Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Avlufta bromsar OG9-5

  1. #21
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 086
    Medlem#
    12120
    Ja, luftbubblan gör att det hålls kvar tryck just där, inte så mycket eftersom luft fjädrar men med lite tur kan man avgöra på det sättet.

    När jag läcktestar brukar jag ha motorn igång (för att få bromsservo), och nån som sitter och trampar hårt på pedalen medans jag ligger under och kikar på de misstänkta ställena, jag gör normalt sett bara det om jag bytt delar i systemet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458
    Precis! Att kolven inte går tillbaka så att bromsen släpper.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Det var en märklig teori. Hur ska kvarvarande luft kunna göra att en broms ligger på och inte släpper? Isåfall är huvudcylindern felande eftersom vätska returnerar dit så fort du släpper upp pedalen.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Här kommer en uppdatering med vad som gjordes!

    Körde ner bilen till kompisen garage där vi kollade om det fanns någon luft kvar i systemet och det gjorde det inte, så uteslut metoden ledde oss till att misstänka huvudcylindern den byttes och i samband gjordes det ett par rundor med luftning. Broms pedalen började faktiskt ta märkbart högre upp än tidigare men inte som om man har original oken.

    Har läst i någon tidigare tråd om någon som har gjort samma procedur med samma problem att broms pedalen tar men en bit ner, individen menade på att huvudcylinder inte är dimensionerad för de större oken så att mer tryck på pedalen behövs för att kolven ska tryckas ut. En följd fråga till det från mig hade ju varit om det finns någon huvudcylinder med en lätt modifikation som hade kunnat passa för att göra en hårdare pedal?

    Oavsett så kommer jag besikta bilen nu i veckan och hoppas att besiktnings mannen känner att bromsverkan fortfarande finns även om man behöver trycka ner pedalen än "oem"

Liknande ämnen

  1. Avlufta bromsar på VW Passat
    Av widgren i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2024-01-11, 01:28
  2. Avlufta koppling OG9-5/OG9-3
    Av toorp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-11-29, 09:10
  3. Avlufta bromsarna NG9-3
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-10-28, 13:42
  4. Rätt sätt att avlufta bromsar?
    Av Risig i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-05-11, 22:05
  5. [LÖST] Avlufta bromsar OG9-3
    Av apaaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-11-14, 21:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •