Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vit rök vi gaspådrag

  1. #1

    Vit rök vi gaspådrag

    Hej jag är ny saab ägare sen en månad tillbaka Igår när jag var på vög hem från jobbet så vid en okkörning så började det rykat ktaftigt ut avgasrörer.

    Stannade bilen för att kolla det verkar som om det är vätska (obs jag hade då kört med bilen ca 1 timme så någon kondens bordeej finnas i systemet).

    Gjores samma sak på uppfarten väl hemme igen ryker som fn när turbon började ladda,
    Jag tog BORT den undre slagen på tubon och det v aldeles vått/fuktigt i rörer
    det är väl inte normalt?

    Det känns som om det borde var lakage på kylningen i tubon.

    Äre det någon som har haft liknande problen min tanke är att ta ut den och kolla packningran samt kolla så att tubon vekat just.


    Tack sam för goda råd
    Vad tycker ni om biltemas tubo är dom ok om jag ev måste byta turbo.
    /andreas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    893
    Medlem#
    8419

    Re: Vit rök vi gaspådrag

    Jag skulle aldrig köpa Biltemas turbo, det bästa är att du lägger upp en köpesannons här på forumet om du vill ha en billigare begagnad men en i bättre kvalité.

    Och den tråden ligger nog i fel avdelning dessutom
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Vit rök vi gaspådrag

    Hej och välkommen ombord!

    Lite tips är att iallfall skriva vad det rör för bil samt motor & årsmodell. Du råkar dessvärre ha åkt på ett klassiskt turbohaveri. Om du har en 9-3:a 98-03 eller 9-5 98--> så har du en GT17 turbo som är känd för att ge upp med åren. Det du borde göra är att lokalisera om bilen har dragit mycket olja för dig, VIT tjock rök tyder i de flesta fall på turbohaveri och det är Olja som förbränns i detta fallet. Skulle kunna vara en toppackning som gått, har du vatten i oljan?

    Vad beträffar biltemas Turboaggregat så verkar det ha fungerat för många, och vissa har haft problem. Tror det är lite av ett lotteri. Men som sagt, vissa har det funkat kanon för. Så länge man håller sig inom orginalgränserna så tror jag det funkar. Annars kan du lägga ut en annons här på forumet som andra nämde och hoppas på att någon har en fräsch turbo ligger. Annars brukar en begagnad turbo på bildelsbasen kosta runt 3000:- om du har en GT17 dvs

    /J

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker vid gaspådrag NG9-3 B207
    Av Makowski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 15:11
  2. Kvittrande vid gaspådrag
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 07:28
  3. Dör vid gaspådrag
    Av okvin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 15:32
  4. Vibrationer vid gaspådrag
    Av Mozzy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •