa polisen.. Hursomhelst så hade dem viktigare saker för sig, mamma klarade sig undan självrisken endast pga att hon ringt polisen men inte den andra
    Summa summarum fick saaben en ny front

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Jag kommer aldrig åka från platsen innan en polis varit där
    Räkna med att bli stående länge...
    Skulle jag orsaka en olycka så skriver jag på de papper som skall skrivas på och sen åker jag därifrån. Om motparten vill stanna på plats och vänta på en polis som inte kommer så är det deras problem. OBS! Självklart kommer jag göra rätt för mig.
    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    gjorde detta vid ett tillfälle då jag vart påkörd väl på platsen va det helt uppenbart vem som gjort vad men efteråt gav han en helt annan version som dom valde att gå på så jag fick betala självrisken och min bil som bara va trafik fick jag laga själv.
    Foton kan väl lösa det lika bra som en polis som inte sett olyckan?


    Värt att notera är det StefanM skriver, att man inte erkänner sig skyldig till något genom att skriva på några papper. Man beskriver vilka skador som finns på bilarna och sen kan var och en skriva sin story om hur olyckan gick till. Det kan alltså bli helt olika berättelser. Vem som då får rätt avgörs av vittnen, rimlighetsbedömning enligt skador etc. Det är inte helt ovanligt att båda döms som vållande om det inte går att bevisa det ena eller det andra.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Har varit och skadebesiktad bilen, riktning av dörr samt lackering av den och bakskärm inkl tak fram till huv. Alltså inte mitt på taken utan den del som ligger mot dörrar

    Tyvärr så tar det två veckor till innan jag får svar när jag kan lämna in den, de hoppades innan deras semester som början i slutet av Juli..

    Men, jag fick besked från försäkringsbolag att de anser att det är motparten som orsakat det. Skönt!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Gött att slippa skulden iaf, hade blivit dyrt annars...

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av edettomten
    Gött att slippa skulden iaf, hade blivit dyrt annars...
    Ja, riktigt skönt. Har såklart helförsäkring men hade varit tråkigt att betala en självrisk för något som man inte orsakat.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: Re: Äldre dam backade in i min Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Jag kommer aldrig åka från platsen innan en polis varit där gjorde detta vid ett tillfälle då jag vart påkörd väl på platsen va det helt uppenbart vem som gjort vad men efteråt gav han en helt annan version som dom valde att gå på så jag fick betala självrisken och min bil som bara va trafik fick jag laga själv.

    Snubben i 50 års åldern mot mig 20 med nytaget körkort så inte så konstigt att dom valde hans version trots att han ljög om vad som hänt.
    Fy fan vilken idiot! Hans fel PLUS att han förmodligen både tjänar bättre än dig och har helförsäkring medans du endast har trafik! Att man som vuxen ens kan med att göra så mot en fattig ungdom..

    Hade jag varit du hade jag blivit så jävla arg att jag åkt och repat upp hela hans bil med en nyckel direkt efter den blivit reparerad, och sedan hällt på en saltlösning så det rostar lite fint Hans fel så han SKA få sota för det.. Bara att hoppas att någon annan vandaliserar hans bil antar jag

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Backade nyss in i en parkerad bil
    Av Kallepnken i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 13:53
  2. Passar 9-5/9-3 turbo grenrör på äldre 9000 2,0t motorer?
    Av schillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 23:56
  3. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •