Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felkod P0101, tappar laddtryck 9-3 SS

  1. #1

    Felkod P0101, tappar laddtryck 9-3 SS

    Tjenixen, har suttit här på forumet i en längre tid men inte riktigt hitta det jag behöver veta.

    Hade för några dagar sen felkod P0411 (SAI) och tappade näst intill allt laddtryck, jag rengjorde backventilen/urluftningsventilen (inte hundra på att det håller i längden).

    Efter det så gick den som den skulle fram tills idag när CE-lampan lyser och bilen tappar laddtryck på samma vis, men hör och häpna, ny felkod, P0101.

    I samband med att jag rengjorde backventilen bytte jag också packningen mellan toppen och styrservopumpen (den som sitter på pumpen, gummiring) då bilen har skjutit ur sig en del motorolja via styrservotanken.

    Har kollat samtliga slangar och anslutningar och hittar inget som är sprucket eller som inte ser fräscht ut. Är den andra felkoden relaterat till den första, eller kanske rent av att jag failat någonstans med bytet av packningen till styrservopumpen (vad händer om man har maxat styrservon i behållaren så att man knappt får på locket utan att det läcker?)

    Behöver hjälp boys

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Felkod P0101, tappar laddtryck 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Tjenixen, har suttit här på forumet i en längre tid men inte riktigt hitta det jag behöver veta.

    Hade för några dagar sen felkod P0411 (SAI) och tappade näst intill allt laddtryck, jag rengjorde backventilen/urluftningsventilen (inte hundra på att det håller i längden).

    Efter det så gick den som den skulle fram tills idag när CE-lampan lyser och bilen tappar laddtryck på samma vis, men hör och häpna, ny felkod, P0101.

    I samband med att jag rengjorde backventilen bytte jag också packningen mellan toppen och styrservopumpen (den som sitter på pumpen, gummiring) då bilen har skjutit ur sig en del motorolja via styrservotanken.

    Har kollat samtliga slangar och anslutningar och hittar inget som är sprucket eller som inte ser fräscht ut. Är den andra felkoden relaterat till den första, eller kanske rent av att jag failat någonstans med bytet av packningen till styrservopumpen (vad händer om man har maxat styrservon i behållaren så att man knappt får på locket utan att det läcker?)

    Behöver hjälp boys
    En snabb googling av felkod P0101 berättar att det kan vara lmm som strular.
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    2

    Re: Felkod P0101, tappar laddtryck 9-3 SS

    P0101 Luftflödeskrets "A", massa eller volym, område/prestanda-problem

    Troligtvis lmm

    P0411 Sekundärluftinmatningssystem, felaktigt flöde detekterat
    SAAB 9-5 2.3t 1998

  4. #4

    Re: Felkod P0101, tappar laddtryck 9-3 SS

    Ska åka till skroten imorgon och köpa ny backventil och LMM, passar någon av dessa LMM på min bil (B207R 9-3 -03);

    http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx ... gnr=UAG680 (1.8 motor)

    http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx ... gnr=UAG680 (diesel, antar att det inte är samma)

    http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx ... gnr=UAG680 (B207L, är det då en annan LMM?)

    Tacksam för snabba svar, peace!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Felkod P0101, tappar laddtryck 9-3 SS

    Jag antar att nummret som står på lmm ska vara samma
    Kör Saab 9-5 Aero -04

Liknande ämnen

  1. Felkod P0101 OG9-3 B235
    Av rcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 16:52
  2. Felkod p0101 p1132 OG9-5
    Av danielc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •