Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rost i länkarmar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Rost i länkarmar OG9-5

    Var till SBP med gamla Bettan (bilen i signaturen) idag öch då hon nu är 12 år gammal och passerat 20 000 mil så vet man ju aldrig vad som kan visa sig. Under de 6 år jag ägt bilen har jag besiktat med rent papper varje gång och nästan det denna gång med Jag fick inga anmärkningar men väl en "bra att känna till" notering: rost skador i länkarmarna fram. Så min fråga är helt enkelt: är detta dyrt och svårt, eller går det att fixa själv utan att ha tillgång till en välutrustad verkstad ,alltså att byta länkarmarna,och vad kostar dessa?
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Rost i länkarmar 9-5

    Länkarmarna är skruvade i subframen och fjäderbenet. Relativt enkelt att byta.
    Fredrik J

  3. #3

    Re: Rost i länkarmar 9-5

    Tjena!

    1960:- per sida inklusive bussningar och spindelled på Speedparts t.ex.

    Inga svårigheter alls att byta själv om man har lite mekarvana.
    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Rost i länkarmar 9-5

    Tack för tipsen! Blir väl att ta tag i detta på semestern då kanske!
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165

    Re: Rost i länkarmar 9-5

    Kan ju vara bra att kolla skicket på dem själv också, vissa bes.gubbar älskar att anmärka om färgen börjat flaga. Du kan ju faktiskt borsta av eller blästra dem och måla dem för att hejda rostandet fast det bör ju så klart finnas gods kvar i dem. Knacka på dem med hammare precis som bes.gubbarna gör så hör/känner du om det är färgen som flagat eller om de är murkna.
    Finns ingen anledning att byta prylar i onödan. Min har passerat 30kmil och bärarmarna är fina just för att jag hållit efter dem.
    Byter du armar skulle jag rekommendera att byta båda bussningarna mot Powerflex medans du ändå håller på, det är det värt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Rost i länkarmar 9-5

    Bra tips Herman, det blir nog att göra rent ordenligt med roterande stålborste för att se hur det verkligen ser ut. Finns det inga hål och bra med gods kvar så är det väl bara att måla på med rostskydd och lämplig färg antar jag.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

Liknande ämnen

  1. Nya länkarmar og900?
    Av Schwartz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •