Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lufta bromsar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43

    Lufta bromsar OG9-5

    Är det något speciellt man skall tänka på vid luftning av bromsar på 9-5:a kombi? Jag har aldrig luftat bromsar på en bil med ABS.
    Kan man använda sig av en trycksättare och sedan bara öppna nipplarna - klart!?

    Har bytt bromsrören bak och därmed tömdes behållaren. Behöver man lufta frambromsar och koppling också om man inte har rört dessa under tiden?
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936

    Re: Lufta bromsar 9-5

    till att börja med så försöker man alltid undvika att tömma behållaren om man inte behöver. Man kan trycka ner pedalen lite så rinner det inget, man kan sätta gladpack under locket på behållaren så rinner det inget eller om man kan klämma nån slang.

    Nu är det tomt och du klarar dig troligen från att lufta runt om men å andra sidan kan det vara ide att byta vätskan runt om så varför snåla.
    ABS system är alltid enklast att lufta med trycksatt behållare. Undviker man att tömma systemet så kan man klara sig med att försiktigt pedallufta.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43

    Re: Lufta bromsar 9-5

    Det gick jättebra. Det var verkligen bara att öppna nipplarna och sedan var det klart! Kopplingen och frambromsarna drabbades inte. Jag var på nipplarna i fram med både värme och rostlösare - de satt fast. Så jag struntade i dem.
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    529
    Medlem#
    6148

    Re: Lufta bromsar 9-5

    Lånar tråden lite.

    Hade tänkte byta bromsvätska på min 9-5:a så snart latmasken släpper taget. och har då förberätt med nya nipplar som jag täntke sätta på, men hur gör man det enklast?
    Tar jag bort de gammla nipplarna helt så rinner väll vätskan ut väldigt snabbt eller?
    Funkar kanske det StefanM skrev om gladpack även är så man kan ficka nipplarna sen fyll o lufta?
    Borde man lufta eller så med koppling samtidigt? den går väll på samma vätska.

    Detta gäller också en 9-5:a kombi -00.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936

    Re: Lufta bromsar 9-5

    byter du bara nipplar så hinner det inte komma så mycket

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 478

    Re: Lufta bromsar 9-5

    Så här byter ni bromsvätska.

    Försök undvika att tömma hela systemet, töm burken först med en sug eller något.
    Sedan fyller ni i ny vätska och tömmer/luftar vid en nippel i taget.
    Fyll på burken mellan varje luftningsställe.

    Börja lufta vänster fram. Tappa ur cirka 100ml.
    Fortsätt med höger bakhjul och töm ur 50ml.
    Sedan höger fram, 100ml.
    Sist vänster bak, 50ml.

    Vid manuell låda töm därefter 50ml ur kopplingsnippeln.

    FYLL PÅ BROMSVÄTSKA MELLAN VARJE LUFTNING.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7

    Lufta bromsar 9-5 -99

    Hej
    Jag tänkte byta bromsvätska och sedan såklar lufta bromsarn. Detta pga att pedalen är svampig och jag misstänker att föregående ägares mekaniker slarvat när denne bytta bromsar och vätska.
    Men har aldrig haft bil med ABS innan och verkar vara lite extra saker att tänka på?
    Är det bara att göra som vanligt, dvs börja med hjulet längst bort och se till att fylla på i behållaren så den aldrig blir tom?

    Eller behöver jag ha tändningen på eller börja med fraamhjulen som på 9000?
    Hittar på olika forum folk som säger att tändningen skall vara på samt en del som säger att man bara kan göra som en bil utan ABS. Men STCS brukar ju vara fyllt av kompetent folk så jag litar mer på er

    Tacksam för svar
    MVH Rikard

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Rikardm Visa inlägg
    Är det bara att göra som vanligt, dvs börja med hjulet längst bort och se till att fylla på i behållaren så den aldrig blir tom?
    Det går alldeles utmärkt att göra som du skriver. Finns ingen anledning att göra raketvetenskap av det. DOT4 är det som gäller om jag inte minns helt fel. Använd aldrig DOT5 i din 9-5, däremot DOT5.1 går bra.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det går alldeles utmärkt att göra som du skriver. Finns ingen anledning att göra raketvetenskap av det. DOT4 är det som gäller om jag inte minns helt fel. Använd aldrig DOT5 i din 9-5, däremot DOT5.1 går bra.
    Precis vad jag ville höra, tack för svaret

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 559
    Medlem#
    9481
    köp nipplar så du har det hemma, de brukar vara sådär lagom rostiga på en 15 år gammal bil.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Och det där med att inte tömma behållaren är extra viktigt då den delas med kopplingen. Och att byta vätskan i kopplingen samtidigt är en bra idé.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Lufta bromsar NG900 -98
    Av Miccey i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-08-27, 13:33
  2. Kan man lufta bromsar själv, utan medhjälpare?
    Av -big kahuna- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 00:51
  3. Lufta Bromsar 9000
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •