Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

  1. #1

    NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Har beslutsångest på vilken av dessa jag ska välja? Är ju ett jäkla i-landsproblem egentligen och därför har jag tusen frågor kring detta.. Har redan beställt en Biopower 220 aut men velar på den gentemot en TTID ev med XWD? Har idag en 9-3 TTID Aero Aut 200hp som jag trivs kanon med då tack vare kombinationen diesel+automat men dessvärre går ju inte TTID att få med automat. Jag kör bara 2500 mil / år och gör alltid ett extra oljebyte på 1500 mil så "extrakostnaden" för servicen på en BP "uteblir"..

    Bilen som är beställd är en:

    SAAB 9-5 Aero Sportkombi Biopower 220 aut/260hp Hirsch
    Artic White
    19 tums Turbinfälgar
    Svart Aero Skinn inredning,
    Elmanövrerade stolar m minne
    Elmanövrerad baklucka
    Performance chassi inkl sportchassi
    Navigationspaket med backkamera
    Adaptiva Bi-xenon
    Quickheat snabbvärme (Standard på TTID)
    Extra tonade rutor
    Teknikpaket med:
    Harman Kardon Stereo
    Nyckellös insteg
    Filvarning
    Skyltavläsning

    Dragkrok
    Lastgaller
    Bagagerumsmatta

    (Kan ju iofs "gå ner" till en Vector och få en TID 160 med Automat, men jag ska ha en Aero....)

    Frågan är ju då för och nackdelarna..

    220 Biopower aut:
    Hur törstig är denna i verkligeheten? Har inte lust att tanka efter 40-50 mils körning. Har dessutom ingen E85 på orten utan måste åka ca 12-13 km för att tanka. Jag har kört den och gillade verkligen suget i Twin-scrollmotorn. Denna är ju skattefri och E85 ligger stadigt under tian i pris. Hirsch har ett 260 hp till denna men är det bara med Bensin eller även för E85?

    Gemensamt för bägge: Finns ingen nivåreglering på FWD och jag kör alltid tungt lastat...

    TTID:n:
    Har läst en del negativt om motorn att den är relativt högljudd och saknar den spännst som 1,9 TTID har. Tyvärr har jag inte kört denna ännu. Ska även vara ganska törstig? (Finns heller inget Hirschprogram till denna?)

    Går jag istället upp till en XWD för ca 5000 kr extra om jag tar bort ProPerformance+Quickheat chassit får jag istället den önskade nivåreglering vilket dessvärre ligger utanför ramen för budgeten, dvs 475-tusen innan rabatten dragen. Kan iofs skippa elbakluckan så är det samma pengar...

    Nackdelen är att har man väl valt XWD vill man ju ha eLSD också och då blir bilen ännu dyrare. Får då välja bort Navigator+backkamera så är den också finansierad.

    Då blir ju nästa fråga: ProPerformancechassi med FWD vs XWD utan eLSD?

    Fyll gärna på med synpunkter, samt för och nackdelar för bägge modellerna. Har till fredag på mej att kunna ändra ordern, för just nu vet jag varken ut eller in vilket syns på mina frågor...
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: 9-5 Biopower 220 vs TTID 190

    Jag har kört Aut 220 biopower XWD, Aut 220 biopower FWD, TTID Aero FWD Man.

    Jag gillade Biopower bättre än TTID. Tystare, gick skönare och bättre drag. TTID är ju snålare men var lite traktorlik i gången tyckte jag, dock inget jättestörande. Så min röst faller på Biopower

    Kan bara föreställa mig vilken kryssare en 220 hp XWD med Hirsch blir

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: 9-5 Biopower 220 vs TTID 190

    Skattefri v Dieselskatt = Skattefritt gillar vi.
    E85 v Diesel = Etanol dricker den förmodligen rätt duktigt(från 1.0 upp till 1.5l/mil med tung höger), cirka 40% och i värsta fall kanske ända upp till 50% mer per mil jämfört mot dieselmotorn. Men dieseln har ju också en helt annan karaktär, enligt mig åt det tråkiga hållet.
    Å andra sidan är etanolen just i detta nu ~4:- billigare per liter mot dieseln.

    Det känns inte som att du direkt bryr dig om driftskostnaderna i sig självt, utan mer om hur bilens karaktär är. Och då tycker jag du ska välja den du har lagt en order på eftersom du gillade den. Hirscha.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Varför inte en TiD4 automat Vector med full utrustning och med Hirsch uppgradering. Får du TTiD effekt med automat. Har just testat detta i min sedan som har just denna drivkombination.Jämfört mina egna mätningar mot Hirsch, SAAB spec och TV test av TTiD4. Min är ngt snabbare i alla mätområden. Testade mot en 9-3 TTiD manuel på autobahn. Han hann inte med. Du får samma bränsleförbrukning, men TTiD prestanda. Och ingen skillnad i motorgång. Sedan om det är värt 12.000:- kan man fundera över. När de sålt 3-4 program har utvecklingskostnaden betalat sig.
    Beställde en SC i april med TiD4 o automat som jag har idag. Huruvida jag väljer uppgraderingen funderar jag vidare på till leverans dag.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Jag kör min BP XWD Aero Man på ca 1,1-1,2 vid motor/landsväg +30 med en del omkörningar på E85, blandad körning med ganska mycket kökörning i sthlm på ca 1,5-1,6, men det lönar sig fortfarande mot att köra på BF. Dock inte mycket när det är stadskörning, men vid landsväg så spar man relativt mycket. Senaste långkörningen blev det ca 3kr/milen vilket inte direkt är att förkasta.

    Gällande Biopowern så är det numera 1 år eller 3000mils serviceintervall så ingen skillnad på diesel eller biopower där. Skattebefriad, och hirsch program är för biopowern... kan tänka mig att den går riktigt fint.

    Tycker definitivt det är värd pengarna för adaptiva chassit, det gör stor skillnad för komforten redan med 17"are på, och det blir bara större skillnad ju större fälgar man sätter på. sen är det ju så att har man kört en 9-3a så kommer vilken 9-5a som helst att kännas grym på vägen gällande komforten, men det är ett bra steg upp till det adaptiva chassit. XWD går riktigt bra på vägen, men ingen nödvändighet på denna bilen, fast mycket vill ha mer. jag värdesatte XWD framför navi till exempel då jag endå kör iphonen med navigon/tomtom på och då får ut både musik och instruktioner i stereon hur som helst. att inte ha färgskärm stör mig inte det minsta.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Hej

    TTiD skall ha samma typ av framvagn som Turbo6 XWD (HiPer Strut) enligt AutoMotorSport, även i FWD-variant och det lär göra en hel del när man drar på. Kan inte Johnken reda ut dom olika chassikombinationerna (se viewtopic.php?f=4&t=303612&hilit=Jesper)
    Jag skulle välja Biopower alla dagar i veckan pga att motorljudet och för framtidens skull. 4-cylindriga dieselbilar låter inte kul. Dessutom kan aldrig en dieselbil bli miljövänlig oavsett hur snål den är. Det totala koldioxidnettot är klart bättre för en Biopower trots att vi importerar E85 från Brasilen.

    Att du sen lyckas klämma in av utrustning ovan torde göra valet ännu enklare. Själv tänker jag vänta tills den motorn hittar ner i nästa generations 9-3'a med Hirschtrim. Då kan det bli tal om at byta min 9-5 Aero
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Hyperstrut är väl en del av det som ingår i ProPerformancechassit som jag har valt till, dvs mekaniken/McPhersonbenen från det dynamiska chassit. Detta är även ett tillval på TTID:n enl SAMS beställningssystemet.. SAAB:s tekniker rekommenderade faktiskt inte det dynamiska chassit när man kör ständigt med mycket last utan menade att Sportchassi+ ProPerformance skulle vara "bättre" då nivåreglering ej finns med FWD. Dessutom är väl XWD-bilarna aningen högre än FWD vilket jag inte uppskattar!?

    Det lutar åt att jag behåller ordern som den är då jag prioriterar utrustningen före XWD. En 220 BP med Hirsch 260hp torde bli ganska trevlig (och törstig). Jag kör relativt lite så bränslekostnaden är inte prio 1 här. 9-3:an jag kör idag tar 0,8 upp till över litern om man står på lite, för Hirsch+ Aut+18-tummare är nämligen ingen snålkombination.

    En Vector 160 TID är dessvärre inte intressant, men jag skulla kuna få en fullsmetad sådan med alla bokstavskombinationer i orderboken, men en Aero är en Aero...
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Hej

    Tror inte att HiPer Strut-framvagnen igår i Performancechassit. Du får nog dom vanliga McPherson-fjäderbenen och bakvagnen med H-armskonstruktion men med hårdare och kortare fjädrar/dämpare. Men Johnken kan säkert ta reda på vad som är vad. Mycket finns att läsa i AutoMotorSport #12 2010.

    Johnken-> Red ut begreppen.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    I och med MY2012 så har Saab plockat bort HiPer strut chassit från alla bilar som det tidigare var std på och lagt det som tillval istället. Detta är alltså tillval "Performance Chassi". Sedan finns det även DriveSense Performance där man får både HiPer strut samt adaptiva chassit. detta är alltså kombinerbart med både FWD och XWD men endast på de större motoralternativen, alltså INTE 160hk TID samt 180hk bensinare.

    (med reservation för att det kan vara någon kombination som detta inte stämmer överens med då jag ligger hemma för närvarande)
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Vad du än gör, välj inte bort Navigatorn. Det är inte bara en GPS utan en kraftigt interiörlyftande detalj - antingen har du en modern, högupplöst skärm eller så har du något som ser ut att vara från 80-talet där. Den bjuder på mängder av roliga funktioner och inställningar, inte minst röststyrningsfunktionen på en massa språk, som alltid är ett kul partytrick och ibland väldigt bekvämt också.

    Annars - vad är detta Hirsch? En snabbgoogling visade på extra 20 hk till min motor (TiD4) - gör dom någon skillnad? Var kan man få detta och vad kostar det?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Instämmer med föregående. Ser riktigt billigt ut utan Nav.

    Lycka till!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Annars - vad är detta Hirsch? En snabbgoogling visade på extra 20 hk till min motor (TiD4) - gör dom någon skillnad? Var kan man få detta och vad kostar det?
    Kolla in ökningen i vridet också. Ett steg 1 brukar göra en märkbar och trevlig skillnad! Du kan åka till närmaste SAAB-handlare och få ett steg 1 på prov i 10 dagar. Kanske är det bäst att ringa först och kolla att just din närmaste handlare har den servicen (men det bör de ha). Tror att det är ett standardpris på 12 900 SEK för steg 1, oavsett motoralternativ. Tror att du kommer gilla det

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  13. #13

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Ursäkta att vi går lite OT nu - har försökt söka mig fram men lyckas inte mer än jag hinner just nu...men är uppgraderingen alltså endast en förändring i mjukvaran, om man kan få den "på prov" i 10 dagar?

    Vet ni spontant någon handlare i Stockholm som kan erbjuda detta? Exempelvis Segeltorp?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Då jag just haft det provinstallerat kan ni nedan se vilka siffror jag själv klockat. S=standard, H=Hirsch. Bilen är en 9-5 TiD automat rullat 40.000km
    0-100: S 10,4, H 9,2. 0-160: S 27,5, H 22,3. 70-130: S 11,5, H 10,2. 80-120: S 9,2, H 8,3
    Toppfart marginell skillnad. 223 mot 226.
    Man får alltså värden i paritet med TTiD manuel. Stämmer även väl mot Tek. Världs test för ngt nummer sedan.
    Bränsle normal körning ingen skillnad, men på autobahn stiger den ngt. Dock avsevärt lägre än i TTiD.

    I princip alla handlare ska kunna göra detta. Kopplar upp sig mot Hirsch för installationen. Då har de koll på att det avinstalleras efter 10 dagar.

    Tål lite funderingar om jag ska ha det i min beställda SC. Man klarar sig bra utan oxå. Detta säger jag efter att ha ägt 5st og 9-5 Aero.

    Displayen blir samma i 2012 med och utan navigator.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Ursäkta att vi går lite OT nu - har försökt söka mig fram men lyckas inte mer än jag hinner just nu...men är uppgraderingen alltså endast en förändring i mjukvaran, om man kan få den "på prov" i 10 dagar?

    Vet ni spontant någon handlare i Stockholm som kan erbjuda detta? Exempelvis Segeltorp?
    Segeltorp hänvisade mig till Akalla.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Displayen blir samma i 2012 med och utan navigator.
    Tanken var så initialt, men har dragits tillbaka i och med den nya prisbilden på 9-5orna i och med MY2012.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Displayen blir samma i 2012 med och utan navigator.
    Tanken var så initialt, men har dragits tillbaka i och med den nya prisbilden på 9-5orna i och med MY2012.
    Blir billigare?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Ja du, Bilköparen, som du skriver är nog detta ett ilandsproblem, annat var det när du åkte Ascona B med Irmscher lack och jag åkte Volvo 142, thoose were the days
    Sitter också i förhandling, förmodligen med samma handlare, om en 9-5:a, dock lite magrare utrustad. TTiD Vector active, 19", tonade bakrutor, Teknikpaket, sportchassi. Vill egentligen ha skinn också men då måste man ta elstolar, goddag yxskaft, vilket då landar på 17 000. Har alltid tyckt att man får mycket bil för pengarna om man åker Saab men..., det blir dyra bilar det här. Avståndet i pengar till Audi och BMW har minskat radikalt, hoppas det har gjort det på kvalitet och känsla också annars är man illa ute.
    Det som bekymrar mig lite är att TTiD motorn får lite dålig kritik, 9-3:ans TTiD motor som både du och jag har, har ju fått idel lovord. Nu kör jag mer, min 08:a har snart gått 14 000, den är 38 månader i morgon, så diesel får det bli för min del. Inte lätt att råda men med de milen vete fasen om jag inte skulle tagit 220/260 maskinen.

  19. #19

    Blev en 220 Biopower..

    Citat Ursprungligen postat av Hakan
    Ja du, Bilköparen, som du skriver är nog detta ett ilandsproblem, annat var det när du åkte Ascona B med Irmscher lack och jag åkte Volvo 142, thoose were the days

    Inte lätt att råda men med de milen vete fasen om jag inte skulle tagit 220/260 maskinen.
    Ha, jag väntade på att du skulle dyka upp i tråden då jag visste att du var på G med att beställa ny bil!

    För din del är del väl inget annat än en dieselbil som gäller, och jag tvekade på den motorn också, därav tråden. Hade nog hellre gått på en 160 TID med Hirsch som ger samma prestanda osv enl några inlägg längre upp i tråden. Ger ju möjlighet till automat och lägre förmånsvärde också..

    Själv har jag precis beslutat mej för att ta bilen som jag har beställt enl specen i första inlägget. Kommer troligtvis att installera Hirsch 260hp programmet på ett 10-dagarstest innan jag bestämmer mej. Kommer att göra ett "byte" av programvaror på bilen jag byter in, dvs jag får köpa ett nytt program till "inköpspris"...

    Det verkar som att man även kommer att kunna hålla leveranstiderna på 9-5 kombi och dom första bilarna kommer till handlarna redan i Juni/Juli (visningsbilar), så nu är det bara att invänta Augusti på att min nya kryssare ska få ta över vägarna......

    Byter då in en riktig pärla, dvs min 9-3 Aero TTid 200 hp. En av få reggade med Hirsch 200 hp i landet skulle jag tro, och i toppskick dessutom. Passa på och köp...

    /Peter
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: NG 9-5 Biopower 220hk vs TTID 190hk

    Johnken->

    Jag kan alltså få HiPer Strut-framvagnen på alla motoralternativ och oavsett FWD/XWD utom till TiD 160hk och 180hk bara jag väljer till Performance Chassit. Vad kostar Performance Chassit?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Biopower i 9-5 2.0t 190hk
    Av Echonator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 14:52
  2. 2.3T (220hk) eller 2.0t BioPower? 9-5 MY06-09
    Av slipztream i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 21:34
  3. Köpråd 9-3. Biopower vs TTiD
    Av PJM007 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •