Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Konstiga ljud från framvagnen, 9000. Drivaxel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64

    Konstiga ljud från framvagnen, 9000. Drivaxel?

    Hej!

    Efter att jag har bytt växellåda i min 9000 2,3T har jag märkt väldigt konstiga ljud från framvagnen.

    När man ska starta från stillastående känns det som att bilen är trög att starta (känns svag, som ett motstånd) och ibland klonkar det till.

    När man växlar raspar det även till (vänster fram hörs det som) när man släpper kopplingen.

    Ibland vill den inte riktigt låta växlingen från ettan till tvåan gå smidigt och det känns som om växellådan rör sig ganska mycket.

    Jag har lyft bilen ett par gånger och kollat så att subframen sitter ordentligt, ryckt i hjulen och pillat på alla skruvar och muttrar jag har kunnat hitta.

    Bussningarna i momentstaget är bytta till nya original, de hydrauliska motorkuddarn är bytta till bättre begagnade och det sitter en ny PF-bussning vid växellådan.

    Jag har märkt att det kommer fett från den yttre knuten på drivaxeln.

    När växellådan byttes missade jag lite i bakgrundskollen och fick en låda från en 2,3i (trodde bara att det var utväxling som skiljde), så jag fick byta till en drivaxel från en 2,3i.

    Lådan som satt i innan hade problem med att 3:an och 4:an hoppade ur, men den kändes mycket smidigare att köra med.

    Har jag fått en rutten låda (skulle bara ha gått 18 000 mil enl säljaren, men men...), eller är det drivaxeln eller något annat som spelar mig spratt?
    Lådan fungerar bra när man väl har lagt i växeln och släppt kopplingen.

    Mvh Kristofer (som skiver för mycket...)
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kolla så att växlings länkaget ser fint ut och inte är trasigt eller håller på att gå sönder för då kan det bli lite sånna saker.
    Tror inte att du fått en dålig låda men byt olja i den så kan det ju bli bättre.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Tack för snabbt svar! (Såg det visserligen inte förrän nu, men det är ju tanken som räknas!)

    Hmm, hade av bussningen till växlingslänkaget och bytte den mot en halvfräsch som jag hade liggande för ett tag sedan, men det hjälpte inte så mycket som jag hade hoppats på. Kan det hända att resten av länkaget ger upp också?

    Oljan i lådan bytte jag när jag bytte låda, hällde i mineralbaserad motorolja (som jag har hört att det ska vara i original).

    Jag har lite funderingar på att lufta kopplingen igen för att se om jag kan få bukt med de sega starterna. Kan det vara så att lite luftbubblor ger taskig känsla i kopplingen fastän den funkar?
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Att lufta kopplingen är ju bra om man misstänker att det är luft i systemet.
    Men kolla även upp så det inte är nått fel på oken så att dom kärvar.
    Drar bilen mer bränsle nu än innan bytet?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Skåne - Göteborg drog den 0,92 vilket kanske är lite mycket, men jag gasade väl lite med den också och med den lådan blir det ganska höga varvtal på motorvägen (3000+).

    Jag har testat att dra runt axlarna när jag har bilen upplyft och det är inga problem alls. Låter lite om vänster skiva (lätt skrap), men jag tycker inte att det ska vara så farligt.

    Jag funderar på antingen lådan eller drivaxeln för det är ju det som har blivit bytt (om inget annat har gått åt i processen).

    Iom att lådan går bra med växlarna i hoppas jag på att det räcker med att byta drivaxel och lufta kopplingen, men jag tycker att symptomen är underliga.

    Kan det tröga startbeteendet bero på taskig slav-/huvudcylinder, eller är det bara att lufta på?

    Är fett från drivaxeln ett tecken på att den är sönder eller kan det vara något annat?
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av k
    Är fett från drivaxeln ett tecken på att den är sönder eller kan det vara något annat?
    Kontrollerat damasken?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av k
    Är fett från drivaxeln ett tecken på att den är sönder eller kan det vara något annat?
    Kontrollerat damasken?
    Det verkar som om damasken är hel, fettet ser ut att komma från änden som är utåt mot hjulet.

    Drog lite i drivaxeln och den glappade lite utåt-inåt, är det normalt?
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Nu har jag varit ute och pillat igen...

    Gick igenom bussningarna för fjärde gången och denna gången tog jag och ryckte rejält i motorn. Då märkte jag att momentstagets fäste i fjädertornet saknade den innersta bulten (missat detta innan ), stack iväg lite snabbt och fick (!) en ny M8 att skruva dit.

    Efter en snabb (mycket) provrunda på parkeringen konstaterade jag att ettan -> tvåan kändes mycket bättre och det inte kändes som om motorn hoppade så mycket (duh...).

    Jag ska ut och kolla det hela mer noggrant imorgon, så får jag se om det mesta skramlet har försvunnit. Återkommer med rapport.
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

Liknande ämnen

  1. Märkliga ljud från framvagnen
    Av StefanL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 00:16
  2. konstiga ljud från bakvagnen!
    Av RichiB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 00:32
  3. Ljud från framvagnen.
    Av patriksthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 20:37
  4. Knarrande ljud från framvagnen
    Av mysk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •