Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: bakspärr, saab 9k

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    85

    bakspärr, saab 9k

    Tjenare.

    har inhandlat en svart 9k aero.

    Nu är det så att backspärren är pajj på den, så när man ska lägga in 5an så måste man vara noggrann..

    tänkte, hur kan man laga den? vet att växelknoppen är sprillans ny på den iaf så den kanske inte har blivit isatt ordentligt?

    mvh
    http://www.garaget.org/poont

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: bakspärr, saab 9k

    Backspärren sitter ju i själva spaken. Jag kan bara uttala mig om og900 där jag justerat backspärren, men 9k är ju från samma tidsepok så jag misstänker att principen är densamma (men det är upp till dig att dubbelkolla ). På og900 lossar man själva spaken och på undersidan finns det en pigg som sticker ut som utgör backspärren (du ser att den rör på sig när du drar i spärrhandtaget uppe på spaken). Först lossar man en sprint, sedan snurrrar man på piggen som är gängad och då ändrar man hur mycket piggen sticker ut. Om backspärren inte funkar behöver man förlänga piggen, exakt hur mycket sprinten skall sticka ut stod i Haynes GDS-bok.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: bakspärr, saab 9k

    Det är lite annorlunda på 9k. Hela spakfästet bör bytas, men det finns ju en hel del på närmaste skrot nuförtiden, tyvärr. Billigt iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: bakspärr, saab 9k

    Gjorde detta på min gamla 9k för ett tagsen. Kortade spaken 1-2,5 cm och sen fick ja modda spärren själv för att de skulle passa. De du gör är att lyfta av damasken från plasten och viker den åt sidan, sen ser du själva "spärren" på spaken (en svart pinne) som stöter emot en vit plast bit. Dena vita plastbiten kan du lätt pilla loss med lämpligt verktyg ex skruvmejsel. Sen om de som för min del satt för högt upp så finns de ett ställe på plastbiten som du kan slipa ner för att spärren ska hmna längre ner. Slipa lite i taget för att se att den hamnar på rätt plats. Sen är de bara att återmontera. Inte alls svårt. Detta är ju för att sänka ner, men behöver du höja den så får du hitta något lämpligt att lägga emellen så den höjs till en bra nivå.

    Lycka till
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    85

    Re: bakspärr, saab 9k

    Tackar, ska kolla närmare på detta )
    http://www.garaget.org/poont

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •