Tjenare, ja har en saab 9-3 årsmodel 99.
Haft den ungefär 1 år och har funkar perfekt. Men nu kronglar laddtrycket, den laddade ca 1.2-1.3 bar när ja fick den. nu 0,9 på tvåans växel och 3an uppåt 1 bar.
HJÄLP BEHÖVS
Tjenare, ja har en saab 9-3 årsmodel 99.
Haft den ungefär 1 år och har funkar perfekt. Men nu kronglar laddtrycket, den laddade ca 1.2-1.3 bar när ja fick den. nu 0,9 på tvåans växel och 3an uppåt 1 bar.
HJÄLP BEHÖVS
Välkommen till forumet!
Vad för motor är det? Original mjukvara? Hur mäter du trycket? (Kvalitétsgivare som är kalibrerad?)
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Det är en steg 3 box i. Sir trycket via en tryckmätare som är inne i bilen. Det är en 2l turbo laddad maskin.
Om du rycker slangen mellan magnetventilens W och wastegaten, och (försiktigt!) gasar upp laddtrycket manuellt, kommer du upp till 1,3 på mätarn då?
på 2ans växel samma 0,9 ladd. men sen kommer ja med 3an upp till 1,1-1,2 ladd.
Ok, men oavsett hur mycket du gasar så går den inte över 1,2 med slangen ryckt, har jag förstått rätt då? Med friska grejer ska laddet nämligen skena iväg till spärren går in vid 1,5-1,6 och klipper bränslet.Ursprungligen postat av _krisse88
max ladd med slangen ryckt är 1,2 med 3ans växel. vad betyder det då. mangnetventilen som är trasig ? kopla ur mangnetventilen, grundladdet är 0,45-0,50
nån som kan veta vad det är för fel. blir tokigt när den skall jävlas
Som jag sade borde den ladda 1,5-1,6 med slangen till W ryckt. Om GLT är OK då gissar jag att WG och klockan till den är OK. Laddtrycksstyrningen är nog också ok, den har förmodligen gjort negativ adaption då den inte nått måltrycket 1,3.
Då kan det nästan bara vara endera av följande:
- Avgassystemet är täppt
- Läckage på trycksidan, kanske något som spruckit, en tryckslang eller IC:n?
- Själva snurran börjar bli dålig (osannolikt), ta loss luftintaget och prova rucka på turbinen.
Låter ganska normalt med laddtrycksbegränsning på 1 & 2.Ursprungligen postat av _krisse88
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
[quote=J.K Nilsson]Låter ganska normalt med laddtrycksbegränsning på 1 & 2.Ursprungligen postat av "_krisse88":13ju2uje
J.K Nilsson[/quote:13ju2uje]
Javisst men just i denna specifika situation är ju slangen till wastegaten ryckt och då finns det ingen laddtrycksbegränsning alls förutom den som klipper bränslet vid 1,5.
Om W-slangen är ryckt så är det naturligtvis fel men varför skulle trycket på tvåan landa på ett lägre tryck då?Ursprungligen postat av torake
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
skall kolla dessa alternativ ikväll. ic:n är nog bytt så det är nog inte den som jävlas.Ursprungligen postat av torake
Slapp fjäder i WG-klockan kan det nog vara också
Tjenare. Skall pröva att byta magnetventil, vart får man tag på den biligaste. Såg att maptun hade men dom e svin dyra där. Det är till en t5a som det skulle behövas.
Som jag sade kommer det inte att hjälpa dig ett dyft att byta MV, men gör det du om du vill, det blir i alla fall inte sämre.
Ok. Kollade alla slangar och inget är sönder. 3tum från turbon med race kat så det skulle nog borda flödaUrsprungligen postat av torake
Om du läser igen vad jag har skrivit så förstår du varför du inte behöver byta MV. Ryckt W-slang är samma sak som att MV hela tiden försöker öka trycket.
Det räcker inte att okulärbesikta för att hitta läckor i systemet, du måste låta trycktesta det. Men en enklare åtgärd att börja med är att sätta dit en WG-klocka med fjäder du vet är frisk, och se om det blir någon förändring.
OkUrsprungligen postat av torake