Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

  1. #1

    9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Tjenare, ja har en saab 9-3 årsmodel 99.
    Haft den ungefär 1 år och har funkar perfekt. Men nu kronglar laddtrycket, den laddade ca 1.2-1.3 bar när ja fick den. nu 0,9 på tvåans växel och 3an uppåt 1 bar.

    HJÄLP BEHÖVS

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: ladd

    Välkommen till forumet!

    Vad för motor är det? Original mjukvara? Hur mäter du trycket? (Kvalitétsgivare som är kalibrerad?)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3

    Re: ladd

    Det är en steg 3 box i. Sir trycket via en tryckmätare som är inne i bilen. Det är en 2l turbo laddad maskin.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: ladd

    Om du rycker slangen mellan magnetventilens W och wastegaten, och (försiktigt!) gasar upp laddtrycket manuellt, kommer du upp till 1,3 på mätarn då?

  5. #5

    Re: ladd

    på 2ans växel samma 0,9 ladd. men sen kommer ja med 3an upp till 1,1-1,2 ladd.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: ladd

    Citat Ursprungligen postat av _krisse88
    på 2ans växel samma 0,9 ladd. men sen kommer ja med 3an upp till 1,1-1,2 ladd.
    Ok, men oavsett hur mycket du gasar så går den inte över 1,2 med slangen ryckt, har jag förstått rätt då? Med friska grejer ska laddet nämligen skena iväg till spärren går in vid 1,5-1,6 och klipper bränslet.

  7. #7

    Re: ladd

    max ladd med slangen ryckt är 1,2 med 3ans växel. vad betyder det då. mangnetventilen som är trasig ? kopla ur mangnetventilen, grundladdet är 0,45-0,50

  8. #8

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    nån som kan veta vad det är för fel. blir tokigt när den skall jävlas

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Som jag sade borde den ladda 1,5-1,6 med slangen till W ryckt. Om GLT är OK då gissar jag att WG och klockan till den är OK. Laddtrycksstyrningen är nog också ok, den har förmodligen gjort negativ adaption då den inte nått måltrycket 1,3.

    Då kan det nästan bara vara endera av följande:
    - Avgassystemet är täppt
    - Läckage på trycksidan, kanske något som spruckit, en tryckslang eller IC:n?
    - Själva snurran börjar bli dålig (osannolikt), ta loss luftintaget och prova rucka på turbinen.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: ladd

    Citat Ursprungligen postat av _krisse88
    på 2ans växel samma 0,9 ladd. men sen kommer ja med 3an upp till 1,1-1,2 ladd.
    Låter ganska normalt med laddtrycksbegränsning på 1 & 2.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: ladd

    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "_krisse88":13ju2uje
    på 2ans växel samma 0,9 ladd. men sen kommer ja med 3an upp till 1,1-1,2 ladd.
    Låter ganska normalt med laddtrycksbegränsning på 1 & 2.

    J.K Nilsson[/quote:13ju2uje]

    Javisst men just i denna specifika situation är ju slangen till wastegaten ryckt och då finns det ingen laddtrycksbegränsning alls förutom den som klipper bränslet vid 1,5.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: ladd

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Javisst men just i denna specifika situation är ju slangen till wastegaten ryckt och då finns det ingen laddtrycksbegränsning alls förutom den som klipper bränslet vid 1,5.
    Om W-slangen är ryckt så är det naturligtvis fel men varför skulle trycket på tvåan landa på ett lägre tryck då?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Som jag sade borde den ladda 1,5-1,6 med slangen till W ryckt. Om GLT är OK då gissar jag att WG och klockan till den är OK. Laddtrycksstyrningen är nog också ok, den har förmodligen gjort negativ adaption då den inte nått måltrycket 1,3.

    Då kan det nästan bara vara endera av följande:
    - Avgassystemet är täppt
    - Läckage på trycksidan, kanske något som spruckit, en tryckslang eller IC:n?
    - Själva snurran börjar bli dålig (osannolikt), ta loss luftintaget och prova rucka på turbinen.
    skall kolla dessa alternativ ikväll. ic:n är nog bytt så det är nog inte den som jävlas.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Slapp fjäder i WG-klockan kan det nog vara också

  15. #15

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Tjenare. Skall pröva att byta magnetventil, vart får man tag på den biligaste. Såg att maptun hade men dom e svin dyra där. Det är till en t5a som det skulle behövas.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Som jag sade kommer det inte att hjälpa dig ett dyft att byta MV, men gör det du om du vill, det blir i alla fall inte sämre.

  17. #17

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Som jag sade kommer det inte att hjälpa dig ett dyft att byta MV, men gör det du om du vill, det blir i alla fall inte sämre.
    Ok. Kollade alla slangar och inget är sönder. 3tum från turbon med race kat så det skulle nog borda flöda

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Om du läser igen vad jag har skrivit så förstår du varför du inte behöver byta MV. Ryckt W-slang är samma sak som att MV hela tiden försöker öka trycket.

    Det räcker inte att okulärbesikta för att hitta läckor i systemet, du måste låta trycktesta det. Men en enklare åtgärd att börja med är att sätta dit en WG-klocka med fjäder du vet är frisk, och se om det blir någon förändring.

  19. #19

    Re: 9-3 -99 laddar mindre än förr, vad kan vara felet?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Om du läser igen vad jag har skrivit så förstår du varför du inte behöver byta MV. Ryckt W-slang är samma sak som att MV hela tiden försöker öka trycket.

    Det räcker inte att okulärbesikta för att hitta läckor i systemet, du måste låta trycktesta det. Men en enklare åtgärd att börja med är att sätta dit en WG-klocka med fjäder du vet är frisk, och se om det blir någon förändring.
    Ok

Liknande ämnen

  1. Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13
    Av pantarei i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 21:21
  2. min apu säkring går hela tiden vad kan felet vara ?
    Av alexhj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 14:23
  3. Kan det här vara felet?
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 23:13
  4. vad kan felet vara på min turbo?????
    Av gidlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 12:47
  5. Vad kan vara felet?
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •